AMES 1
MEDIA, REKLAM & PR Varför göra det svårt när acce
ss- och säkerhetssystem kan göras enkla med ansiktsigenkänning? frågar sig Stefan Persson, vd för Precise Biometrics AB. Med vår teknik ökar säkerheten medan kostnaderna minskar. ALLT FLER ANVÄNDNINGSOMRÅDEN FÖR ANSIKTSIGENKÄNNING TEXT: KJELL-ARNE LARSSON FOTO: PRESSBILD Ansiktsigenkänning som ersätter fysiska nycklar och passerkort tillhör inte längre framtiden, eller är något som enbart används borta i Asien. Tekniken är fullt utvecklad och en rad svenska företag tillämpar redan ansiktsigenkänning. Tekniken kan användas för att öppna porten till bostaden, komma in på sin kontorsarbetsplats eller för att passera grindarna på ett industriföretag. Att upprätthålla skalskyddet för en fabrik är idag både personalkrävande och kostsamt, med receptionister som håller koll på både anställda och besökare. Det är enormt omständligt att hantera nycklar, passerkort och taggar, särskilt om de tappas bort. Med ansiktsigenkänning har man hela tiden sitt ID med sig, nämligen sin kropp. Då kan ingen stjäla ditt ID. Minskade kostnader – Varför göra det svårt när access- och säkerhetssystem kan göras enkla med hjälp av ansiktsigenkänning? frågar sig Stefan Persson, vd för Precise Biometrics AB. Med vår teknik ökar säkerheten medan kostnaderna minskar. Med Precise YOUNiQ går det att ge access till företagets grind samt till vissa zoner inom arbetsplatsen. Det är enkelt att ge access till en besökare. Administratören ser till att besökaren tar en selfie och inom 30 sekunder är saken klar. Det gör sedan inget om den som har ansiktsbaserad access rakar sig eller byter glasögon, igenkänningen fungerar ändå. Företaget inriktar sig på sex segment: bostadskvarter, kommersiella lokaler, byggplatser, gym, industrier och offentliga inrättningar. 36 – Det senaste halvåret har vi installerat 50 system, huvudsakligen för industrier och kommersiella lokaler, fortsätter Stefan Persson. Precise Biometrics samarbetar med partners som svarar för plattformarna. Det finns en mängd plattformar inom de olika segmenten såsom Aptus Assa Abloy, Accessy, infobric, BRP och Zoezi. Nu är det i första hand RCO Security AB som är partner. Operativsystemet har ett öppet API vilket gör det möjligt att koppla in även system för igenkänning av ögon (iris), tal och fingeravtryck. Fingeravtryck är sedan tidigare en teknik som utvecklas och marknadsförs av Precise Biometrics. Operativsystemet medger att andra utvecklare kan bygga på med ytterligare applikationer. Kompletta system RCO Security utvecklar, tillverkar och säljer system för access och säkerhet. Varumärkena är RCO, Dinbox och EasyAccess. Systemen är kompletta och integreras med kundernas system och säkerhetskrav. Kundsegmenten är kontor, bostäder, industrier, offentliga byggnader, butiker, hälsa och sjukvård samt den privata sektorn. – Vi har därmed lösningar för alla affärsområden, även för fastighetsbolagen, säger Fredrik Sidhagen, vd för RCO Security. Vi vill absolut vara en del av morgondagens lösningar. Därför utvecklar vi tillsammans med partners. Precise Biometrics är ett utmärkt exempel. Någon frågar sig nog hur system med ansiktsigenkänning går att förena med kraven i GDPR. Varje person som använder sitt ansikte som ID måste först lämna ett godkännande. Det innebär att huvudmannen alltid måste erbjuda ett alternativ, såsom passerkort eller tagg. ® Flera företag som erbjuder konsumtionslån har affärsmodeller som bygger på att ta så hög ränta att de går med vinst även om en stor del av låntagarna inte kan betala tillbaka. NIO AV TIO NEGATIVA TILL REKLAM FÖR KONSUMTIONSLÅN FOTO: PRESSBILD Nio av tio svenskar, 90 procent, är ganska eller mycket negativt inställda till reklam för lån utan säkerhet, så kallade konsumtionslån. Det visar en Sifoundersökning beställd av UC. – Konsumtionslån är en vanlig orsak till att människor blir överskuldsatta och företag som ger sådana lån har ofta en mycket aggressiv marknadsföring. Det är uppenbart att konsumentskyddet i dagens lagstiftning inte är tillräckligt, säger Gabriella Göransson, kreditinformationschef på UC. Ett konsumtionslån är ett lån utan säkerhet. Flera företag som erbjuder konsumtionslån har affärsmodeller som bygger på att ta så hög ränta att de går med vinst även om en stor del av låntagarna inte kan betala tillbaka. Ett lån som har en effektiv ränta som uppgår till referensräntan plus 30 procentenheter kallas för en högkostnadskredit. Den nya undersökningen från KANTAR Sifo visar att 90 procent av svenskarna är negativt inställda till reklam för konsumtionslån. Bland Liberalernas väljare visar undersökningen att 100 procent är negativt inställda. Sverigedemokraterna är det parti som har minst andel väljare, 85 procent, som är negativt inställda till reklam för konsumtionslån. – De politiska partierna bör lyssna på sina väljare. Nu behöver konsumentkreditlagen skärpas så att det blir förbjudet att göra reklam för högkostnadskrediter genom sponsring av influencers. Det bör heller inte vara tillåtet att framställa kreditupplysningar som något som konsumenten bör undvika, säger Gabriella Göransson. I februari 2020 föreslog Finansinspektionen att regeringen, i syfte att minska överskuldsättningen, ska tillsätta en utredning om möjligheten att skapa ett statligt kreditregister som ska innehålla information om svenskarnas alla skulder. Förslaget bereds nu på Regeringskansliet. – UC:s bedömning är att Finansinspektionens förslag missar målet och att det är helt andra åtgärder, bland annat kring reklam, som nu behövs. Vi hoppas på en utredning, men det är viktigt att den får ett brett mandat att föreslå olika åtgärder som kan minska överskuldsättningen, avslutar Gabriella Göransson. ®