FRÅGA MONICA! är karriärcoach med många års erfar
enhet av att hjälpa människor i deras utveckling i arbetslivet. Vill du ha hjälp du med? > Skriv till fragamonica@kollega.se. Monica Fagerström Hjälp, chefen knäcker oss! ett år och vår vd verkar stolt och nöjd med honom. Visst, han har gjort bra saker. Men han är som en blåslampa. Som förra veckan, då fick tre av oss ett sms sent en söndag: ”Problem med företaget X, måste lösas snarast, vi tar möte 8 i morgon sharp.” Ingen av oss sov särskilt bra den natten… Vad ska vi göra? Be oss inte gå till vd, han litar mer på nya chefen än på oss.” HÄR FINNS MÅNGA bottnar och perspektiv på er situation och jag kommer att ta upp några som ni kan se som en start på er förbättringsresa. Det är viktigt att ni ser detta som en process som ni vill ska leda till att det blir bra så bra som möjligt för alla. Här finns inget enskilt mirakel. Om vi börjar titta på helheten så utgår jag ifrån att ni är i ett företag där vd:n har anställt en ny chef för att han ska leverera utifrån en uttalad önskan. Han är satt på denna position för att leda en förbättring. Och som du själv säger så har han gjort detta. Min första fråga blir: är ni på det klara med vad vd:n och chefen har för mål och visioner för företaget och teamet? Nästa nivå blir en klarhet om vad som förväntas av er. Vad är det ni ska bidra med och leverera satt i relation till mål och visioner? Analysera det både utifrån individ och team. Nu kommer nästa steg. Vad är det ni behöver för att kunna bidra och leverera? Återigen finns här många nivåer och perspektiv. Både utifrån teamoch individperspektiv. Börja med att var och en tänker igenom vad den behöver. Sedan sätter ni er som grupp och arbetar fram konkreta förslag till förbättring. Ni kommer att få bättre framgång om ni har en gemensam önskan som ni alla står bakom. I DENNA VIDARE kommunikation med chefen är det väldigt viktigt att ni lyfter fram att ni vill samarbeta för att nå de bästa lösningarna som bidrar till företaget och en bra arbetsmiljö. Att ni kommer att kunna leverera ännu bättre om ni får en gemensam överenskommelse kring saker och situationer som dränerar er på motivation och energi. Börja med till exempel tre konkreta förslag kring sms- och mejlpolicyer. Hur snabbt förväntas ni svara på mejl och sms? Hur förväntas ni vara tillgängliga på er lediga tid? Förväntas ni alltid ha en arbetsmobil med på fritiden? Övergripande är det viktigt att ni är tydliga med att ni vill samarbeta för att nå det bästa. Att alla kommer att vinna på det. Det är ju så att våra chefer och ledare får vi sällan vara med och välja. Det viktiga är att fundera igenom vad jag kan göra för att relationen och samarbetet ska fungera så bra som möjligt. Lycka till och hör gärna av dig och berätta hur det går. // 8-13 KOLLEGA 17 Vad ska vi göra med vår nya chef som jobbar jämt? Han sms:ar och mejlar både på morgnarna före arbetstid och på kvällarna. Chefen har arbetat hos oss i drygt