Nordisk Infrastruktur 1
JÄRNVÄG Nordens järnväg hamnar under lupp på bran
schmässan Elmia Nordic Rail. Under ett av seminarierna kommer Jonas Karlsson, vd för Oslo-Stockholm 2.55 AB, till tals. Bolaget har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan. På bilden Oslo Centralstation. Foto: Christer Wiik Åter dags för Elmia Nordic Rail Text: Christer Wiik Under tre höstdagar, mellan den 10-12 oktober, arrangeras åter Nordens största arrangemang för den allomfattande järnvägssektorn då Elmia Nordic Rail äger rum på Elmiamässan i Jönköping. Tillsammans med systermässorna Future Transport och Nordic Road bildar mässtrion ett evenemang som samlar stora delar av transportsektorn på en och samma plats. 36 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 4 20 1 7 Elmia Nordic Rail är den enda renodlade järnvägsmässan i sitt slag i Norden och med dess systermässor utgör branschträffen Norra Europas viktigaste mötesplats för den som arbetar med transportfrågor, planering, underhåll eller utbyggnad av järnvägs- och vägnätet. Huvudmässan har arrangerats sedan 1995 och sedan dess tagit plats på Elmia i den småländska ”huvudstaden” vartannat år. Här möts politiker, branschorganisationer, forskare samt svenska och internationella transportföretag som knyter nya kontakter, låter sig inspireras och uppdateras om senaste nytt inom infrastruktursektorn i allmänhet och järnvägsbranschen i synnerhet. Internationell prägel Elmia Nordic Rail är en internationell tillställning. Drygt 4 000 besökare, fördelade över 19 länder, tog plats på Elmia Nordic Rail under 2015 års arrangemang och bland utställarna var hela 120 stycken internationella bland totalt 341. Därtill arrangerades ett hundratal seminarier och totalt fanns det 2 613 seminarietillfällen att besöka. Utbudet blir minst lika stort i år och konferensprogrammet är som vanligt späckat. Konferensen arrangeras under mässans alla tre dagar och är en av grundstenarna i Elmia Nordic Rails mässkoncept. Här behandlar experter, branschfö