STT 1
18 STT Vecka 46 onsdag 15 november 2017 DEBATT &
INSÄNDARE REDAKTÖR: MARIA JOHANSSON · 0320-20 91 49 Skriv kort så ökar dina chanser till publicering. Texterna får vara högst 2 500 tecken, inklusive blanksteg. Vi förbehåller oss rätten att korta och redigera texten. Du får skriva under signatur, men namn, adress och telefonnummer måste alltid bifogas. Insändare som riktar sig mot en namngiven person måste dock undertecknas med namn. Manusstopp söndagar kl 12.00, mejla texten till insandare@stthuset.com Framtidens skola och ny skolplan i Svenljunga Under många år har oron varit stor, med hot om nedläggningar, stängning och tomställande av lokaler. Detta har accentuerats de senaste månaderna och därför vill vi klargöra vår ståndpunkt inför den politiska beslutsprocessen. Den 3 oktober överlämnade Barn- och Utbildningsnämnden ett förslag till en långsiktig skolplan på remiss till de politiska partierna. Förslaget är konstruerat av Barn- och Utbildningsförvaltningen. I princip innebär planen att skolorna i Håcksvik, Mårdaklev, Mjöbäck, Holsljunga samt Hillared kommer att läggas ner. Annan utgångspunkt Vi har en annan utgångspunkt när vi fattar beslut som gäller skolverksamhetDe som är bäst skickade att avgöra vad som är optimalt är barnen och deras vårdnadshavare tillsammans med skolans personal. en; vi menar att de som är bäst skickade att avgöra vad som är optimalt är barnen och deras vårdnadshavare tillsammans med skolans personal. Glöm inte att tjänstemännen och politikerna är till för medborgarna och inte tvärtom. Behåll alla skolor Här är vårt, principiella, svar på frågan om långsiktig skolplan: • Behåll alla befintliga skoVill skära ner biståndet Sverige är en av de mest respekterade bi ståndsgivarna i världen. Bistånd är ett sätt att göra det möjligt för människor att ta sig ur fattigdom och förtryck. Det är också en katalysator för utveckling, jämlikhet och framtidstro, samt ett sätt att bekämpa odemokratiska styrelseskick. För oss socialdemokrater är det viktigt att välståndet fördelas rättvist. Därför prioriterar vi ett utvecklingssamarbete som håller hög kvalitet och uppnår goda resultat. Uppfyller målet Det här är något som moderaterna inte verkar förstå. I moderaternas skuggbudget är linjen tydlig, skattesänkningar går före välfärd. Och en del av pengarna ska tas från biståndet. Närmare bestämt 3,4 miljarder kronor. I regeringens höstbudget tillförs ytterligare 500 miljoner kronor till biståndet. Det innebär att regeringen uppfyller målet att en procent av Sveriges BNI ska gå till bistånd, som riksdagen slagit fast, och som även moderaterna stått bakom. Behövs mer än någonsin Så varför gör moderaterna nedskärningar i biståndet just nu? Man kan tycka att den pågående humanitära krisen, som är den största sedan FN bildades, vore skäl nog att satsa på svenskt bistånd. På grund av väpnade konflikter, men också till följd av allt fler naturkatastrofer är över 135 miljoner människor i behov av humanitärt stöd. Förtrycket av kvinnor och flickor fortsätter, det demokratiska utrymmet minskar och mänskliga rättigheter kränks. Biståndet behövs mer än någonsin och vi vet att det gör skillnad. Måste vara en motkraft Demokrati och mänskliga rättigheter får aldrig åsidosättas. I en tid då nationalistiska tendenser, ett konservativt synsätt gällande sexuell och reproduktiv hälsa och rättigheter samt minskat globalt ansvarstagande blir allt mer vanligt, måste vi vara en motkraft. Moderaterna väljer att satsa på skattesänkningar för dem som tjänar mest istället för hjälpinsatser för människor som lever i fattigdom och förtryck. Det är, kort och gott, samma gamla visa. lor. • Utgå från dessa som bas vid behov av förändringar. • Påbörja snarast en långsiktig planering av reparationer, underhåll och ombyggnation av skolorna. • Använd föräldraföre ningar och byalag som samrådsparter. • Väg in totalnyttan i beslutsprocessen. LANDSBYGDSPARTIET OBEROENDE I SVENLJUNGA Regional infrastrukturplan I Västra Götalands regionens förslag till regional infrastrukturplan för 2018-2029 har man förlitat sig allt för mycket på satsningar från den nationella planen som riskerar att inte bli av. Det skriver vi på Västsvenska Handelskammaren i vårt remissvar som har skickats till regionstyrelsen. I det stora hela är regionens förslag bra, givet de direktiv och knappa resurser som finns tillgängliga. Handelskammaren delar exempelvis regionens och kommunalförbundens syn på de högst prioriterade bristerna. 156:an Samtidigt anser vi att några av de utpekade bristerna är alltför omfattande och att Minskar demokratin Svenskt Näringslivs VD Leif Östling har blåst den svenska välfärden på många miljoner genom skattesmitning. Det drabbar såklart den ensamstående mamman, flyktingen som behöver starta om på nytt utan ett öre på fickan och fattigpensionären mest. Men skattesmitandet för mångmiljardbelopp är inte bara ett problem för välfärden – det är ett demokratiproblem. Minskar glappet När skatt används omfördelade, det vill säga tas ut från den som har mest och ges till oss andra, så minskar glappet i ekonomisk makt. Men den som fötts in i eliten eller kommit sig upp i hierarkin vill inte dela på makten. För i vår värld är fortfarande en röst per krona en starkare princip än en röst per person. Skatteparadis är inget annat än bunkrar där eliten gömmer sig från demokratin. SKATTEBOOST åtgärderna därmed riskerar att bli uppstyckade. Ett tydligt exempel är väg 156, där hela sträckan från riksväg 40 till Jönköpings län pekas ut som högst prioriterad brist. Vi anser att sträckan från riksväg 40 till Skene är absolut viktigast att åtgärda. Utgå från naven och de stora pendlings- och godsstråken. att vara ett av Sveriges viktigaste pendlingsstråk. Låt oss göra en jämförelse. Pendlingsstråket UppsalaStockholm är nästan en mil Vår främsta invändning är dock att planförslaget utgått från att järnvägsförbindelsen mellan Borås och Göteborg finns kvar i den nationella planen, vilket den inte gör i Trafikverkets förslag till ny nationell plan. Vi saknar helt enkelt en konsekvensanalys och en regional plan B för den händelse att Trafikverkets förslag blir verklighet. Orimlig skillnad Dagligen passerar cirka 1 400 bussar vid Delsjömotet. Under rusningstrafiken bildas det kilometerlånga köer. Trots det är bil eller buss de enda rimliga alternativen för de människor som dagligen måste resa i stråket BoråsGöteborg. Med Västtrafiks tåg tar sträckan 70 minuter, vilket är orimligt lång tid för Replik på ”Öppet brevsvar...” v45 Riskfyllt system Johan Björkman har rätt när han påstår att staten fördelar samma summa per innevånare oavsett individens skatteförmåga. Utjämningssystemet fungerar så att Svenljunga och Marks kommun får samma summa från staten per innevånare om de har samma medelskattekraft. Stor skillnad I praktiken gör det stor skillnad mellan Svenljunga och Mark om personer som tar resurser från socialbudgeten flyttar till Svenljunga eller om exempelvis Robert Berg flyttar till Mark med en travhästverksamhet som ger jobb åt både underleverantörer och arbetssökande i Mark. Rymmer alla elever Svenljungas styrande vill ha en skola som rymmer hela Svenljunga och Marks kommun får samma summa pengar från staten per innevånare. kommunens alla elever samt en obegränsad inflyttning som kan bli en stor förlustaffär. Utjämningssystemet kommer att jämna många småkommuner med marken. Storkommunen Malmö är redan uträknad. MARIANNE längre än sträckan BoråsGöteborg och tar 30 minuter med tåg. Pendlarna mellan Västsveriges två största städer tvingas alltså resa 40 minuter längre, enkel resa, trots att sträckan är en mil kortare. Lägg dessutom till att antalet avgångar per dag är 88 mellan Uppsala och Stockholm men bara 12 mellan Borås och Göteborg. Vår huvudsakliga kritik riktas därför inte mot det regionala förslaget till infrastruktur, utan mot det nationella förslaget. Detta menar vi sviker och förbiser den stora betydelse som infrastrukturen i Västsverige och Göteborgsregionen har för hela landet, något som inte avspeglas i regeringens tilldelade medel. OVE LILLESTÖL, regionchef Boråsregionen Västsvenska Handelskammaren Miljöhänsyn Som regionpolitiker för Kristdemokraterna vill jag verka för att Landvetter blir Sveriges miljövänligaste flygplats. Ett viktigt steg för att uppnå detta skulle, enligt mig, vara att låta alla markfordon rulla på EcoParBio, ett fossilfritt alternativ till diesel. Vi måste stötta forskning av lättare flygplan och skyndsamt utveckla fossilfritt flygbränsle. Här är det viktigt att investeringar också stöttas av politiska incitament. I stället för att införa en flygskatt bör Sverige satsa på att skyndsamt utveckla fossilfria flygbränslen. En flygskatt hjälper inte miljön men det gör satsningen på att utveckla fossilfria pumpanläggningar. VALÉRIA KANT (KD), regionpolitiker MARIA ANDERSSON WILLNER Socialdemokratisk riksdagsledamot Västra Götalands läns södra Biståndpolitiskt ansvarig Låt andra veta vad du tycker! Säg din mening om vad som händer i just din by, kommun eller i världen i stort. Om du skriver kort är det större chans att just din artikel publiceras. Maila: insandare@stthuset.com