HÅLLBARHETSREDOVISNING 2017 1
VÄSENTLIGHETSANALYSEN HAR GENOMFÖRTS I ENLIGHET M
ED FÖLJANDE PROCESS 3. PRIORITERING 1. IDENTIFIERING AV HÅLLBARHETSOMRÅDEN 2. INTRESSENTKARTLÄGGNING AV HÅLLBARHETSOMRÅDEN GENOM INTRESSENTDIALOGER 4. PÅVERKANSANALYS 5. VALIDERING 1. IDENTIFIERING AV HÅLLBARHETSOMRÅDEN Hållbarhetsgruppen identifierade inledningsvis relevanta hållbarhetsområden för verksamheten. Dessa kategoriserades därefter i fyra huvudområden; ansvar och styrning, miljö, medarbetare och socialt. Dessa kategorier användes som underlag till dialoger med våra intressenter. 2. INTRESSENTKARTLÄGGNING Hållbarhetsgruppen identifierade sex intressentgrupper som ansågs ha störst påverkan och intresse för verksamheten. Dessa grupper är kunder, medarbetare, leverantörer, ägare, myndigheter och intresseorganisationer. 3. PRIORITERING AV HÅLLBARHETSOMRÅDEN GENOM INTRESSENTDIALOGER Intressentdialogerna genomfördes via enkätutskick där samtliga intressenter inom respektive grupp ombads prioritera bland de identifierade hållbarhetsområdena. Resultatet sammanställdes därefter av hållbarhetsgruppen. RANGORDNING AV ASPEKTER PER INTRESSENTGRUPP TOPP 5-ASPEKTER, SAMTLIGA INTRESSENTER Att det inte förekommer barnarbete hos våra leverantörer och deras underleverantörer. Satsningar på projekt som främjar läsandet i Sverige (barnens läsning, läsprojekt för nyanlända osv). Att vi säljer produkter som är säkra i sin användning. Att vi följer förordningar, regelverk och EU-direktiv för de produkter vi säljer. Återvinning/ avfallshantering/ källsortering. TOPP 5-ASPEKTER, INTERNA INTRESSENTER Att det inte förekommer barnarbete hos våra leverantörer och deras underleverantörer. Satsningar på projekt som främjar läsandet i Sverige (barnens läsning, läsprojekt för nyanlända osv). Att vi säljer produkter som är säkra i sin användning. Att vi följer förordningar, regelverk och EU-direktiv för de produkter vi säljer. Återvinning/ avfallshantering/ källsortering. TOPP 5-ASPEKTER, KUNDER Kränkande särbehandling. Jämställdhet. Att det inte förekommer barnarbete hos våra leverantörer och deras underleverantörer. Att vi säljer produkter som är säkra i sin användning. Att vi följer förordningar, regelverk och EU-direktiv för de produkter vi säljer. 4. PÅVERKANSANALYS 5. VALIDERING Utifrån sammanställningen från intressentdialogerna genomförde hållbarhetsgruppen en bedömning av miljömässig, social och ekonomisk påverkan. Denna presenterades därefter för företagsledningen. En workshop genomfördes med företagsledningen för att besluta om avgränsningar och fastställa det slutliga resultatet. Nio hållbarhetsområden identifierades som mest väsentliga att fokusera på. HÅLLBARHETSREDOVISNING 2017 11