Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11 LÄNSKORTET Krångl
igt med tim.se i mobilen? 574 förslag vässar SL »Skylta tydligare för ersättningstrafik« och »Förbättra trafikinformationen genom att dela med er av informationen till andra utvecklare av digitala tjänster«. Det är bara två av de 574 förslag och kommentarer som SL har fått in via webbplatsen SL Dialog. Genom att lyssna på resenärerna ska SL vässa kollektivtrafiken ytterligare. Kollektivtrafiken berör och engagerar. Det märks tydligt på SL Dialog – en webbplats där SLs resenärer kan komma med synpunkter och lämna förslag på förbättringar samt kommentera och »gilla« inlägg. SL Dialog är också kopplad till Facebook och Twitter. Sedan SL Dialog startade i början av augusti 2010 har det kommit in 574 förslag och kommentarer – och SL har fått både ris och ros. – Det är viktigt med feedback från våra resenärer om vi ska kunna utvecklas. Det är de som vet bäst hur vi kan förbättra oss, säger Johan Nordgren, kommunikationschef på SL. De synpunkter som SL har fått in handlar om både smått och stort – allt från tidtabellen på enskilda linjer till mer övergripande frågor som långsiktig trafikplanering, biljettregler och prissättning. Något som många har synpunkter på är trafikinformationen, men även trivseln i kollektivtrafiken. Åtgärder på gång Alla förslag som kommer in på SL Dialog tas om hand av SLs kundtjänst som också svarar på inläggen. De skickar också många av förslagen på remiss till berörd avdelning. Förslagen sorteras sedan i prioriteringsordning utifrån den nytta de gör för kunderna och hur möjliga de är att genomföra. – Ett förslag som har fått hög prioritet och redan nu är på gång att genomföras är att vi gör vår trafikinformation tillgänglig för externa aktörer. På så vis kan även andra utvecklare bygga digitala tjänster på SLs realtids- och störningsinformation och SLs trafikinformation kan nå ut till ännu fler resenärer, säger Johan Nordgren. – En annan åtgärd är att inrätta ett sms-nummer till vår trygghetscentral. Vi har sedan tidigare en trygghetstelefon som man kan ringa till för att få hjälp om man befinner sig i en hotfull situation i SL-trafiken, men sms-funktionen har saknats. Ytterligare en åtgärd handlar till exempel om att göra markeringar i golvet så att resenärerna enkelt förstår var de ska köa till spärrkioskerna vid spår 13–16 på Stockholm central. – Nu ska vi återkoppla till våra resenärer och berätta vad vi gör med deras förslag. Sedan kommer vi att fortsätta att kommunicera i dialogform i andra frågor framöver. Text: Pia Runfors Vill du vara med och påverka framtidens kollektivtrafik? Lämna dina synpunkter och förslag på dialog.sl.se Fråga TiM Hej TiM! Jag gillar verkligen er webbsida tim.se. Den är grymt enkel och användarvänlig. Däremot är det ett litet helsike att använda den i min iPhone. Ni kanske har något på gång? Fredrik Hej Fredrik! Iphone stöder tyvärr inte Flash, vilket gör att tim.se inte går att visa på ett fullt ut tillfredsställande sätt i iPhone. Den naturliga lösningen vore att skapa en TiM-app, men vi har valt att vänta med att dra igång ett sådant projekt tills vi har en del andra saker på plats, till exempel en e-handelslösning för laddning av SJ Pendlarkort. Att bara göra en app av nuvarande hemsida ger oss inte fullt ut det mervärde som vi skulle önska. Vi hänvisar därför tills vidare till www.tim.se/mobil – där vi bland annat har samlat länkar till de olika TiM-bolagens egna mobilsajter. Klas Bringert, TiM-koordinator Hej TiM! Varför kostar SJ Månadsbiljett ibland mer än SJ Pendlarkort? Och varför måste man registrera sin resa trots att man har laddat kortet med obegränsat resande? undrar många resenärer Hej alla som undrar! Hans Wixner, informatör på Länstrafiken i Örebro. I Västerås har man redan testat provåkning – med bra resultat. Närmare 150 bilister blev nya kunder inom kollektivtrafiken. Även i Nyköping och Eskilstuna har man genomfört liknande kampanjer med gott genomslag. Den stora utmaningen är att få männen att överge bilen. Idag är bara 35 till 40 procent av resenärerna i kollektivtrafiken män. – Men vi ska nog få i alla fall några av dem på andra tankar! avslutar Jan Brissman. Text: Kristin Wester 11 Från och med 23 oktober säljer SJ – förutom pendlarkort laddade med obegränsat, och obokat resande – också månadsbiljetter på www.sj.se för bokat resande mellan två förvalda orter. Månadsbiljetten har ett högre pris i de fall där det går att reservera sittplats på sträckan. I dessa fall ingår alltså en platsbiljett för varje resa. Bakgrunden till att varje resa med SJ Pendlarkort ska registreras i kortläsaren är att SJ använder informationen till resandestatistik. Den används bland annat för att bedöma sittplatskapaciteten vid olika tider på dygnet. Tommy Andersson, prisstrateg, SJ AB
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16