Utmärkt Örebro 1
text Pehr Grånefors & Torbjörn Karlgren bild Toma
s Karlsson Guide till Hjälmarens guldvikar 2015 inleddes ett samarbete mellan turismorganisationerna i de fem kommunerna runt Hjälmaren - Arboga, Eskilstuna, Katrineholm, Vingåker och Örebro. Syftet är att arbeta med utveckling av sjön som besöksmål och att marknadsföra dessa i en ny kostym. B land många insatser som genomförts finns sedan tidigare en turistbroschyr med karta som lanserades 2017 och flera träffar för aktörer runt sjön har genomförts. Den senaste satsningen har mynnat ut i en egen webbplats för just Hjälmaren. Lagom till sommaren lanserades hemsidan. Visithjalmaren.se, lanserades alltså i maj i år och här kan besökare och lokalbefolkning ta del av både turistattraktioner, restauranger, boendeanläggningar, cykel- och vandringsleder och andra sevärdheter. Här finns också information om badplatser, för båtlivet, om fritidsfisket och mycket annat. En komplett guide för den som vill ha en sjönära upplevelse på sin semester. - Hjälmaren är en oslipad diamant och dessutom oförtjänt okänd för många – även bland lokalbefolkningen. Genom samarbetet och webben vill samarbetsparterna i projektet lyfta fram både vilken vacker sjö det är och hur mycket man faktiskt kan uppleva här, säger Björn Fransson på Örebrokompaniet som varit med och tagit fram den nya webbplatsen. Samtidigt som webbplatsen lanserades även Instagramkontot #visithjalmaren. Kuriosa och kort historik om Sveriges fjärde största sjö. Hjälmaren avvattnas genom Eskilstunaån till Mälaren och genom Hjälmare kanal finns båtförbindelse med Mälaren. Den största ön i Hjälmaren är Vinön och de största tillflödena är Svartån och Kvismare kanal, båda från väster. Till skillnad mot de tre största sjöarna i Sverige är Hjälmaren inte statligt, utan kommunalt vatten. Under åren 1878–1887 sänktes Hjälmarens vattenyta genom en sjösänkning. Anledningen till denna var att frigöra ytterligare odlingsmark. Dessutom var avsikten att minska risken för översvämningar, genom att kunna reglera sjöns vattenstånd på ett bättre sätt. Medelvattenståndet sänktes med ca 130 centimeter. Därvid frilades cirka 15 000 hektar åker och äng, samt cirka 3 500 hektar övrig mark. Båttrafiken på Hemfjärden och Hjälmaren har månghundraåriga anor. 1639 öppnade Hjälmare kanal, som går mellan Arbogaån och Hjälmaren och det är faktiskt den som är Sveriges äldsta i drift varande kanal. I början av 1800-talet fick Baltzar von Platen, mannen bakom Göta kanal, kungens uppdrag att förbättra kanalen och från Arbogaån till Kvarnsjön skapades en ny sträckning 1819 – 1829 grävd av indelta soldater. Nyttotrafiken här pågick in till 1970-talet – tankbåtar från Nynäshamn till där vi idag ser Naturens hus var frekventa fram till 1960-talet - men idag är det huvudsakligen fritidsbåtar som nyttjar den 13 kilometer långa kanalen med nio slussar och 22,5 meter i fallhöjd. Örebro kanal är en av de kortaste kanalerna i landet med sina 1,5 kilometer från Slussen till Örebro hamn och är en uträtning och fördjupning av Svartån. Under 1800-talets andra hälft var frågan om att sjöleden skulle dras upp till Örebro centrum en av de mest prioriterade kommunala frågorna. Man började arbetet med kanalen 1886 och byggde bland annat slussen vid Skebäck. Att man valde att göra arbetet då var för att synkronisera med den stora sänkningen av Hjälmaren. Efter kanalens tillkomst fick vi Örebros tre hamnar – östra hamnen i Skebäck, södra hamnen som är nuvarande Örebro hamn vid hamnplan och norra hamnen nordväst om Stora Holmen. Kanalen 48 invigdes 24 september 1888 och under lång tid bedrevs ångbåtstrafik från Örebro till städerna vid Hjälmaren och med Stockholm som slutlig destination, en trafik som upphörde 1957. Den 24 september 1888 fick Örebro hamn, det vi idag mest kallar Hamnplan, ta emot sitt första fartyg. Här låg fastigheten Manilla och två stora hamnmagasin och Manilla köptes av Örebro stad för att ha som hamnkontor och bostad för hamnfogden. När tronföljarriksdagen hölls i Örebro 1810 och riksdagen 1812 hade bondeståndet sin möteslokal i huset som revs i början av 1930-talet men lever kvar i namnet Manillagatan. Det ena hamnmagasinet revs men det andra fick inhysa Örebro tekniska museum som öppnade 1974 och som idag är flyttad till Karlslunds herrgård. Den kvarvarande byggnaden inhyser idag restaurang (som dock är stängd) och kontor för turisthamnen. Det rivna hamnmagasinet låg väster om Hamnbron, i Slottsparken. Våta fakta Areal Längd Bredd 483 km 58 km 18 km Höjd 21-22 m ö h Medeldjup 6,2 m Maxdjup 20 m Volym 3 km 3 000 miljoner m Öar: Vinön, Björkön, Valen, Essön, Tockenöarna, Fåran och Grundholmarna