Problem på jobbet? Fråga Unionens experter! Mejla
din fråga till unionendirekt@unionen.se eller skicka den till Unionen Direkt, 105 32 Stockholm. Du kan också ringa rådgivarna på telefon 0770-870 870. Mer hjälp från ditt fackförbund: www.unionen.se Jobbar deltid – har jag rätt till första heltidstjänsten? Jag är anställd och jobbar 80 procent. På anställningsintervjun för det här jobbet sa arbetsgivaren att utsikterna var goda till att få en heltidstjänst längre fram. Företaget går jättebra. Jag undrar om jag har rätt att få en heltidstjänst om en sådan uppstår? SVAR: När du är anställd på deltid behöver du anmäla till din arbetsgivare att du vill gå upp i tid. Då har du företrädesrätt till en tjänst med högre sysselsättningsgrad. Det innebär att din arbetsgivare måste erbjuda dig lediga heltidstjänster som uppstår innan de nyanställer, förutsatt att du är kvalificerad för tjänsten givetvis. I vissa fall kan arbetsgivare också behöva Får jag gå till sjukgymnasten på arbetstid Jag råkade ut för en skada i våras och går nu hos en sjukgymnast. Har jag rätt att göra det på betald arbetstid? SVAR: Det finns ingen lagstadgad rätt att få betald ledighet för att gå till läkare eller sjukgymnast. Om det är en arbetsskada som ligger till grund för skadan så har du givetvis rätt att göra detta på arbetstid. I annat fall 70 KOLLEGA 8-13 blir det en överenskommelse mellan dig och din chef. Arbetsgivaren har ett rehabiliteringsansvar, oavsett sjukdom, som en skyldighet för att förebygga ohälsa. Ett förslag är att du och arbetsgivaren gör upp en plan om hur mycket rehabilitering du får gå på på betalad arbetstid. Det är också av intresse för arbetsgivaren att du blir frisk så fort som möjligt. öka din sysselsättningsgrad innan de nyanställer annan personal på deltid, förutsatt att det aktuella arbetskraftsbehovet till godoses genom att din tjänst utökas. Det finns inget formkrav för hur en anmälan ska göras. Vi rekommenderar dock att du gör en skriftlig anmälan som din arbetsgivare skriver under och som du sedan tar en kopia på. Jag sa upp mig på mejlen Jag har sagt upp mig från mitt jobb för att börja ett nytt. Jag skickade ett mejl med min uppsägning. Räcker det som uppsägning? SVAR: Det finns inga formkrav gällande uppsägning från arbetstagarens sida. Vi rekommenderar dock att för tydlighetens skull säga upp sig skriftligt där det tydligt framgår från och med när uppsägningen träder i kraft samt när sista anställningsdag infaller. BILD: LARS FISKE