Nordisk Infrastruktur 1
STADSUTVECKLING Vy över Slussen-området, sommaren
2017. Foto: Christer Wiik Intensiva arbeten i Slussen-projektet Text: Christer Wiik Från trafiklösning till en mötesplats, det är det uttalade målet med Projekt Slussen som nu pågår fullt i centrala Stockholm. En central anläggning i det nya Slussen-området kommer att vara Mälarterrassen, den nyligen döpta publika byggnad som Projekt Slussen kommer att uppföra vid Södermalmstorg. I januari 2017 påbörjades sprängningsarbetena på Katarinavägen, där sammanlagt 10 000 kubikmeter berg ska sprängas bort för att frigöra utrymme för den nya brokonstruktion som ska byggas här. Sprängningsarbetet pågick fram till slutet av februari, därefter anlades gångbroar längs med husfasaderna på Katarinavägen så gående kan pas68 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 4 20 1 7 sera på den sidan av vägen. Efter ett sommaruppehåll, återupptogs i mitten av augusti sprängningsarbeten bara några meter från Slussens tunnelbana. Det är en 13 meter djup grop som ska sprängas fram och 8 000 kubikmeter berg ska bort för att göra plats för framtida förbindelser och affärsutrymmen under marken. Själva sprängningarna sköts numera helt digitalt med elektroniska sprängkapslar. – Vi programmerar tändningarna med millimeterprecision och därefter lägger vi på sprängmattor som väger 1,2 ton styck, och ovanpå det en splitterduk innan vi skjuter av med elektroniska sprängkapslar, säger Micke Kauppi, sprängarbetsledare. Kajbyggnation Vid Stadsgården, nedanför Katarinahuset pågår betong,- lednings- och schaktarbeten. Det är förberedande arbeten för den provisoriska bussterminalen som kommer att successivt tas i bruk i början av 2018. Under våren 2018 ska alla busslinjer flyttat till den temporära terminalen. För att bussterminalen ska få plats på Stadsgårdsleden måste bil-, cykeloch gångtrafiken ledas om en bit längre ut mot kajen. För att möjliggöra detta pågår arbete med att bredda kajen. Som mest handlar det om en breddning på sju meter. Kajbyggnationen i Slussen-projektet, som utförs av JM Entreprenad, omfattar nybyggnation av 200 meter kaj, dagvattenmagasin, kulvertar, omläggning av ledningar samt en provisorisk bussterminal för Nackabussarna. Uppdraget kompletterar det pågående projekt där JM Entreprenad sedan 2013 i samverkan med Exploateringskontoret utför omfattande ledningsomläggningar i Slussen.