Aktuella Byggen 1
UNIK ACCESS TILL TORNKRANEN VID KARLATORNET Skysk
rapan Karlatornet i Göteborg ska bli 245 meter och är redan mer än 70 meter hög. Med brolösningen Layher Allround FW förbättras arbetsmiljön för kranförarna med en unik access till tornkranen. TEXT: HANNAH FHAGER FOTO: LAYHER AB Midroc Ställningar levererar olika ställningslösningar till Karlatornet som kommer bli Nordens första skyskrapa med sina 73 våningar fördelat på 245 meter. Peter Lindmark projektchef på Midroc Ställningar berättar att huvudentreprenören Serneke inkom med en ovanlig ställningsförfrågan. – Serneke hade undersökt vad det fanns på marknaden gällande broar till kranar. De hade något förslag från ett företag på Nya Zeeland, men så kom de också med frågan till oss och Layher om inte vi hade en lösning. Problemet var att tornkranen vid Karlatornet inte har någon hiss, så kranföraren får klättra upp i lejdare. Just nu är pratar vi cirka 80–90 meter till hytten, det tar nog minst 15 minuter upp. Bron ska ansluta från skyskrapan till tornkranen och börja användas från ca 60 meters höjd, sen omkring 90 meter. Efter åtta lyft så hamnar bron på dess högsta punkt 245 meter, som troligtvis infaller mellan 2023 och 2024. Serneke önskade att bron skulle vara cirka 12 meter lång, ha rörelsemån men ändå stum och gärna vara täckt. En utmaning i var att hitta en säker lösning med hänsyn till de kraftiga vindar som bron kan utsättas för, förklarar Peter. FW-BRO MED SVETSADE FÄSTEN Midroc ställningars konstruktör och Layhers tekniska support diskuterade vindlaster och ställningssystem och kom fram till en konstruktion som tillsammans med några speciallösningar skulle vara säker. – Det blev en öppen brolösning med Layhers Allround FW-system. Det är ett lätt och stabilt system och tillsammans med hjul på delen som är placerad inne i skyskrapan så möjliggör det en viss rörelse när hus och kran rör sig. Dessutom kan FWbron lyftas och förfl yttas i sin helhet med kran, berättar Torbjörn Lexander, teknisk samordnare på Layher. – Vi har tagit fram en speciallösning med svetsade konsoler så att bron kan docka i kranen. Vi har även tagit fram en hålbild i konsolerna så att man kan höja och sänka bron utifrån vilken höjd den hamnar på, det kommer vara olika varje gång den fl yttas. En universallösning med fyra fästpunkter där bron vilar på konsoler, och en kätting för att förhindra lyft samt spännband som tar krafter i sidled, förklarar Peter. Bron har fl era hjul för att underlätta förfl yttning på våningsplanet samt för att tillåta en viss rörelsemån i infäst läge. Den kortades till 10 meter för att enklare hanteras vid förfl yttningar men står ändå omkring 3 meter in på våningsplanet innan den skjuter ut mot kranen. Systemkomponenterna ”lyftögla för kranlyft” gjorde kranlyftet av bron enklare. De integrerade hjulen gör bron fl yttbar då den kan köras omkring på våningsplanet när området alldeles intill tornkranen ibland är begränsat. Vid stormvarning kommer bron inte vara tillgänglig, utan dras in och förankras inne i skyskrapan. Midroc Ställningar kommer vara behjälpliga vid varje fl ytt av bron. – Kranmontörerna har aldrig haft en så bra accesspunkt, och de jobbar med kranarna vid olika skyskrapor över hela världen. De var imponerade och Serneke är också glada för den service och support som vi och Layher gett för att ta fram lösningen – den är unik, säger Peter. Läs mer om projektet, montaget och Layher FW . ANNONS