Tillsammans i Mälardalen 1
Tillsammans i Mälardalen Sida 2
Tillsammans i Mälardalen Sida 3
Tillsammans i Mälardalen Sida 4
Tillsammans i Mälardalen Sida 5
Tillsammans i Mälardalen Sida 6 När kölden slår ti
ll och snön börjar falla byter de svetsen mot snöskyffel och ishacka. TiM for ut till spåren dit annars bara banarbetarna har tillträde. Snön ligger tjock där vi klampar fram över spåren. Oframkomliga annat än för järnvä- INFRANORD är Sveriges största entreprenör inom järnvägstekniska tjänster, med cirka 3 000 anställda. Verksamheten ingick tidigare i Banverket Produktion. Bolaget ägs av staten. På anläggningen i Upplands Väsby arbetar cirka 40 personer. gens svar på havets isbrytare. Hundra meter bort bromsar Upptågets klarröda uppenbarelse in i ett moln av snörök. Lars-Göran Johansson kontrollerar att kusten är klar, och ger kollegorna klartecken. Några snabba spadtag senare har Peder Zettergren och Sören Westerlund frilagt växeln från den värsta snön. Vissa sitter vid skrivbord dagarna igenom, medan de här killarna har spåren som arbetsplats. Bantekniker till yrket, men förvandlade till snöröjare så här års. 6 Nu har de greppat växelborsten. Redskapen är rejäla, försedda med långa kraftiga spröt i ena änden och ishacka i andra. Zettergren kommer med en skrapa och börjar bearbeta isen som lagt sig längs med skenorna. Om is sätter sig mellan spåret och den nio till arton meter långa rörliga tungan som lägger om växeln går signal ut om körförbud: »Ej i kontroll.« – Det räcker att isen är tre millimeter för att växeln inte ska fungera, säger Peder Zettergren. Fiende nummer ett Isen är snöröjarnas fiende nummer ett. Eller största ut- maning, om man så vill. Normalt hålls den i schack genom den värme som löper i tungan och växeln, men långtifrån alltid. Ju kallare ute, desto mer förlust i styrka. Särskilt besvärliga är de stora issjok som tågens underreden släpper ner på spåren, vilket vanligen inträffar inne på stationsområdena. – Om det kommer is från tågen i en växel måste vi dit direkt med hacka och spade, säger Johan Zetterholm, arbetsledare vid Infranords anläggning i Upplands Väsby norr om Stockholm. Medan vi står där och pratar passerar tåget nästan obemärkt förbi. Snön är en lömsk ljuddämpare för dem som vistas ute vid spåren. Att det inte är riskfritt vittnar förra årets tragiska olycka om då en snöröjare, anställd av en underentreprenör till dåvarande Banverket Produktion, omkom efter att ha blivit påkörd av ett X 2000-tåg vid en pendeltågsstation utanför Linköping. Men det ska inte få hända. – Varje snölag har alltid en tågvarnare, och vi jobbar bara när spåren är avstängda, säger Johan Zetterholm. Ansvarskänsla och stolthet Vädret styr en snöröjares arbetsdag. En problemfri dag som denna – utan snöfall eller vind som driver in snö över spåren, som inte heller innehåller rapporter om »snöfel« – passar man på att se över växlar där problem brukar uppstå. Det handlar ofta om platser som ligger i köldhål eller är käns
Tillsammans i Mälardalen Sida 7
Tillsammans i Mälardalen Sida 8
Tillsammans i Mälardalen Sida 9
Tillsammans i Mälardalen Sida 10
Tillsammans i Mälardalen Sida 11
Tillsammans i Mälardalen Sida 12
Tillsammans i Mälardalen Sida 13
Tillsammans i Mälardalen Sida 14
Tillsammans i Mälardalen Sida 15
Tillsammans i Mälardalen Sida 16