SOCIALA MEDIER PÅ JOBBET Facebook är ohotad etta.
Twitter jobbar i motvind. Och det är framför allt privat vi använder sociala medier. Det visar Kollegas undersökning. Men dina privata statusuppdateringar kan få konsekvenser i ditt arbetsliv. // TEXT OLA RENNSTAM // BILD CHRISTINA ANDERSSON FACEBOOK: social bläck B ÄR DU EN arnen försummas när den smarta mobilen blivit till en förlängd kroppsdel, jobbmejlen kollas i tid och otid hemma i tv-soffan och ditt nätverk i sociala medier anses som den självklara autostradan till drömjobbet. Så låter i alla fall den allmänna debatten. Visst har kraven på tillgänglighet ökat med den nya tekniken, och visst flyter arbetsliv och privatliv alltmer ihop. Men en undersökning som Kollega har gjort bland Unionens medlemmar ger också en annan bild – åtminstone när det gäller sociala medier. En stor majoritet, 76 procent, använder sociala medier huvudsakligen för privata ändamål; för att hålla kontakt med släkt och vänner, få koll på vad som händer och berika sitt sociala liv. Endast 8 procent använder det huvudsakligen i arbetet och 10 procent för att söka jobb. Unionenmedlemmarna ägnar i genomsnitt nästan tre timmar i veckan på sociala medier och var tionde lägger mer än sju timmar. Mest populärt är förstås Facebook som hälften använder varje dag, och YOUTUBE: 8 % GOOGLE+: 21 % 49 % 32 KOLLEGA 8--113 x 3 5 % LINKEDIN: också