Nolltretton 1
julklappstips 5.300:Holmlunds gör en nysatsning i
city Text & Foto: Mikael Carlsson När Esprit kastade in handduken tidigare i år hade Erik och Karin Egir redan bestämt sig för att satsa på sitt eget varumärke Holmlunds. Med ett nytt utbud erbjuder de linköpingsborna kvalitet och service utöver det vanliga för alla åldersgrupper såväl till kvinna som man. Precis som riktig shopping ska vara. K arin började tidigt arbeta med kläder och i butik. Tillsammans med Erik har hon ett driv att erbjuda det personliga med en servicenivå utöver det vanliga. Så när Esprit bestämde sig för att lägga ner sin verksamhet i Sverige fanns redan planer på att satsa på sin egna butik. Varför valde ni namnet Holmlunds? – Holmlunds kommer från min familjs sida, berättar Karin, och vi vill med det namnet att det ska andas personlighet. Som att du kommer hem för att handla. – För oss är det viktigt att driva den personliga butiken med den personliga servicen, flikar Erik in. Holmlunds vill vara butiken där alla kan hitta något. Oavsett om du är ung eller gammal. Man eller kvinna. Och mottagandet har varit över förväntan. – Ja, Holmlunds har mottagits fantastiskt bra, berättar Karin. Både gamla och nya kunder hittar hit och vi har fått väldigt mycket positiv respons. I den stora butiken en trappa upp på Tanneforsgatan finns det gott om utrymme för både kläder och kunder samtidigt som den ger en väldigt fräsch och luftig känsla. – Det är lyxigt att kunna ha en så här stor butik, säger Erik. Det ger oss möjligheten att erbjuda ett väldigt brett utbud för många. Och vill man njuta av det utbudet lite exklusivt för sig själv eller för kompisgänget kan man alltid boka Privat Shopping hos Holmlunds. – Det här var något som vi började med redan före pandemin, berättar Karin, och som har blivit väldigt populärt. Du bokar en tid som passar dig eller dina kompisar och sedan får ni allt fokus på er och en butik för er själva. Och vad gäller tider är vi väldigt flexibla. Fördelarna med att driva butik under eget namn är många. Friheten att välja vilka leverantörer man vill samarbeta med och vilket sortiment man ska erbjuda. Sedan en tid tillbaka har man exempelvis tagit in smycken från Dyrberg/Kern. Samtidigt är det mycket jobb med allt från att designa påsar och presentkort till utformningen av butiken. Men det är bara roligt tycker de båda två. Det talas mycket om att den fysiska butiken har haft det tufft under de senaste åren men Erik tycker att det börjar vända lite. – Det är väldigt många som uppskattar den fysiska butiken och framförallt den service man kan få där, säger Erik. Det känns faktiskt lite som att den fysiska handeln är på väg tillbaka lite. Det är många inom Linköpings Innersta som känner av det och vi vill ju alla ha ett levande och sprudlande city. Efter den lyckade starten av Holmlunds, vad händer framöver? – Först och främst ska vi fortsätta att leverera den höga service som våra kunder förväntar sig av oss, säger Karin. Sedan har vi faktiskt börjat kika på att skapa en webshop som ett komplement till vår fysiska butik. Det gör att vi kan nå ut till en geografiskt större kundgrupp. – Sedan kanske det blir så att vi startar upp någon mer stans i Sverige, fortsätter Erik. Vi hade redan tidigare kikat på några intressanta lägen så vi får se. Just nu är det i alla fall fullt fokus på Holmlunds i Linköping och kommande storhelger som Black Friday och inte minst jul. 4.200:3.540:3.850:Gamla Rådstugugatan 44, Norrköping mån-fre 10-18 • lör 10-14 tel. 011-10 29 75 www.Atelje15.se NOLLTRETTON 31 Endast för publicering i Nolltretton / N ll l