Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22 publikspelare och kallas följa
ktligen "Asiens Ballesteros". "Vår strategi är mycket långsiktig. Förra året sålde vårt representations kontor i Beijing några hundra bilar, företrädesvis till företag, ambassader och liknande. Men den framtida mark naden är som sagt enorm. Vi är på spelplanen i god tid och kommer att finnas i folks medvetande när efterfrå gan släpps loss." Enligt steg 3 har Volvo Cup för klubbgolfande amatörer startats i Malaysia, Singapore, Thailand och Tai wan. Lokala kval följs av nationsfinaler och slutligen Asien-final. Vinnarna får sedan resa till Spanien för att på Soto- grande delta i den stora slutfinalen. Enstaka punktinsatser i andra stora idrottsevenemang står också på Volvo menyn. Således sponsrade bilföretag bordtennis-VM som spelades i Kina i våras, och där hemmaspelarna gjorde rent hus till den inhemska TV-publikens förtjusning. Ett ytterligare bevis på Volvos seri ösa Asien-satsning är att EMC öpp nat representationskontor i såväl Hong Kong som Singapore. "Vi ska ligga före våra konkurrenter inom idrottssponsoringen", säger Mel Pyatt, "och det kan vi göra genom EMC-konstruktionen. Och inte minst genom vår styrelse som består av topp chefer inom Volvo som kan fatta snab ba och avgörande beslut. Det gör att vi slipper den byråkratiska eftersläp ning som är så vanlig inom multina tionella företag." Den asiatiska satsningen är ett exempel. Ett annat är Volvo Legends, som spelas två gånger per år i USA och direktsänds över vissa TV-stationer. Deltagare är kvinnliga golfproffs över 45. Men inte vilka som helst - för att få ställa upp krävs vinst i en så kallad major. Därför är det idel storstjärnor som Mickey Wright, Jane Blalock och Joan- ne Carner, som uppträder framför Volvo-skyltarna. Varför denna tävling? Jo, Volvo har upptäckt ett "hål" i sin målgrupp, näm ligen amerikanska affärskvinnor med goda inkomster. På det här sättet, bland annat, ska de nu övertalas att köpa Volvo nästa gång. Det handlar inte om att skjuta med hagelgevär, som det uttrycks inom Volvo, det handlar om prickskytte. Golf kommer även fortsättningsvis att vara den stora sporten för Volvos vid kommande, i allt högre grad till och med. Tennisen har numera övergivits helt och hållet. "Den sporten har gått över gränser na. Utbudet av tennisturneringar är all deles för stort, folk har tappat intresset. Dessutom saknas profiler. Och de stjärnor som verkligen finns är för bort skämda, de bjuder inte på sig själva alls på samma sätt som golfprofilerna gör", säger Mel Pyatt. Volvo satsar vidare. Miljoner och åter miljoner spenderas på att sprida Assar Gabrielssons gamla devis över världen. En del kritik, även internt inom Volvo, har också riktats mot att dessa summor läggs ner på idrottssponso- ring. Men vad det handlar om är ju egentligen mest hur den totala mark nadskommunikationsbudgeten fördelas. För även om det via EMC slussas ut omkring hundra miljoner kronor årli gen på olika idrottsevenemang, ska man veta att det endast är omkring fem procent av vad företaget totalt lägger ner på olika marknadsaktiviteter. Fotnot: För att kunna stå i daglig när kontakt med de olika Volvo-bolagen har EMC numera representationskon tor även i Göteborg. Det sköts av Pyatts närmaste man, Anders Davidsson. 8/95 Svensk Golf 22 Volvo i Kina. Volvo är sponsor för fyra tävlingar på Asien-Tour- en. Och det är i Kina bolaget tror på de största framgångarna för sina bilar, som där - liksom i Europa - ska marknadsföras bland annat genom golfen. "Vi ska använda all den erfarenhet vi samlat på oss genom åren med Vovlo Tour", säger Mel Pyatt optimistiskt.
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64
Svensk Golf Sida 65
Svensk Golf Sida 66
Svensk Golf Sida 67
Svensk Golf Sida 68
Svensk Golf Sida 69
Svensk Golf Sida 70
Svensk Golf Sida 71
Svensk Golf Sida 72
Svensk Golf Sida 73
Svensk Golf Sida 74
Svensk Golf Sida 75
Svensk Golf Sida 76
Svensk Golf Sida 77
Svensk Golf Sida 78
Svensk Golf Sida 79
Svensk Golf Sida 80
Svensk Golf Sida 81
Svensk Golf Sida 82
Svensk Golf Sida 83
Svensk Golf Sida 84
Svensk Golf Sida 85
Svensk Golf Sida 86
Svensk Golf Sida 87
Svensk Golf Sida 88
Svensk Golf Sida 89
Svensk Golf Sida 90
Svensk Golf Sida 91
Svensk Golf Sida 92
Svensk Golf Sida 93
Svensk Golf Sida 94
Svensk Golf Sida 95
Svensk Golf Sida 96
Svensk Golf Sida 97
Svensk Golf Sida 98
Svensk Golf Sida 99
Svensk Golf Sida 100
Svensk Golf Sida 101
Svensk Golf Sida 102
Svensk Golf Sida 103
Svensk Golf Sida 104
Svensk Golf Sida 105
Svensk Golf Sida 106
Svensk Golf Sida 107
Svensk Golf Sida 108