DT 1
utspelar sig i synthmiljön, utöver någon tysk fil
m där synthare går förbi eller rör sig i bakgrunden. Ingenstans i världen vad jag har kunnat hitta i alla fall. Musikgenren var och är fortfarande jättestor så det är faktiskt konstigt. Vi behöver filmer med synthare som huvudkaraktärer. Düsseldorf, Skåne utspelar sig 1986. Berätta, varför just detta år? — 1986 var ett viktigt år. För mig personligen och sedan har vi Palmemordet och Tjernobylkatastrofen som satte stämningen för det året. När det kommer till synthmusiken som kom innan och runt den tiden så fångade t.ex Depeche Modes fyra första album hela tonårsmelankolin och Kraftwerks album Computerworld från 1981 satte djupa musikaliska spår i mig. Men framförallt är 1986 känslomässigt rätt för mig och för den historia som jag ville berätta. Det är en lågbudgetfilm som delvis finansierats via Kickstarter. Hur har arbetet med filmen påverkats av det? — Jag önskar att jag haft mer tid att jobba fram scenerna i lugn och ro. Man måste vara väldigt pragmatisk när man har 23 inspelningsdagar på sig. Vi behövde vara mycket effektiva och fick stryka några scener. Lågbudgetfilmer kan kännas lite trånga men jag tycker att vi parerade det bra. Du har regisserat och klippt filmen - och komponerat musiken. — Det är kanske ovanligt att en regissör agerar filmkompositör, men jag har komponerat musik djungeltrumman.se 13 så länge så det föll sig naturligt. Jag har suttit och klippt och komponerat samtidigt. När jag under klippningen hade scenen när Fredriks mamma är på väg till pappan framför mig kunde jag parallellt göra musiken till den. Det har faktiskt varit en fördel och en styrka att få hålla på med allt. Fredrik spelas av Erik Svedberg-Zelman. — Han är fantastiskt begåvad. Jag visste inte ens om han kunde sjunga innan vi började. Men när jag skrev låten Love Will Save Us för trion som i filmen heter Vision Moderne och det var dags för Erik att sjunga så lät det som att han inte gjort annat i sitt liv. Hans karaktär och ditt alterego går igenom mycket. En kris avlöser en annan. Vad skulle du säga till ditt unga jag om du fick möjligheten? — Ju äldre man blir desto mer känner man i kroppen att livet är kort. När man är i tonåren kan man inte riktigt ta till sig det. Jag skulle säga: var inte så orolig för saker och ting. Tro på din egen kraft. Och din egen förmåga. Det hade jag velat att någon sa till mig. En förälder exempelvis? — Vissa växer upp med föräldrar som pushar dem. Lär dem att allting är möjligt. Du växer upp och saker och ting är möjliga. Jag hade nog velat höra det mer. ”Kom igen, det är inte så farligt. Du kan också.” Men det har du kompenserat för sedan som artist. För fem år sedan släppte du exempelvis trettio album på en och samma dag. — Jag komponerar alltid musik. Det är mitt defaultläge. Jag gör flera låtar i veckan och det blir en himla massa låtar till sist. Sedan lägger jag dem på hög. Innan jag släppte alla de trettio albumen insåg jag att jag har jättemycket musik. Jag började gå igenom det, dela upp det i olika album och sedan tänkte jag att vad fan, jag bara måste släppa allt. Jag behövde vara fri. Vilken är världens bästa låt enligt Patrik Blomberg Book? — Don't Go med Yazoo. Den har en renhet, en enkelhet I sig. Hennes röst. Och hennes känsla. Den är det. Don't go. Den på hög volym. Wow.