DT 1
Patrik Blomberg Book: ”Vi behöver filmer med synt
hare som huvudkaraktärer” Vi har pratat med regissören och kompositören bakom den första svenska synthfilmen. text:Kasia Syty foto: Pressbild För en yngre generation som varken växt upp på åttiotalet eller den skånska landsbygden blir nog Patrik Blomberg Books långfilmsdebut Düsseldorf, Skåne snarare ett musikaliskt tidsdokument om konsten att bära asymmetriska frisyrer. Men syntharna borde den, som Fredrik Strage skriver i DN, träffa rakt i hjärtat. Filmen kretsar kring den nittonåriga Fredrik som tillsammans med sin synthtrio 12 djungeltrumman.se förbereder sig för en första spelning – samtidigt som båda föräldrarna krisar och flickvännen Nina plötsligt vill flytta tillbaka till Stockholm. Är filmen självupplevd, och hade du den frisyren? — Haha ja. Jag gjorde mitt bästa med att försöka spreta upp den med gelé. Eller tvål och annat jag kunde hitta. Vilket förmodligen inte var så bra för hårkvaliteten /pekar på sitt skalliga huvud/. Filmen bygger på mina upplevelser från när jag var 15-17 år, innan jag flyttade hemifrån, vilket jag gjorde rätt tidigt. Den handlar om min uppväxt men också om alla föräldrar som inte riktigt klarar av livet. Om saker som hela tiden har pockat på för mig att gestalta. Du har burit på idén länge – vad var det som fick dig att ta steget? — Det finns inte en enda film som