Nolltretton 1
INREDNING FAKTA Emelie Wallstedt Ålder: 26 år Gör
: Driver ett bolag inom event och blomsterdesign. Bor: Stockholm Familj: I Norrköping bor mina föräldrar och två bröder med familj. Intressen: Bygga företag, åka skidor, naturen, resa och äta god mat. Drömresemål: Hawaii Bästa film: Pretty Woman Lyssnar på: Allt från The Weeknd till ABBA. Favoritblomma: Älskar alla blommor, men måste jag välja en sort så är det rosor. Blommorna tar Emelie ut i världen Text: Camilla Larsson Foto: Henrik Nydahl Man kan ta sig långt om man är redo att jobba hårt - det är Emelie Wallstedt ett bevis på. Hon är bara 26 år gammal, men driver redan ett bolag inom event- och blomsterdesign och har jobbat mer eller mindre över hela världen. E melie Wallstedt är född och uppvuxen i Lundby Trädgård, utanför Norrköping där hon fick lära sig allt om blommor, växter och trädgård redan från barnsben. När hon var fyra år öppnade hennes föräldrar blomsterbutik i Norrköping City och där gick Emelie som lärling från start. Hon älskade att vara med i butiken och hade en självklar plats redan från början. – Intresset för blommor, service och försäljning har alltid varit stort och eftersom jag kommer från en företagarfamilj med stöttande föräldrar så har det alltid funnits ett driv och självklarhet inom mig att bygga på egna idéer och våga satsa på nya projekt, säger Emelie. När Emelie gått ut skolan fortsatte hon att jobba med blommor, till en början i butik där hon snabbt jobbade sin väg upp till butikschef, efter en tid kände hon att ville utvecklas ytterligare och få ut mer av sin kreativa sida. Det var däremot inte självklart att hon skulle jobba med blommor för alltid. – För mig var business, karriär och att utveckla en affärsidé till ett bolag det jag brann allra mest för. Jag funderade ett tag på vad jag skulle satsa på, allt från hotellmagnat till internet-utbildningar anpassade för pensionärer. Efter att ha jobbat utomlands ett par år och testat flera olika branscher började jag sakna blommorna och bestämde mig då för att satsa på att utveckla ett företag inom blomsterbranschen, äntligen kändes det rätt, säger hon. Emelie fick upp ögonen för yrket som event- och blomsterdesigner och bestämde sig för att frilansa i New York där hon vände sig till de allra största eventbyråerna. – Jag har alltid älskat att resa och jag visste att de låg i framkant inom utvecklingen av yrket. När jag kom till New York City tog jag kontakt med några av 24 NOLLTRETTON de bästa inom branschen och fick jobba med stora företag som till exempel Burberry, LVMH och Facebook, berättar hon. BRANSCHEN BEHÖVER UTVECKLAS Blomster & event-designer visade sig vara helt rätt yrke för Emelie. – När jag var i New York fick jag ett större perspektiv på hur mycket potential det finns för event- och blomsterbranschen att jobba med i Sverige. Floristyrket behöver utvecklas för att det ska bli hållbart i framtiden. Kundernas köpvanor har ändrats och tack vare allt man kan se på internet och sociala medier från hela världen, är kundernas efterfrågan ibland större än vad florister här i Sverige är vana vid att leverera. Jag tror på att vi florister behöver jobba mer specialiserat i framtiden och rikta in oss på olika områden inom blomsterdesign, som till exempel att jobba på uppdrag riktat mot bröllop, företagsevent eller alternativt som florist på större matvarubutiker eller begravningsbyråer till exempel. Det här arbetssättet är redan vanligt runt om i hela världen och kommer bara utvecklas mer även här i Sverige. Vi behöver utbilda våra kunder och uppdragsgivare att blomsterdesign är ett lyxigt hantverk som det både ligger mycket tid och kärlek bakom, vi behöver höja värdet i vår kompetens precis som fotografer, kockar och många andra kreativa yrken redan lyckats bra med. Samtidigt som vi behöver inspirera att det är lättsamt och roligt att jobba med blommor så att fler vågar utbilda sig inom yrket och våra kunder vågar och vill köpa hem ännu mer blommor till sig själva. Jag ser det som en del av min uppgift med mitt företagande att hjälpa till med utvecklingen, säger Emelie. ELITE Floral Group har sin bas i Stockholm där Emelie och hennes team jobbar med större företagsevent, stylade fotograferingar och bröllop med mera. Företaget är specialiserat på att skapa större blomsterinstallationer och miljöer för att lyfta upp uppdragsgivares event, produkter eller höja upplevelsen för uppdragsgivarens gäster/kunder med hjälp av blommor och dekor. – Tack vare min tid som jag har bott och jobbat utomlands i bl a New York City, Frankrike och Australien hade jag från start många internationella kontakter. För att skapa oss ett namn i Sverige så började vi med att åka ut personligen till de största eventbyråerna i Stockholm med blomsterarrangemang och presenterade ELITE Floral Group och vår affärsidé. Varje dag växer svenska marknaden och förståelsen för värdet av att använda blomsterdesign för att lyfta sina evenemang. Vår taktik för att få nöjda och återkommande kunder är att alltid försöka överträffa kundens förväntan. Vi ser till att använda mycket blommande och färgstarka blommor som dessutom är ordentligt utslagna i våra arrangemang, det skapar en otrolig wow-känsla. STORA KUNDER Emelie har jobbat på flera platser i världen och redan när hon frilansade i New York började hon skapa ett kontaktnät med stora, internationella kunder. Tack vare att hon har knutit kontakter över hela världen så jobbar teamet på ELITE Floral Group mycket internationellt och åt flera stora, kända profiler och företag. – Under det senaste året har vi bland annat hunnit med att planera och genomföra en världsturné till 30 destinationer runt jordklotet, Europa, USA, Asien och Australien inkluderat. Vi har dessutom två bröllop i New York och två bröllop vid Comosjön i Italien i år. Sedan håller även våra kunder på hemmaplan oss ordentligt sysselsatta med event runt om i Sverige, stora företag som till exempel L’Oréal Paris, iDeal of Sweden, Silja Line och Hoss Agency är återkommande kunder hos ELITE Floral Group. Det blir mycket resor men jag trivs verkligen med att ha det så, säger Emelie. Vad har du för framtidsplaner? – Jag vill bygga ett Chanel inom blomsterbranschen och bli en av de största bland blomsterkreatörer. I framtiden vill jag jobba mer med att coacha och inspirera andra att starta eget genom att berätta om vår resa. Det händer ofta att jag hör människor säga att mitt jobb som event- och blomsterdesigner är deras drömyrke. Jag vill inspirera andra att förverkliga drömmar om att jobba med blommor på ett framgångsrikt sätt genom att tro på sig själva och satsa fullt ut. Jag håller också på att dra i trådar för att skriva en bok. ”Jag vill bygga ett Chanel inom blomsterbranschen och bli en av de största bland blomsterkreatörer.” Vad är det bästa med ditt jobb? – Det bästa är att blommor ger så mycket energi och möter oss människor på ett annat plan med sin skönhet och doft. Vårt doftsinne är enligt forskarna en av våra starkaste minnesbanker och blommor kan föra oss tillbaka till kära och känslosamma minnen och påverka oss otroligt positivt på så många sätt. Sedan är det fantastiskt både att få upptäcka världen och att det är så himla många underbara människor som man lär känna på vägen.