Nordisk Infrastruktur 1
NYHETER Tomas Eneroth är ny infrastrukturminister
Tomas Eneroth, tidigare socialdemokraternas gruppledare i riksdagen, tog den 27 juli över posten som ny infrastrukturminister efter avgående Anna Johansson. Johansson var en av tre ministrar som lämnade regeringen i samband med att statsminister, Stefan Löfven ombildade regeringen i somras. Detta efter att allianspartierna hotat med missförtroendevotum mot tre av hans statsråd. Allt har sin upprinnelse i den IT- upphandling som tidigare genomfördes av Transportstyrelsen och som utmynnade i att myndighetens förre generaldirektör, Maria Ågren fick ett strafföreläggande efter en förundersökning av säkerhetspolisen, som påpekade allvarliga brister i säkerhetssystemen. I nämnda regeringsombildning lämnade infrastrukturminister Anna Johansson och inrikesminister Anders Ygeman sina poster på grund av IT-incidenten, medan sjukvårdsminister Gabriel Wikström valde att ämna sin post av hälsoskäl. Den nya infrastrukturministern, Tomas Eneroth, med ansvar för transport- och infrastrukturfrågor, är född 1966 och bosatt i Växjö. Tomas var gruppledare för socialdemokraterna i Sveriges riksdag mellan år 2014–2017. Mellan 1988–1993 studerade Eneroth sociologi och statsvetenskap vid Högskolan i Växjö. Tomas Eneroth är gift och har en son. Tomas Eneroth, tidigare socialdemokraternas gruppledare i riksdagen, är ny infrastrukturminister. Foto: Jann Lipka/Regeringskansliet Så ska Öresundstågen rustas upp Nu har det första Öresundståget rullat in till Swedtracs verkstad utanför Västerås för upprustning. Tåget ska få en rejäl uppfräschning, både exteriört och interiört. Tanken är att alla Öresundstågen ska upprustas till nyskick, med komfortupprustning och ny design. De aktuella tågen som ska rustas upp är ett av de äldsta, som levererades år 2000 i samband med att trafiken över Öresundsbron startade. - Att Öresundstågen nu kommer genomgå en upprustning är behövligt. Att miljön i tågen är fräsch och att man kan resa på ett bekvämt sätt påverkar helhetsbilden och attraktiviteten av att resa kollektivt. Förhoppningen efter upprustningen är att upplevelsen av resan blir mer positiv, säger Andreas Almquist, vd på Hallandstrafiken AB. I upprustningen ingår bland annat: * Renoverade och omklädda stolar i 2 klass * Nya fällbara stolar i 1 klass * Ny belysning * Fler eluttag * Nya golvmattor * Nytt toalettsystem * Total rengöring invändigt * Ny design invändigt och utvändigt * Nya bagageställ * Förbättrad rullstolsplats Öresundstågen ska rustas upp. Foto: Hallandstrafiken Flera av förändringarna kommer från kundernas synpunkter och utvärderingarna av det ”pilotfordon” som rullat i trafik för att testa olika funktioner. - Upprustningen har varit mycket efterlängtad eftersom tågen efter mer än 15 år i trafik är slitna. Det är därför mycket glädjande att upprustningen nu äntligen är igång. 22 tåg kommer att upprustas per år och alla 111 tåg beräknas vara upprustade inom cirka fem år, säger Magnus Andersson, affärschef för fordon och underhåll affärsområde tåg på Skånetrafiken. SJ satsar på nattågen mellan Skåne och Stockholm SJ fortsätter under 2018 satsningen på nattågen mellan Skåne och Stockholm. Om ett år kommer de första moderniserade nattvagnarna i trafik, en investering på 150 miljoner kronor. Och premiären sker på Malmölinjen. – En senare avgångstid från Malmö är efterfrågat av resenärerna, och färre stopp under natten 8 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 4 20 1 7 ger en behagligare resa. I Älmhult väljer de flesta att resa med X 2000 som numera stannar på orten tio gånger om dagen vilket gör att uppehållet med nattågen heller inte behövs, säger Petter Essén och fortsätter: – Nattågen är ett viktigt komplement till våra X 2000-tåg på linjen Köpenhamn – Malmö – Stockholm. Att resa under natten gör att man är framme tidigt på morgonen utan att behöva gå upp tidigare. I nästa tidtabell fortsätter vi att göra nattågen ännu mer attraktiva, säger Petter Essén, affärschef för linjen Köpenhamn – Malmö – Stockholm.