Boinsikt 1
ÖBO-SKOLAN Nu kör vi! Nu har ÖBOskolan startat ig
en. Vi har skrivit avtal med Fastighetsanställdas förbund Region Tvärs, för att köra ÖBOskolan ytterligare ett år. Klassen består av 24 elever. 12 är tillsvidareanställda fastighetsskötare och 12 får en yrkesintroduktionsanställning. Utbildningen sträcker sig över elva månader och det finns inget löfte om anställning efteråt för dem med korttidsanställning, men vi tror att behovet av kunnig personal på området är ganska stort, vilket är en av anledningarna till att vi ÖBO tycker att den här utbildningen är viktigt. I princip har samtliga utbildningar inom park och trädgård lagts ner i vår region under de sista åren och det börjar nu märkas när vi ska rekrytera kompetent personal. Med vår ÖBO-skola har löser vi det problemet och dessutom får vi en möjlighet att vidareutbilda vår egen personal. Under utbildningen varvas teori med praktik. En till två dagar i veckan är lärarledda teoripass i lektionssal och tiden där emellan består av praktiskt arbete ute i våra stadsdelar. De nya eleverna ingår i våra ordinarie arbetslag tillsammans med de andra fastighetsskötarna och oftast har eleverna ett eget skötselområde/ bostadsområde som de ansvarar för. I år kommer mycket av den lärarledda tiden ske i Brickebacken, och vi håller just nu på att se ut lämpliga gårdar som eleverna kan följa under hela året. Efter avslutad utbildning finns också en möjlighet att få yrkesbevis för den som vill. – Att blanda äldre med erfarenhet och ungdomar i samma lektionssal har visat sig vara en succé. Det blir mycket diskussioner på lektionerna som sedan fortsätter runt fikaborden, det blir som ett erfarenhetsutbyte i vardagen, vilket också är vårt syfte, berättar Anna Jönsson, chef för fastighetsskötsel på ÖBO. KONSUMENT ÖREBRO. Konsumentjuridisk rådgivning Gratis information och rådgivning om dina rättigheter och skyldigheter som konsument. Kontakta kommunens konsumentrådgivning när du behöver hjälp med • Information inför köp av varor eller tjänster • Reklamation vid fel på varor eller tjänster som du har köpt • Tolkning av avtal vid köp av varor eller tjänster • Tillämpning av konsumentlagarna vid köp av varor eller tjänster Behöver du tolk? Kontakta Servicecenter innan ditt besök för att boka tolk. Kontakt Servicecenter, Drottningg.5 019–21 10 00 servicecenter@orebro.se 2018 orebro.se/konsument 15 Konsumentsticka_vt2018_svenska.indd 1 2017-11-23 13:16:18 Andra kullen: 2018–2019