Boinsikt 1
DIGITAL MÖTESPLATS Niklas Karlsson, mentor som hå
ller i spelkurserna, Soma Babamira, fritidsledare på Vivalla fritidsgård och Johan Cedermark. En digital mötesplats för kreativt skapande Vad blir det om man kombinerar digital teknik med ungdomlig passion och kreativitet? Svar: Film, musik, spel och en massa annat som ingen ännu känner till. Och hur gör man då? Svar: Det är inte helt självklart, men en digital mötesplats för ungdomar är en bra början. Johan Cedermark är sedan mitten av november projektledare för den digitala mötesplatsen i Vivalla, vägg i vägg med fritidsgården i Vivallaskolan. Till sin hjälp har han tre medarbetare/mentorer samt datorer och paddor. Plus tillgång till det som helt nyligen var skolans bildsal. – I den stora salen vill jag ha soffor och caféinredning, där ska man kunna softa. I de två andra rummen ska det bli virtual reality- och Youtuberum. Men det är bara början, det här är en satsning som blir vad alla inblandade gör den till. Johan Cedermark har redan testat en digital mötesplats i mindre skala i Mosås där han bor och hans barn går i skola. Johan var med i den ideella föreningen som drev fritidsgården och för fyra år sedan upptäckte de att antalet besökare minskade på fredagar. Det visade sig att de hellre satt hemma och spelade och lekte med sina datorer. – Vi satte in en router på fritidsgården och sa att de kunde komma till fritidsgården med sina datorer istället. Ganska snabbt gick vi från 15 till 50-talet ungar varje fredagskväll, säger Johan. Från 16 år och uppåt Nu ska samma koncept testas i Vivalla, men mer genomtänkt och med mer resurser. Bakom satsningen står Partnerskap Örebro och bland sponsorerna finns ÖBO. – Vi vänder oss till ungdomar från 16 år och uppåt, alltså den åldern då fritidsgården av olika skäl börjar spela allt mindre roll. Tanken är att ungdomarna ska slussas in till oss via fritidsgården, säger Johan Cedermark. Och på den digitala mötesplatsen – som Fantastiska möjligheter Efter ett halvt yrkesliv i IT-branschen – som programmerare, projektledare och ledarskapsutvecklare – brinner han för att lotsa ungdomar att upptäcka alla kreativa möjligheter som kommit med den digitala revolutionen. – Vi är mitt inne i ett fjärde paradigmskifte, säger han entusiastiskt. – Först lärde vi oss prata med varandra, sedan kom skriftspråket, därefter tryckerikonsten – och nu har vi den digitala tidsåldern. Det skapar fantastiska möjligheter, men det är samtidigt helt nödvändigt att lära sig för att vara bättre rustad på den framtida arbetsmarknaden, avslutar Johan. 27 i början har öppet tre kvällar i veckan – kan allt hända. Här finns mentorer som fungerar som stöd när det gäller digitalt skapande inom vr, spelprogrammering, musik och video. – Vill man göra musik, så ska man efter en timme hos oss kunna spela sin första låt. Gillar man spel, ska man kunna lära sig göra egna spel. Det ger både självkänsla och självförtroende, säger Johan.