NG Malmö 1
Musik LYRA VÄXER MED FRAMÅTBLICKANDE Under 2019 d
ebuterade Lyra med sin första singel. Nu är hon aktuell med EP:n Nya blommor växer bara om dom gamla har fått chans att dö. TEXT: TOBIAS CARLSSON FOTO: ERIK BY ERIK BARN UPPMANAS OFTA I ung ålder att testa på olika aktiviteter för att stimulera kreativitet och utveckling. 31-åriga Emelie Arborén, mest känd som rapparen Lyra, har tagit vara på den devisen sedan ung ålder och beskriver hur hennes rap-alias anknyter till viljan att testa på nya saker i tillvaron. – Sedan jag var liten har jag så ofta fått höra att jag har många strängar på min lyra, då jag alltid engagerat mig i så många olika områden. Jag har ibland önskat att jag kunde välja ett – eller få fler timmar på en vecka. Men det vackra är att även om vägen fram tar längre tid när äggen läggs i flera korgar lyfter de olika delarna varandra, så när jag skulle välja artistnamn kändes det rätt att det skulle blir just Lyra. REDAN UNDER UPPVÄXTEN i Hudiksvall fastnade Lyra för Markoolio och gjorde mim-tävlingar med hans låtar under lågstadiet. Men det skulle dröja till 2014 när svensk hiphop fångade hennes intresse på allvar. – Det var som om att taket rasade när jag hörde Zackes skiva Renhjärtat och sedan Alaska. Både sound och text klingade perfekt med mig och det kändes som jag hittade musik på nytt! Jag lyssnade också mycket på Cleo och det fick kreativiteten att blomma. Jag tror det är viktigt att känna igen sig i nån för att lockas till en ny bransch. DET EGNA TEXTMÄSSIGA skapandet skulle däremot dröja några år framåt i tiden. Hennes första framförande av text blev på en poetry slam under #meetoo-manifestationen på Sergels torg. 70 NÖJESGUIDEN | NR 6, 2022 – 2017 låg jag i badet och hade en ny låt på hjärnan som jag inte kunde texten till. Hjärnan fyllde på med egen text som kändes värd att bevara, så upp flög jag ur badet: sittandes i en handduk på sängen antecknade jag i mobilen, det var som att öppna en kran, och bars på bars forsade fram. Det var då jag började skriva låttexter på riktigt, och en av de texterna jag skrev blev just ”Våldskulturen” som en kritik mot våldtäktsmäns inskränkande av kvinnors utrymme i det offentliga rummet. En vän tipsade om poetry slam som passade mina rap-texter, och när det söktes talare till manifestationen på Sergels torg skickade jag in min text och sa att jag gärna körde. Så blev det att jag debuterade live framför Sveriges nyhetsmedia med min första egenskrivna text, som också togs med i antalogin ”Me Too – Så går vi vidare” av Alexandra Pascalidou. Du är nu aktuell med din debut-EP, berätta om titeln och vad den betyder? – Nya blommor växer bara om dom gamla har fått chans att dö är en textrad från titelspåret Öppettider, och beskriver den röda tråden på EP:n. För att vägen framåt ska ha möjlighet att blomstra, måste man lämna negativa mönster och relationer bakom sig, både på ett samhälleligt och personligt plan. En döende växt tar näring från nya växter som därför inte kan blomstra fritt. Låtarna lyfter styrkan i att lämna en destruktiv person som bara suger näring och kraft ur en; de uppmanar till att släppa ”the one that got away”; men också att se till sig själv: världen kan bli varm igen om vi är varma i den, bryt blyertspennorna och våga skriva med bläck utan att försiktigt bereda vägen för att sedan kunna backa. Hur har den musikaliska visionen sett ut för din debut? – När vi gjort låtarna har vi försökt hitta ett sound som mixar det tunga och ärliga i hiphop med det medryckande och upplyftande i pop, och samtidigt gifter sig bra med texternas tematik. Den musikaliska visionen har vuxit fram under arbetets gång, först i texten, sen i studion med fantastiska producenter och till sist fått ett lyft av grymma gästartister. När det gäller rap och skrivande av texter, hur ser din kreativa process ut? – Text är alltid utgångspunkten för mig. Ofta börjar det med takt i mitt huvud och en känsla jag vill bearbeta eller en historia jag fantiserar ihop. Då går det ofta i ett tills en färdig text är klar för att ljudsättas ihop med en producent, och sen förbättrar jag texten eftersom. Jag älskar hela processen, och tycker det är så häftigt hur ens ord kan få liv när man jobbar ihop med grymma producenter. Jag inspireras mycket av Zacke, Atmosphere, Movits, Broder John och Cleo som alla har grymt flow, kreativa texter och ett levande scenspråk. EMELIE HAR ÄVEN en bakgrund som skådespelare, bland annat i TV4-serien Drottningarna. – Jag har spelat teater sen jag var liten, och studerat i Göteborg, England och USA samt gjort ett par modelluppdrag i Nya Zeeland. Så det är en av alla korgar jag försöker hinna lägga äggen i, även om musiken enklast kommer först eftersom jag inte är beroende av ett passande projekt som fungerar tidsmässigt på samma sätt. Bland de mest spännande uppdragen var nog att gestalta Fredrika av Baden i Drottningarna. Jag ser också fram emot resultatet av en ny kortfilm jag har huvudrollen i. Att spela mot minihästen Vinnie, som egentligen heter Uffe, för ATG-reklamen var också roligt! Svart Kung var fin upplevelse det med, en långfilm med bl. Annika Andersson och Hans Mosesson. Så jag försöker ge det den tid jag kan mellan musik och juridikstudier och är alltid öppen för nya uppdrag. Vad vill Lyra uträtta på den svenska hiphopscenen och hur ser du på framtiden inom musiken? – Det finns mycket grym svensk hip hop men jag har också fått höra att jag är lite av en udda fågel, sett till mina texter och hur jag kombinerar genrer. Jag älskar att blanda skört och starkt, att båda analysera inåt och utåt i samhället. Jag bäddar gärna in flera lager, som en lök där man skalar sig längre in med varje lyssning - men jag rappar också gärna lättsamt om känslor och tycker det är fint att det får vara så. Jag hoppas kunna nå vidare med min musik och mitt sätt att berätta historier, och även inspirera andra unga kvinnor att komma in i branschen. Jag tar även juristexamen i januari nästa år. Ännu en korg haha! Men juridik är jättespännande och studierna har varit väldigt utvecklande, även om musiken är min passion så är det skönt att ha den utbildningen i ryggen.