MES 1
AFFÄRSSTADEN MÖTER sättningar för den som slutar
att vara stolt över sin tid på företaget och över det man varit med om att åstadkomma. På så sätt får man ambassadörer som sprider ordet, vilket är bra mycket mer värt än en helsidesannons i någon stor tidning. Hon fortsätter berätta om det andra P:et som står för Planet och som handlar om att synliggöra de omställningar som vi behöver göra för att komma tillrätta med klimat förändringarna. – Hur vill vi leva om 30 år? Och vad är vi beredda att offra för att nå dit? Det finns ett talesätt som säger ”Short time pain for long time gain” och jag tror att vi måste börja tänka mer långsiktigt. Våga bryta mönster och se det som att vi, genom att tänka om nu, investerar i framtiden. Som exempel tar hon en upplevelse från en tid hon och maken bodde i Australien, och hon vid ett tillfälle ville ha vindruvor. Men hur många butiker hon än besökte fanns inga att få tag på. Och när hon frågade fick hon skrattade till svar att det inte var säsong. Och inte importerar man, som en av världens störta vindruvsproducenter, druvor från andra länder. – Först blev jag irriterad, säger Anna. Men sen tänkte jag efter lite och insåg sen att det faktiskt inte är helt fel att ibland få längta lite. Att låta säsongsvaror få vara just det. Solmogna svenska jordgubbar hör hemma på sommaren och man måste kanske inte ha just det på nyårsafton? Ta vara på det som är som bäst just nu och njut av det. Hon säger att mycket handlar om att göra egna val utifrån det man själv tror på, utan att för den skull bli en besserwisser eller börja skambelägga andra. Att vara miljömedveten idag är långt ifrån bilden av den skogsmulle med fotriktiga skor och kånken på ryggen som många kanske sett framför sig. – Att smyga in en fokusändring och berätta om vad man gör är klart bättre än att tala om vad man inte gör längre, ” Hur vill vi leva om 30 år? Vad är vi beredda att offra för att nå dit? Jag tror att vi måste börja tänka mer långsiktigt. Våga bryta mönster och se det som att vi, genom att tänka om nu, investerar i framtiden. säger Anna. Berätta hur roligt och enkelt det var att ta nattåget ner i Europa och vilken upplevelse det blev. Precis som smarta influencers. Och på så sätt skapa nyfikenhet och vilja i en positiv spiral. P nummer tre står för Profit och är också en viktig del av ett företags hållbarhetsarbete. Här handlar det om att ta reda på vad det är man tjänar mest pengar på och hur man kan göra de viktigaste och mest lönsamma förändringarna. Man kan fundera på vilka hållbarhetsaspekter som är viktigast för kunderna, fokusera på dem och hur man kan kommunicera ut hållbarhetsarbetet för att stärka sitt varumärke, både hos kunderna men även som arbetsgivare. – Naturligtvis handlar ju företagande i grunden om att tjäna pengar, säger Anna. Och ju bättre lönsamhet – desto större utrymme för fler som kan göra mer i arbetet mot en hållbar framtid. Förflyttning är ett ord som återkommer under vårt samtal. Förflyttning och omställning av fokus, handlingar och synsätt. Och om att tillsammans bidra för att komma dit vi måste komma. För att vi bara har en planet. Och för att vi har ansvar för den. – Naturen är viktig för mig. Det är där jag hämtar min energi. Om det är i skogen eller vid havet spelar egentligen inte så stor roll. Jag har faktiskt till och med börjat förstå storheten med den östgötska skärgården, skrattar Anna och berättar att hon sedan barnsben annars varit en västkust-tjej, men att familjen nu köpt en sommarstuga i Gryt. – Allt i livet hänger samman. Människor och miljö, djur och natur, arbetsliv och fritid. Och hållbarhet i alla delar är viktigt för att det ska fungera. Min önskan är att få fort sätta vara med och verka för förändring och kunna inspirera till gott ledarskap i hållbarhetens tecken. Det är vad som får mig att gå upp på morgonen! ® 22