Aktuella Byggen 1
TRUMRENOVERING utan tågstopp ”Den tränger in i al
la hål och allt va琀en pressas ut. Jobbet blir gjort en gång för alla” -Den tränger in i alla hål och allt va琀en pressas ut. Senad HLWC är en lä琀betong som har hydrofoba egenskaper så 琀ll skillnad från annan betong absorberar den inte va琀en. Vi behöver inte komma 琀llbaka på två-tre års sikt för a琀 göra om jobbet, och därmed blir renoveringen gjord en gång för alla. Så beskriver Kjell Svedman, Forskningsoch Utvecklingschef, lä琀betongen Senad HLWC. Specialbetong Sverige, SBS, som idag äger patentet, har under året renoverat e琀 större antal trummor under järnvägen på uppdrag av järnvägsentreprenören VR Track. Där var man inte obekant med materialet. Leif Oskarsson, platschef för dri昀 och underhåll på VR Track, som 琀digare arbetat för Tra昀kverket, ledde under åren 2015 - 2016 e琀 avancerat och lyckat stabiliseringsprojekt av en banvall i mycket dåligt skick. -Med erfarenheten från bland annat de琀a valde vi a琀 använda Senad HLWC för det uppdrag vi nu har från Tra昀kverket, säger Leif Oskarsson. Man behöver ju inte heller gräva ut trummor och inga tågstopp krävs, och man kan täta både uppifrån, under och på sidorna av. De aktuella sträckorna där trummorna renoverats är belägna mellan Solle昀eå och Kramfors, en bansträckning som VR Track åter har vunnit upphandling för dri昀- och underhåll av och som ingår i Mi琀- och Ådalsbanan. Det nya kontraktet gäller för perioden 2018 琀ll 2023 plus två op琀onsår. -Senad HLWC är e琀 elas琀skt, 昀exibelt material som klarar de krav på lastväxlingar som ställt på lä琀betongmaterial i banvallar. Det har provats av Provningsanstalten i Borås med två miljoner lastväxlingar över och under va琀en, (energivågor som bildas när höghas琀ghetståg kör). Därför får det läggas under järnväg, förklarar Kjell Svedman. Vad man också ska inse vid val av betong är hur betydelsefull vikten är. Man vill inte öka belastningen på undergrunden mer än nödvändigt. Skillnaden kan vara stor. Exempelvis väger 10 kubikmeter betong à 500 kilo per kubik bara fem ton totalt, medan vanlig injekteringsbetong som väger ungefär 2300 kilo per kubik ger en ökad belastning på hela 23 ton. Vi skräddarsyr e昀er behov, vanligt är densiteter från 400 kilo per kubikmeter 琀ll 1200 kilo dito. E琀 huvudalterna琀v 琀ll vår metod med SENAD HLWC är a琀 man måste stänga av väg, järnväg och eller arbetsområdet, gräva upp gammal fyllning, ta bort materialet samt den gamla trumman och transportera bort de琀a, säger Kjell Svedman, vilket förstås ger ökade kostnader och en betydande 琀dsåtgång. Med vår metod tar det mellan 7 - 20 dagar beroende på storlek och graden av skador. -Vid trumrenovering används o昀a Senad HLWC med densiteten 500 Kg/m3 som pumpas in i hålrummen som skapats när 昀nmaterialet spolats ur av va琀en昀öden utanför trummans väggar, bo琀en och tak i banvallen. Med vår metod skapas en erosionsstabil fyllning och då säkrar vi a琀 va琀net rinner inne i trumman. I de 昀esta fall blir det ingen reducering av 昀ödeskapaciteten och dessutom skapar vi skydd mot erosion vid in och utlopp. Jobbet blir gjort en gång för alla, avslutar Kjell Svedman. Telefon 010-585 90 90 sbsbetong.se