PENDLARSVERIGE /// PUNKTLIGHET I PROCENT Diagramm
et visar andel tåg som varit mindre än 5 minuter försenade. Mar-2012 100 % 80 % GRAFIK Feb-2010 Dec-2010 40 % Dec-2012 60 % 20 % 2010-032010-072010-112011-032011-072011-112012-032012-072012-112013-032013-07 KÄLLA: TÅGSTATISTIK.SE 2010-042010-082010-122011-042011-082011-122012-042012-082012-122013-042013-08 2010-052010-092011-012011-052011-092012-012012-052012-092013-012013-052013-09 2010-062010-102011-022011-062011-102012-022012-062012-102013-022013-06 2013-10 för att det ska vara attraktivt för resenärer och godskunder. Vi har haft dåliga år när framför allt godset lämnat järnvägen eftersom industrin inte kunnat lita på att få fram sina varor i tid. HUR PUNKTLIGA ÄR DÅ TÅGEN? Trafikverket pratar ofta om en punktlighet på runt 90 procent för persontrafiken. I verkligheten finns dock ett antal felkällor. Trafikverket använder för det första inte samma klocka som vi andra. För dem betyder att komma i tid att inte komma mer än fem minuter för sent. Siffran 90 procent är dessutom en snittsiffra för samtliga tåg. Men de flesta pendlare åker på förmiddagar och eftermiddagar, när spåren är som mest belastade och de flesta förseningar uppstår. Att tågen sedan är punktliga mitt på dagen är det färre som har glädje av. Dessutom räknas inte inställda tåg in i förseningsstatistiken. Den pendlare som råkar ut för att tåget aldrig avgår och därför kommer en timme för sent till jobbet har ju svårt att förstå att det inte handlar om en försening. Ytterligare en felkälla handlar om anslutningarna. – Många resor är kombinationsresor. Jag var själv 22 KOLLEGA 8-13 på väg till Töreboda från Stockholm i förra veckan. Mitt tåg blev en kvart försenat till Skövde vilket gjorde att jag missade anslutningståget och kom fram en och en halv timme för sent. Vi var många som blev försenade, men i statistiken blir det en marginell eller kanske ingen försening alls om Stockholmståget kom i tid till ändhållplatsen, berättar Anders Ygerman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott. De svenska tågansvariga är förtjusta i att jämföra sig med omvärlden. I våras fick infrastrukturministern äta upp påståendet att den svenska järnvägen låg i Europatopp vad gäller punktlighet. Radioprogrammet Kaliber visade att Sverige snarare ligger på nedre halvan. Men det ska det bli ändring på, lovar Trafikverket: 2020 ska svenska tåg vara bäst i Europa på att hålla tidtabellen, med en punktlighet på 95 procent. Det land som man främst sneglar åt är Schweiz. Här går tågen lika exakt som de klockor landet är känt för. Och detta trots både snö och kyla under delar av året. Stephan Bösch är trafikkonsult i Lund. Han har dessutom rötterna i Schweiz och kan göra en personlig jämförelse. – Där är tåget det enda som går när det snöar. BILD: JOHAN BÄVMAN