Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20 frid och fröjd i tourens tidig
a nittiotal. Volvo och European PGA (läs Schoefield) var jättekompisar. Saker och ting var något annorlunda när det tredje avtalet, avsett att gälla från och med 1996, skulle förhandlas fram. En del av storstjärnorna gick i flyttankar, USA-touren lockade alltmer. Vissa av banorna fick ta emot en hel del kritik och TV-sändningarna började bli svårsålda, de stora kanalerna var allt mindre benägna att klämma in flertimmars- bevakning av golf i programtablåerna. Parterna inledde förhandlingarna under Volvo German Open hösten 1994. Ken Schoefield öppnade med att lägga fram ett ovillkorligt krav för det fortsatta samarbetet. Tourens namn skulle efter 1995 vara PGA European Tour. Detta eftersom The PGA European Tour i själva verket är ett inregistrerat företag med en rad olika affärsintressen, och nu hade man bestämt sig för att mark nadsföra och lansera sitt eget namn och varumärke. Mel Pyatt hade inga större problem att ta detta. I själva verket passade det honom ganska bra, eftersom Volvo och EMC hade börjat snegla allt mer mot steg 2. Paraplyet hade gjort sin verkan, Volvo var intimt förknippat med golf och företagets marknadsandel i sitt bil segment hade vuxit till omkring åtta procent i Europa, vilket är lika med BMW och två procent mer än Audi. Resultatet av förhandlingarna blev ur Volvos synvinkel ett slags mellan- steg. Bilföretaget fortsätter som euro- patourens huvudsponsor under den kommande fyraårsperioden. I klartext betyder detta att Volvo på olika sätt kommer att sponsra ett mini mum av femton tävlingar på touren. Fyra av dessa har företaget ett total engagemang i: Volvo PGA Cham- pionship, Volvo Scandinavian Masters, Volvo German Open samt Volvo Mas ters. I de övriga tävlingarna, som i dags läget ännu inte valts ut, ställer Volvo upp med courtesy cars, har utställ ningstält, skyltar på banan med Volvo reklam och så vidare. Order of Merit "ägs" fortsättnings vis av Volvo, och kommer sannolikt att namnändras till Volvo Ranking. Vida re är företaget huvudsponsor för de TV-sammandrag som produceras av Tour Productions (gemensamägt av PGA European Tour och IMG] och som säljs till TV-bolag över hela världen. Hur mycket det hela kostar? Det har spekulerats i en totalsumma på tjugo miljoner pund över de fyra åren. Nick Faldo - fixstjäman som bidragit till att öka glansen kring Volvo Tour. Numera spelar dock engelsmannen på den amerikanska proffstouren. Mel Pyatt nöjer sig med att säga: "Det nya avtalet kostar åttio procent av det förra." Det stora paraplyet, Volvo Tour, tas alltså bort, men ersätts på sätt och vis av Volvo Ranking. Vad Volvo framför allt satsar på är sina egna fyra tävlingar. Som, är ambitionen, ska göras till tourens bästa tävlingar. Allt enligt steg 2. Det handlar om att sälja bilar. Då gäller det att ha blicken riktad mot nya mark nader. I tidningen The Economist läste Mel Pyatt för ett par år sedan en initie rad artikel som handlade om den eko nomiska tillväxttakten i Asien, och då speciellt i Kina. Pyatt fördjupade studierna och fann att den kinesiska tillväxttakten som 1983 var 5,3 procent kommer att vara 18,6 1998. Omräknat betyder detta att Kina om några år kommer att ha en medelklass på 240 miljoner människor. Och vad kommer denna medelklass att så småningom efterfråga mest av allt? Bilar, förstås. Pyatt satte ihop ett förslag tillsam mans med sina medarbetare och pre senterade det våren 1993 för EMC:s styrelse (där de tre ägarbolagen AB Volvo, AB Volvo Personvagnar och AB Volvo Latsvagnar är representerade). Pyatt föreslog att Volvo gradvis skul le ändra sina sponsorinsatser genom att skjuta en del av totalsumman österut. Till Kina och delar av övri ga Asien, som Singapore, Hong Kong, Malaysia, Taiwan och Thailand. Länder där den ekonomiska tillväxttakten också sker i hög hastighet. Den genomsnittliga tillväxten är där 7,5 procent, att jämföras med exempelvis USA:s och Europas som båda ligger på 2,5. Så här uttrycker Mel Pyatt det: "Åttio procent av världens befolkning lever utanför Europa, Nordamerika och Japan. Men dessa åttio procent äger endast åtta procent av världens samlade personbilsflotta. Det är, well, mycket intressant." Sagt och gjort. Pyatt fick klar tecken av sin styrelse och som den globetrotter han är började han flyga kors och tvärs i Asien. Resultatet blev Volvo China Tour, med fyra deltävlingar i Guangdong-provinsen, som ligger i de södra delarna och som uppvisar den allra högsta tillväxttakten. "Undersponsorer" är Coca-Cola, Hugo Boss, Omega och Titleist. Vad Volvo förstås gör är att spänna upp ett paraply, om än fortfarande ganska litet, i Kinas snabbast växande region. "Vi ska använda all den erfarenhet vi samlat på oss genom åren med Volvo Tour", säger Pyatt. Även steg 2 och steg 3 ses efter. Således har Pyatt valt ut fyra deltäv lingar (som sannolikt blir fler) på Asien-touren för vilka Volvo numera står som huvudsponsor: Volvo Mas ters of Malaysia (spelas i Kuala Lum pur), Volvo Masters of Thailand (Bangkok), Volvo Masters of Taiwan (Taipeh) samt Volvo China Open (Beijing). Den sistnämnda hade för övrigt pre miär i våras och direktsändes av Star- TV till 56 länder. Över 250 miljoner hushåll nåddes under sammanlagt tio timmar. Vet då kineser vad golf är för något? Nej, vanligtvis inte, men det kinesiska golfförbundet jobbar hårt för att få en förändring till stånd. Tolv banor finns idag och omkring tio tusen golfspelare. Ytterligare fyrtio banor är dock under konstruktion och golfprogram för juni orer byggs upp runt om i landet. Man har dessutom redan fått fram en verklig stjärna som ska tjäna som föredöme. Han heter Zhang Liang Wei och till meriterna hör att han kom trea i China Open. Zhang bör ha alla möj ligheter att bli en kommande natio- nalidol, han rapporteras vara en stor 8/95 Svensk Golf 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108