ARBETSMILJÖ VO 8/16 REPARATIONER- RENOVERING - UN
DERHÅLL VO 6/16 • Är företaget redo när vinden vänder? • Är maskiner och kunskapsnivåerna optimala? • Titta in på vår hemsida, eller kontakta oss direkt. Tel: 08-590 770 70, 070-396 11 59 • Service/Maskinflytt • Produktionsteknik • Utbildning Tel 070-396 11 59 www.oegrenscncteknik.se www.oegrenscncteknik.se Nyutvecklad tätning från SKF förlänger servicelivslängden för små tätade sfäriska rullager Ny konstruktion av tätningen för små sfäriska rullningslager minskar drifttemperaturen med hela 20 grader. Den nya lösningen innebär att smörjmedlet håller längre i drift. Redan på 1990-talet lanserade SKF de första tätade sfäriska rullagren som har fått stor framgång på marknaden. SKF erbjuder idag över 100 standardstorlekar i sortimentet. De tätade lagren kan användas i de mest skilda applikationer från hissar och kranar, till fläktar och maskiner för produktion av livsmedel och drycker. Med en integrerad tätning får användaren ett för-smort, och i många tillämpningar underhållsfritt lager, som minimerar risken att smuts tränger in både före och under drift. Lägre driftstemperatur ger längre servicelivslängd Med en ny konstruktion av tätningen för små tätade sfäriska rullager kan driftstemperaturen sänkas med så mycket som 20 °C. Bakgrunden till det är att lagret alstrar en lägre tätningsfriktion och total lägre lagerfriktion. Friktion alstrar värme och värme påverkar smörjfettets livslängd. När driftstemperaturen går ner innebär det att lagerfettet håller längre och inte bryts ner lika snabbt. Resultatet blir en längre servicelivslängd för lagret som i många tillämpningar kan betraktas som engångssmord vilket sänker underhållskostnaderna. Lägre friktion tillåter högre varvtal Minskningen av friktion i lagret innebär möjligheten att höja varvtalet utan att tätningsläppen skadas. För de flesta lager innebär det en fördubbling av det tidigare gränsvarvtalet.*) Fotnot: *)Den nya gränsen är satt motsvarande tätningsläppens maximalt tillåtna glidhastighet på 10 m/s, att jämföras med det tidigare gränsvarvtalet som var cirka 20 procent av värdet för det otätade lagret För ytterligare information: Gösta Andersson, Kommunikation SKF Sverige AB tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post: gosta.andersson@skf.com I huvudsak bidrar tre konstruktionslösningar till tätningens förbättrade prestanda (se figur). • En ny utformning av tätningsspåret i ytterringen förankrar tätningen bättre. Detta ger bättre passform och underlättar montering. Spåret ger ett stadigt grepp om tätningen och minskar risken att den roterar i sitt spår. • Dessutom har konstruktionen en ny gummerad tätnings yta som är mer motståndskraftig mot korrosion och repning. • Slutligen har en ny tätningsläpp tagits fram, med optimerat kontakttryck som bidrar till att minska tätningens friktions moment med upp till 50 procent med bibehållen tätningsfunktion. O N Retrofit E • Renovering av verktygsoch specialmaskiner • Ombyggnad till CNC av manuella stora maskiner • Arbetet utföres i egen verkstad eller på plats • Egna gejdslipmaskiner • Reservdelstillverkning • Iso 9001/14000 • Grundad 1949 Kyrkefalla Brovik, 543 34 TIBRO Tel 0504-109 87 Fax 0504-611 57 www.timab.se www.verko.se 53 M A G S N K R I I V E R N A R