STT 1
6 Jord, Skog & Miljö - Bilaga som medföljer STT V
ecka 46 Onsdag 13 november 2019 ”Hästen måste ha löpskalle!” Håkan Johansson Håkan Johansson med hästen Rocky Bear. Travhästar är livet för Håkan När vi vanliga människor går och lägger oss vid elvatiden kan det hända att 71-årige Håkan Johansson lastar in sin häst i transporten och kör 30 mil för att komma hem till Vegby. Sen går han upp före sex nästa morgon för att mocka och utfodra sina sex hästar. VEGBY – Det är ingen glamour direkt, konstaterar han och plockar upp travprogrammet ur brevlådan för att kontrollera hur oddsen ser ut inför femårige Rocky Bears nästa lopp på väg mot hagen. I hagen intill Rocky Bear går fyraårige Sato som sprungit in 460.000 åt sin ägare. – Hästen är ingen moped man ställer in i garderoben direkt. Man får ha hög stridsmoral när man ska upp 5.45 varje morgon och skotta skit, säger Håkan och skrattar lite: – Men nu har jag ju bara sex hästar och på helgerna tränar jag ingenting. Då är vi lediga. Stallet ligger på Håkans föräldragård där ena sonen numera bor med sin familj. Håkan och hans fru bor i grannhuset. – Jag är en vanlig bondpojk, säger han och berättar att han skaffade sin första häst i mitten av sjuttiotalet. Det var ett dräktigt travsto som Håkan tänkt ha som ridhäst. – På den vägen är det. Han hade inte fyllt trettio när han började köra häst och är mer eller mindre självlärd. Riktigt fulllärd, det blir man aldrig enligt Håkan. – När man hållt på i två år tycker man att man kan allt, efter tio år upptäcker man att man inte alls kan så mycket. Han berättar om Shatter Spin. – Det var en riktigt bra häst som jag vann dåtidens V75 med i slutet av åttiotalet. Fyra år senare lämnade Håkan grävmaskinen och började jobba med hästarna på heltid. – Som mest hade jag 2o boxar. Han berättar att han började ta in konvalescenter och att han jobbade mycket med inkörning. – Inkörning gör man på tre veckor när hästen är ettåring, säger han och konstaterar att de allra flesta hästar visar på talang innan de startar i något lopp. Att träna fram talang tror han inte på. – De som blir bra föds bra. Hästen måste ha löpskalle. En häst som känner sig nöjd när det är 700 meter kvar vinner inte. Sato har verkligen en vinnarskalle, säger han och nickar ner mot hagen. I början av nittiotalet fick Håkan hästen Atom Knight av travikonen Anders Lindqvist. – Han vann derbyt 1987, men skadade sig. Med Håkans träning sprang Atom Knight in två miljoner kronor med Anders i sulkyn. Hästen blev även tvåa i SM och vann NM på Bjerke i Oslo. – Det var en riktig kanon! Telefonen ringer. Det är från tipset. Håkan berättar att Rocky Bear är i god form. Strax intill gården ligger träningsbanan, en så kalllad rakbana. – Där tränar vi intervaller. Man behöver inte lära en häst springa fort. Däremot bör man enligt Håkan vara lite vaksam med unghästens tillväxtperioder. – De är som tonåringar, kan få växtvärk, så man får inte vara för het på gröten. Håkan tränar året om. Vintertid kör han i skogen. – Då kör vi inte fort, utan bygger muskler. Landskapet här är bra, lagom kuperat. Jag har många skogsvägar att köra på men ingen rundbana. Det kostar för mycket och nu är det ingen idé. Fram till för omkring tio år sedan fick travkuskar gå i pension vid 65–67. Nu finns ingen övre gräns längre. En god idé, anlita LBC GrävVi har försäljning och transport av grus, makadamprodukter samt matjord. Vi utför det mesta inom transporter. Containers, grus, matjord, natursingel & kullersten och slamsugning. Våra fordon tar effektivt hand om allt från industriavfall till privata vindsröjningar eller trädgårdsavfall. Väg-, hus- eller industribygge? Eller behöver ni lager/hantering? Vi kör transporterna. Fjärr och distribution samt special och kranbilar för alla uppdrag. Vi har dem, och mer därtill. Daglig godstrafi k på Norge. 0325-799 99 LBC Svenljunga- Tranemo • Kyrkogatan 25 • Svenljunga tel. 0325- 799 99 • fax 0325-799 98 www.lbcsvenljunga.se entreprenad inom: • Bygg & anläggning • Skog & lantbruk • Vägskötsel, buskröjning & högröjning Sjögården Entreprenad AB Filip 070-380 57 33 • Andreas 070-246 48 22 transport