Julen är godhetens högtid. Men vad är verklig god
het, egentligen? Kollega har fört ett spännande samtal med den välkände social antropologen Brian Palmer. // TEXT JOHANNA ROVIRA Godhet ÄR DET NYA SVARTA EFTER ATT TYSKARNA INVADERAT Polen gick det obehagliga rykten om ett fångläger som etablerats i den polska byn Oswiecim. Tvåbarnspappan Witold Pilecki, utbildad konstnär och musiker, ansåg att det var nödvändigt att omvärlden skulle få reda på vad som egentligen pågick i lägret och erbjöd sig frivilligt att bli fånge för att kunna avslöja förhållandena. Efter 947 dagar lyckades han fly från lägret som kom att gå till historien som Auschwitz. Trots att han överlevde kriget och Auschwitz gav han sig frivilligt in i strider igen och igen och blev två gånger till fängslad och torterad. Var han genuint god eller bara urbota dum? – Han var god, svarar Brian Palmer, socialantropolog vid Uppsala universitet, utan ett ögonblicks tvekan. – Han hade en otroligt stark tro på Gud och människorna. Från Auschwitz skrev han att det fortfarande 54 KOLLEGA 8-13 finns goda människor på jorden och då inkluderade han även några av vakterna. Tre gånger i rad riskerade han livet för andra människors skull. Brian Palmer har funderat mycket över godhet i allmänhet och civilkurage i synnerhet. Även om han undervisar om annat förvandlas alla ämnen i hans händer till diskussioner om etik och livsval. Hans kurser i civilkurage på Harvard lockade 600 studenter varje termin och han har tillsammans med Ola Larsmo skrivit boken 101 historiska hjältar, där Witold Pilecki är en av Palmers personliga favorithjältar. En man med exceptionellt civilt mod. – Jag använder hellre begreppet civilt mod än ordet civilkurage som i svenska språket fått betydelsen att säga emot chefen och gå mot strömmen. Fast orden är närbesläktade, många som visar civilt mod går också mot strömmen, säger han och berättar om de brandmän som gick mot strömmen av folk som