HÅLLBARHETSREDOVISNING 2017 1
STYRDOKUMENT För att säkerställa det operativa ar
betet med hållbarhet inom organisationen finns ett antal policyer som reglerar styrningen. Under 2017 genomfördes en inventering av befintliga styrdokument och under 2018 kommer ett arbete med att optimera och komplettera befintlig policystruktur att inledas. I dagsläget finns sju styrdokument gällande arbetsmiljö. Dokumenten behandlar fysisk och psykosocial hälsa, kränkande särbehandling, arbetsplatsergonomi, säkerhet, droger och alkohol samt löner och kollektiva förhandlingar. Läs mer om vårt arbetsmiljöarbete på sid. 22. För att säkerställa hållbara leverantörskedjor finns ett flertal policyer: sortimentspolicy, uppförandekod för leverantörer samt leverantörspolicy. Vår leverantörspolicy och uppförandekod för leverantörer innehåller tydliga riktlinjer för hur hållbara leverantörsrelationer skapas och bevaras. AVVIKELSEHANTERING Våra medarbetare uppmanas att rapportera till närmaste chef, alternativt till chefens chef, om de misstänker avvikelser från våra företagspolicyer. VÅRA RISKER Vi genomför årligen en riskanalys utifrån fyra aspekter: strategiska, operationella, finansiella respektive legala risker. Vidare genomfördes under 2017 en särskild riskanalys för att identifiera hållbarhetsrisker i hela värdekedjan. Riskerna bedömdes dels utifrån sannolikheten för att de skulle inträffa, dels utifrån konsekvens om så skulle ske. De flesta större risker återfanns inom områdena hållbara leverantörskedjor, miljöpåverkan och produktsäkerhet. Vi ser ett behov av att vidareutveckla vårt arbete med proaktiv riskhantering i värdekedjan, framför allt gällande hållbara leverantörskedjor och produktsäkerhet. En aktivitetsplan finns framtagen med aktiviteter som kommer att genomföras av våra linjefunktioner under 2018. UTBILDNING OCH INFORMATION Att medarbetarna har kunskap om hållbarhet är väsentligt för att hållbarhetsarbetet ska utvecklas optimalt. Vi informerar därför löpande om våra initiativ och framsteg genom olika kanaler. Medarbetare på våra kontor får ta del av information på månatliga informationsmöten och våra butiksmedarbetare får informationen via månadsbrev. För att öka kompentensen ytterligare har vi under 2017 påbörjat utbildningar i hållbarhet för våra olika funktioner. En introduktion till hållbarhet för samtliga medarbetare på våra servicekontor och för våra butikschefer har genomförts. Under perioden november 2016 till och med juni 2017 deltog vår sortiments- och logistikchef i ett omfattande utbildningsprogram i hållbarhet. Syftet med utbildningen var att lyfta kunskapsnivån och säkra implementering av hållbarhet på ett strukturerat sätt i hela verksamheten. I dagsläget har vi inte ett system för avvikelsehantering, men vi kommer att arbeta vidare med frågan under 2018. Leverantörspolicyn omfattar även gåvor och beskriver hur våra medarbetare ska agera gentemot leverantörer och samarbetspartners i olika situationer. Samtliga medarbetare har rapporteringsskyldighet till närmaste chef om någon leverantör skulle bjuda på något som kan uppfattas som en muta. I dagsläget finns ingen övergripande miljöpolicy. Miljöhänsyn beaktas i en rad policyer såsom resepolicyn samt i en separat miljöbilaga som inkluderas i våra leverantörsavtal. Under 2018 kommer vi att utveckla en övergripande miljöpolicy. Läs mer om vårt miljöarbete på sid. 17. För att säkerställa att våra medarbetare har god kännedom om våra policyer, informeras de om dessa vid anställningsstart. Under 2018 kommer även en utbildningssatsning gentemot befintliga medarbetare genomföras. HÅLLBARHETSREDOVISNING 2017 9