Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19 pionship eller Volvo Masters,
räknas in. För att få den årliga totalsumman som satsades på golf bör man multi plicera de femtio miljonerna med ett tal någonstans mellan 1,5 och 2. Det var ett gediget åtagande, helt i linje med den filosofi som Volvo hade utvecklat för sin idrottssponsoring: Tänk stort (alltså exempelvis en hel tour). Tänk långsiktigt (långa kontrakt som kan förlängas). Sporter och evenemang - ej indi vider (det så kallade "Ben Johnson-syn- dromet", en enskild idrottsman kan i vissa fall betyda negativ publicitet för sponsoren). Koncentration (för många sporter leder till otydligt budskap - dock sat sade Volvo fortfarande en del på ten nis samt även på alpint, segling och ridsport). I samband med storsatsningen bildade Volvo ett företag i Bryssel, som ju låg mitt i Europa, för att sköta sponsor- skapet - Volvo Tour Promotion. Karl-Erik Häggström var reklam direktör på Volvo hemma i Göteborg och den som skulle anställa den per son som höll i det hela. Blickarna föll snart på en engelsman i fyrtioårsåldern vid namn Mel Pyatt. Pyatt, uppväxt utanför London, blev nitton år gammal golfpro. Nyfik en, äventyrslysten och vetgirig ville han se världen. Således kom han under en tjugotvå år lång karriär att verka som förstepro och golfdirektör på klubbar i länder som Kanada, Vene zuela, Grekland, Tyskland och Spani en. Det var som golfdirektör för Atalaya Park på den spanska solkusten Mel Pyatt träffade Häggström. Reklamdirektören imponerades av engelsmannens sätt och kunskaper och bjöd på en middag som i själva verket var en förklädd anställnings intervju. Middagen slutade med att Pyatt blev erbjuden jobbet som Tour Director för Volvo Tour. Han accepterade utan större tvekan och flyttade snart till Bryssel. Strategiskt arbete tog vid. Hur skulle den totala golfsats ningen utvecklas? Och, inte minst, finslipas? Jo, löd slutsatsen, det skulle ske i tre steg. Stegen skulle bear betas parallellt, till en början med ekonomisk tonvikt på det första. 1. Paraplyet. Det är den övergripande, image- skapande positioneringen av bilmär ket. Alltså Volvo är lika med golf. Paraplyet skulle spännas över så många marknader, eller länder, som möjligt. Paraplyet var i detta fall Euro pa. Det skulle dessutom vara uppspänt så länge som krävdes för att Volvo hos målgruppen skulle uppfattas vara synonymt med golf. 2. Utvalda tävlingar. På denna nivå skulle man sponsra vissa speciella deltävlingar, som till exempel Volvo PGA Championship och Volvo Masters. Där skulle det handla mer om bil affärer och direkt kontaktskapande åtgärder, inte så mycket om det rent imageskapande. Dessa tävlingar skulle även fungera som representation och "utställnings hallar" för Volvos återförsäljare. Stora kunder bjöds in för att främja framti da köp. 3. Distrikts- och klubbtävlingar. Här skulle det handla om åtgärder som syftade till direktförsäljning av bilar. Typexemplet var (och är) Volvo Cup - en tävling som spelades på hun dratalet svenska banor med uppemot tjugo tusen deltagare om året. Åter försäljarna deltog i arrangemangen, i samband med tävlingarna fick varje deltagare således olika köperbjudan den. Även en internationell version star tades. Idag har den uppemot sextiotu sen deltagare, varav de allra bästa kva- Colin Montgomerie - skotten som vunnit bland annat Scandinavi- an Masters är en av de stora profilerna på Volvo Tour, som nu byter namn till PGA European Tour. lar in till Volvo Cup-finalen som spe las på Sotogrande i november varje år i samband med att Volvo Masters spe las på närliggande Valderrama. Detta sista steg är i själva verket Volvos viktigaste och det man tänker satsa mest på i framtiden. Vilket är logiskt eftersom det är riktat direkt mot den potentielle Volvo-kunden, som ju nu alltså ska vara påverkad av steg 1 och 2 och som därmed, mer eller mindre, identifierar Volvo med Enkelt uttryckt kan de tre stegen sammanfattas så här: I steg 1 talar man om att golfarna bör köra Volvo, i steg 2 visar man upp bilen för golfarna och i steg 3 säljer man den till dem. 1990 ombildades Volvo Tour Promo tion. Det bestämdes att det nya före taget, Event Management Corpora tion, i Volvomun EMC, skulle handha Volvos åtaganden inom all sponso- ringverksamhet. Man kan säga att den nya företagsbildningens syfte var att eliminera behovet av olika promo- tionföretag, typ IMG. Olle Langenius, son till Volvos förre lastbilschef, anställdes som VD med Pyatt som andreman. Olle Langenius slutade dock efter ett par år för att gå till TV-produktionsbolaget MTV utanför Göteborg, där han idag är VD. Till ny VD för EMC sattes våren 1992 istället-Mel Pyatt. Eftersom Volvo ansåg att steg 1 ännu inte var fullbordat inledde Pyatt och marknadsdirektören Mats-Ola Palm (idag internationell Electrolux- chef) en ny förhandlingsvända med Ken Schoefield & Co. Den ledde fram till ett nytt treårsavtal som sträckte sig från 1993 till 1995. Den årliga ersättningen var ungefär densamma som tidigare. Ken Schoefield & Co var nöjda. Volvo likaså. Touren hade ryckts upp på flera sätt. Allt var förvisso inte Volvos för tjänst, men företaget hade bistått med en väl inarbetad och funge rande organisation, och man hade majoriteten av spelarna på sin sida tack vare god service i samband med tävlingarna - inte minst i form av limousinetjänst, bra träningsmöjligheter, speciel la familjetält, och så vidare. Dessutom fanns flera av värl dens absolut bästa golfspelare på Volvo-touren - Nick Faldo, Bern hard Langer, Ballesteros & Ola- zabal, med flera. Det mesta var med andra ord Svensk Golf 8/95 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108