MES 1
MOTOR LADDAD MED STRÖMLINJEFORM TEXT: WILLY PRISK
E OCH JOHANNES GARDELÖF / © CNP AB FOTO: CNP AB Världens åttonde underverk eller ett under av anskrämlighet? Alla har åsikter om formen på nya Hyundai Ioniq 6 men en sak är lika säker som att bada i midsommar. Elbilen sveper genom troposfären som en blöt tvål och stoltserar med ett rekordlågt luftmotstånd. Kaxigare attityd får man leta efter men efter en vecka tillsammans uppenbarar sig en väluppfostrad streamliner med tydlig inspiration från den eleganta art deco-epoken. Strömlinjeformen blev ett begrepp på trettiotalet när bilindustrin hade siktet inställt på framtiden och en ljusare tillvaro efter den stora depressionen. Nu skulle allt effektiviseras – inte minst bilarna och därför började man även studera luftmotståndet. En inte helt oväsentlig faktor för dagens elbilar eftersom det i sin tur påverkar räckvidden. Designfolket har närmast använt sig av rebelliska metoder och gjort uppror mot vad all tråkig formgivning heter. Hyundai Ioniq 6 bjuder på böljande sidolinjer och inte minst en enormt sluttande taklinje som får hela bilen att likna en intvålad droppe. Lägg till detta markerade framskärmar, en rejäl bakvinge á Porsche 911 samt ett fantastiskt ljusarrangemang. Ioniq 6 är i allra högsta grad en trendsättare och samma tänk gäller interiören. Här är allt digitalt och instrumentklustret består av en långsmal böjd skärm i två sektioner på totalt 24,6 tum. Allt känns genomtänkt och framsätena får med beröm godkänt. Även baksoffan bjuder på imponerande bensträckarmöjligheter men taklinjen gör att långa personer riskerar att slå hjässan i taket och när vi ändå är inne i vår negativa spiral så rymmer bagaget blott 401 liter. Låt oss nu fördjupa oss i tekniken och nöjer du dig med bakhjulsdrift samt 151 hästkrafter så kan bilen bli din från 584 900 kronor. Vi har dock tagit oss an den fyrhjulsdrivna toppversionen med dubbla elmotorer. Vips blir effekten 325 hästkrafter och priset sticker i väg till 654 900. Visst är det mycket pengar, men å andra sidan är utrustningslistan lång och körglädjen räcker upp till 58 mil. Batteriet är nämligen på 77,4 kWh och med en systemspänning på 800 volt kan laddningen göras med upp till 239 kilowatt. En annan kul detalj är att din strömlinjeformade Hyundai Ioniq 6 kan extraknäcka som en rullande powerbank. Vad sägs om att kunna ladda elektriska prylar direkt från bilens eluttag eller varför inte räcka ut en hjälpande elsladd till en Tesla med batteritorsk? ® Elmotor: Max effekt 325 hk. Max vridmoment 605 Nm. Batteri: Litiumjon på 77,4 kWh. Laddeffekt 11 kW AC/239 kW DC. Kraftöverföring: Motor fram och bak, framhjulsdrift. Fast reduktionsutväxling. Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänk. Bak: multilänkaxel. Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,8 meter. Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd. Mått/vikt: (cm/kg) Axelavstånd 295, längd 486, bredd 188, höjd 150. Tjänstevikt 2 020. Släpvagnsvikt 1 500. Prestanda: Toppfart 185 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,1 sek. Förbrukning: (WLTP) 15,1 kWh/100 km blandad körning. Räckvidd 583 km. Pris: 654 900 kronor. Plus Hög standardutrustning Generösa garantier Lång räckvidd Komforten Minus Inget jättestort bagage (401 liter) Begränsad takhöjd i baksätet 29