DT 1
Intervju skulle göra debut som 16-åring och då bl
i den yngsta AIK-spelaren som spelat i Allsvenskan. Idag tillhör han turkiska Kocaelispor och inom släkten återfinns också systersonen och utlandsproffset Richie Omorowa som tagit steget från Brommapojkarna till holländska Excelsior. – Vi har alltid blivit sporrade till att bli någonting inom någonting. I det här fallet fotboll. Jag trodde alltid att jag skulle bli fotbollsproffs när jag var liten och det var allt jag ville. Men jag höll också på med musik och jag minns att jag fick en synth av min farsa när jag var sex, sju år. Han höll också på med musik. Han gjorde västafrikansk musik och hade en studio i Flempan. Så fotboll och musik har alltid varit naturligt för mig. Men musiken såg jag aldrig som ett jobb, det var bara något jag älskade att göra. Ivory började spela synth och vid tillfälle fick han tag på mammans bandspelare och tryckte på ”rec”. Vid 12 års ålder fick han en dator och laddade ner musikproduktonsprogrammet FL, tidigare känt som Fruity Loops, och började göra beats. Men vid 14 års ålder skulle Ivory uppleva sin ”första sorg och riktiga motgång i livet”. Hans mamma fick en cancerdiagnos och rädslan för att förlora sin mest stabila punkt i livet slog både hål på fotbollsdrömmen och drabbade skolgången. Som för många andra tog också andra intressen vid. Inte bara musiken, utan också festandet. Ivory började röka cannabis och hänga med polare och göra beats. Men pengar måste alltid in. Vid 17 års ålder insåg han att musiken inte skulle ge några snabba pengar och med brist på utbildning och endast tråkiga ströjobb att vända sig till började han istället sälja droger och försörja sig på småkriminalitet. En livsstil som fortsatte fram tills att han började jobba på sitt första projekt ”Molnfällan”. Då, 23 år gammal. Den 23 november 2023 firade Molnfällan tioårsjubileum. Ett banbrytande album som skulle bli en av de första regelriktiga trapskivorna inom svensk hiphop. Ett album som betytt mycket för Ivory, både för hans liv och karriär. – Ouff. Den var starten på allting, obviously. Den lade grunden för min karriär och blev min vändpunkt i livet. Så den betyder mycket på det sättet. Jag fick göra något eget, för mig. Det vara bara för mig, sen blev det att folk tog till sig det. Ivory har flera gånger tidigare berättat om bakgrunden till Molnfällan, som han skapade i smyg nere i sin pappas källare i Hagalund. Efter att ha spelat upp ett mixtape för sina grabbar 2010 fick den dåliga responsen honom att tveka. Var det verkligen så dåligt? Ivory höll inte med. Han visste vad han hörde i Project Pat och Memphis-gruppen Three 6 Mafias djupa katalog. Men Molnfällan hade inte uteslutande inslag från den första kommersiella trapmusiken från Atlanta och inte heller Three 6 Mafias dystopiska Memphis-sound. Det var en unik och egen mix av trap, cloud rap och klassisk svensk hiphop. – Det är som du säger. Det är äldre southern rap, typ UGK och Three 6 Mafia. Med lite av Atlanta-trapen med Gucci och T.I. Och lite drill också! Många säger att det är den första drillåten, den här ”Pengarna”. Det är ju Young Chop, Chicago-drill, du vet. Producenten Weatherman har jag jobbat med mycket sen dess, bland annat på ”Broder” med Pato Pooh och Karim Alger som är producerad av honom. Och lite annat som jag glömmer nu, men han var liksom mexikan från Chicago som gjorde det soundet. Så det fanns också. Sen absolut cloud rap. Jag försökte blanda djungeltrumman.se 29