MES 1
NYHETER DALANDE KONJUNKTUR FÖR SMÅFÖRETAGEN I ÖST
ERGÖTLAND FOTO: PRESSBILD Småföretagen i Östergötland räknar med en fortsatt svag konjunktur. Det visar den länsvisa rapporten av Småföretagarbarometern, en undersökning av Företagarna, Swedbank och Sparbankernas Riksförbund. Konjunkturindikatorn är företagets finger i luften. Den beskriver ett samlingsvärde av företagens sysselsättning, orderingång och omsättning. I år föll konjunkturindikatorn Östergötland till 30 och avviker från företagens planer från i fjol då den förväntades stiga till 77. – Småföretagen har varit pressade av ett högt kostnadsläge under lång tid vilket har dämpat företagens optimistiska framtidstro. För att konjunkturläget ska fortsätta förbättras krävs det att företagen får rätt förutsättningar framåt att skapa jobb och tillväxt, säger Frida Boklund, regionchef Företagarna Östergötland. Minskad orderingång och oklar framtid Efterfrågan och därmed orderingången hos länets småföretag ökade kraftigt i fjol, men det blev en kortvarig uppgång. Omslagen i konjunkturen tillsammans med höga kostnader och snabbt stigande räntor har åter minskat orderingången, vilket ger ett nettotal på 6, jämfört med 33 i fjol. Efter ett positivt 2022 har Östergötland backat i sina expansionsutsikter. 52 procent av småföretagen i länet ser en goda möjligheter att expandera under 2023, jämfört med 63 procent under 2022. Med undantag för den djupa nedgången i början av 1990-talet har småföretagen varit optimistiska om sina tillväxtmöjligheter oavsett svängningar i konjunkturen. – Småföretagen i en majoritet av Sveriges län tror att konjunkturnedgången fortsätter under det kommande året. Det är en bekymrande utveckling, och om hushållen inte handlar hos de småföretag de uppskattar kommer fler småföretag att gå omkull, vilket förvärrar den ekonomiska nedgången än mer, menar Boklund. Svårt att finna rätt arbetskraft Det främsta tillväxthindret i länet är bristen på arbetskraft med rätt kompetens, vilket 41 procent av länets småföretag anger. Detta är lägre jämfört med fjolårets 45 procent. Det är ett problem i hela riket, där småföretagen i samtliga län anser att arbetskraftsbrist är det största tillväxthindret. Det tyder på en fortsatt robust arbetsmarknad men sannolikt också på brister i arbetsmarknadens funktionssätt där tillgången till bostäder kan vara en viktig del för att attrahera arbetskraft. Källa: www.foretagarna.se ® VINNARE SM I UNG FÖRETAGSAMHET 2023 I kategorin ”årets vara” heter vinnarna Fifth Paw UF från Katedralskolan i Linköping (Agnes Eriksson, Gabriel Ohlsson, Julia Trägårdh, Nathalie Tillgren, Olivia Ladenberg). Fifth Paws vision är att ge alla hundägare möjligheten att optimera sin hunds sökförmåga genom ett användarvänligt redskap. Priset ska inte vara ett hinder för att hundägare ska kunna träna upp hundens doftsinne till maximal kapacitet. Med fifth paws doftkarusell kan tränaren presentera måldoften och distraktionsdofterna på ett kontrollerat sätt med hjälp av luktfria burkar i rostfritt stål. Vilket är väldigt viktigt under upplärningsfasen. Doftkarusellen är uppbyggd av ett justerbart stativ med en 3D-printad krona med 12 stycken armar i aluminium med tillhörande fästen för burkarna. Vinnarcitat: ”Det känns grymt roligt och overkligt. Ett bevis på att vi gör något rätt. Nu ska vi konvertera företaget till ett aktiebolag och granska mätverktyget. Det här har varit det mest lärorika skolåret med råge.” Motivering: ”En vara med potential att erövra världen, det doftar succé. Med en gedigen försäljning som snurrar på, för en global och lojal kundkrets, eller jag menar hundkrets.” Källa: www.ungforetagsamhet.se/ostergotland ® 5