Nordisk Infrastruktur 1
NATIONELL INFRASTRUKTUR jektet innebär att farled
en i Bottenviken och Kvarken in till Luleå hamn, breddas och fördjupas genom muddring. Totalt skall cirka 20 miljoner kubikmeter material grävas ur, varav en mindre del utav detta kommer användas för anläggandet utav en ny kaj i Luleå Hamn. Genom projektet skall hamnen få en ökad effektivitet, mindre miljöpåverkan, kunna ta in större fartyg än idag genom att öka djupgåendet till Östersjömax, 15 meter. Behovet utav isbrytning och bogserbåtar ska minska, det ska möjliggöras att fartyg med en max last om cirka 200 000 ton ska kunna angöra i Luleå. Därmed ska fartygens möjligheter att ta sig till hamnen vintertid förbättras. – Vårt arbete med Malmporten har pågått under flera år, ända sedan 2013. De sista två åren har vi jobbat intensivt med att få upp det på agendan och förklara hur stora fördelar detta medför för hela Norrbottens näringsliv, uttalade Henrik Vuorinen, verkställande direktör för Luleå hamn, till tidningen NSD, i samband med Trafikverkets offentliggörande av planen. Besvikelse i Göteborgs Hamn Från Göteborgs Hamn var däremot besvikelsen större, då en fördjupning av farleden in till Göteborgs Hamn inte fanns med som en prioriterad satsning i Trafikverkets infrastrukturplan 2018– 2019. – Jag är besviken eftersom behovet är så stort. Djupare farleder är nödvändigt för att kunna ta emot de oceangående containerfartygen som har Fördjupning av farleden in till Göteborgs Hamn fanns inte med som en prioriterad satsning i Trafikverkets infrastrukturplan. Men Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB, fortsätter att kämpa för projektet. – Jag tror det råder konsensus när det gäller behovet av direkttrafik till sjöss och ett starkt godsnav för svensk industri. Min analys är vi behöver ha en djupare dialog med Trafikverket och näringsdepartementet om detaljerna kring genomförandet och finansieringen. Foto: Göteborgs Hamn direktkopplingar till andra världsdelar. Investeringen har en av de högsta samhällsnyttorna bland alla planerade infrastrukturprojekt nationellt, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn AB. – Behovet av djupare farled beror på att containerfartyg världen över blivit tre gånger så stora de senaste tio åren. Göteborgs Hamn kan som enda hamn i Sverige ta emot de största containerfartygen, men de får restriktioner på hur lastade de kan vara. En fördjupning som tillåter fartyg med djupgående på 16,5 meter, jämfört med dagens 13,5, skulle säkra dagens direkttrafik – och göra det intressant för rederierna att utöka antalet linjer från Göteborg. Investeringen på fyra miljarder kronor ger en samhällsnytta på 3,04 (enligt Trafikverkets utredning), och är därmed en av de mest lönsamma aktuella satsningarna just nu. Ändå finns fördjupningen inte med som ett utpekat objekt i Trafikverkets plan för infrastruktur 2018–2029, utan endast som en utpekad brist. – Jag tror det råder konsensus när det gäller behovet av direkttrafik till sjöss och ett starkt godsnav för svensk industri. Min analys är vi behöver ha en djupare dialog med Trafikverket och näringsdepartementet om detaljerna kring genomförandet och finansieringen. Vi kommer att intensifiera den dialogen och förutsätter att fördjupningen kommer med när regeringen väl fattar beslut om planen till våren, avslutar Magnus Kårestedt. n Laddstolpar i unik design med smarta funktioner! Den populära Den populära laddst laddstolpen ECO One med belysning i toppen passar i flesta omgivningar. Luckorna som skyddar uttagen/kablarna mot yttre påverkan är en ytterligare fördel med ECO One, både utseende- och kvalitetsmässigt. Med laddstolpar fr n teknik i snygg design. olpar r f å Eldon nsta a ontiån Eldon Installation får du kvalit I ll får du kvalitetssäkrad Kontakta oss för mer information på tel. 010-555 95 00 eller maila installation@eldon.com. www.eldoninstallation.se 1 8 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 4 20 1 7