NG Sthlm 1
Konst SISTA CHANSEN ATT SE ARVIDA BYSTRÖM PÅ FOTO
GRAFISKA TEXT: AUSTIN MALONEY EFTER EN UTSTÄLLNING på Galleri Steinsland Berliner tidigare i år, flyttade Arvida Byström sin värld till Fotografiska. Fotogalleriets Black Box har förvandlats till en Pink Box och blivit spelplatsen för konstnärens utställning Inflated Fiction, som utforskar femininitet, identitet och könsnormer. – Jag gillar att integrera fotografi och inte bara lägga dem i ramar. Ramar är ett sätt att säga ’här börjar och slutar konsten’ medan jag gillar när konsten sipprar ut från ramarna och får röra sig över andra oväntade ytor. Telefonfoto får sällan utrymme i utställningssammanhang då konstvärlden är historiskt byggd för att vara exklusiv. Att nu något som mobilfoto får ses som konst går generellt emot den traditionen och ifrågasätter den. Många av inslagen i utställningen härstammar från nätet, vad var utmaningarna för att översätta det till ett fysiskt utrymme? – För mig är den största utmaningen, och jag önskar att detta inte var ett problem, pengar. Vad jag älskar med onlineutrymme är att det i allmänhet är billigare. Visst att telefoner och datorer kostar pengar, men det är något som de flesta har idag, och det är ett mycket tillgängligt verktyg för att göra kreativa saker med och för att nå många människor utan att ha mycket pengar. Jag har aldrig problem med eller brist på idéer. Men det finns en gräns för resurser på ett sätt som inte är detsamma online? – Ja. Och ibland blir jag orolig över det, för det är svårt att känna till hela processen. Många saker som produceras får produceras i Kina, och det känns så otroligt outsourcat, som till exempel att du inte har någon aning om hur arbetssituationen är för de människor som gör saker. Inflated Fiction visas fram till den 3 februari. 12 NÖJESGUIDEN | NR 1, 2019 NU KOMMER UPPFÖLJAREN TILL TOTAL FRÄSCHHET Den 15 februari har Total Strukturalitet – den tredje pjäsen i Total Trilogi – premiär på Brunnsgatan fyra. TEXT: PELLE TAMLEHT ETT STYCKMORD SKER på Moderna Museet. Alla är misstänkta. Följ med den unge regissören Ossian på en resa med hela Sveriges kulturvärld till Tibet för att rädda jorden, när konstkollektivet KonstAB sätter upp den tredje och avslutande delen i Total Trilogi. I pjäsen skärskådar Anton, Ossian och Filip en samtid där teknologin blivit magi och människors tankar är under attack av statliga spioner. Total Strukturalitet har premiär 15 februari på Teater Brunnsgatan Fyra, och likt de förra delarna Total Trygghet och Total Fräschhet är den berättad med en blandteknik av videokonst, ljudverk och dramatik. Biljetter till Total Strukturalitet finns ute nu på brunnsgatanfyra.se.