Nöjesnytt Växjö 1
frossa i film & serier När man av en eller annan
anledning måste stanna hemma och inte kan, eller orkar, göra något annat än att ligga i soffan så måste man ha lite förströelse för att inte gå under av leda. Nöjesnytt har därför listat några av de bästa tv-serierna och filmerna just nu. FILMER MATRIARCH (DISNEY+) Oroväckande, obehaglig och omtumlande. Där har ni tre adjektiv som stämmer väl in på Matriarch, det nya tillskottet i genren folk-horror. Här flyttar Laura efter en överdos hem till sin mamma, som hon inte träffat på länge, långt ute på den engelska landsbygden. Det som borde bli en fin återförening av mor och dotter visa sig snart vara något helt annat. Byborna är allt annat än vänligt inställda, modern är milt uttryckt inte den hon en gång var och Lauras pappas skugga vilar över hela atmosfären på ett sjukt oskönt sätt. Du kommer inte att skrika av skräck över Matriarch, men du kommer garanterat att skruva på dig och bita ner naglarna till roten. SMILE (på bio nu) Mer skräck, nu av aningen mer klassiskt snitt. Smile har gått rakt upp som etta på biotoppen och det är inte svårt att förstå varför, åtminstone på ytan. Rose är en psykiatriker som en dag får in en patient som tar livet av sig framför hennes ögon. Med ett allt annat än vänligt leende på läpparna. Och sen är det, så att säga igång. Filmen lyckas undvika många av de givna klichéerna, samtidigt som den emellanåt ändå trasslar in sig i desamma. Sosie Bacon är dock lysande i huvudrollen och Smile är ett fräscht tillskott i en annars rätt utarmad genre. FALL (iTUNES/SF ANYTIME) Om man älskar filmer som Instängd, Frozen (alltså inte Frost, utan den där de fastnar i en skidlift, så klart), 12 Feet Deep och The Shallows är Fall ett måste. För bästa vännerna Becky och Hunter handlar livet om att övervinna rädslor och att tänja på gränser. Därför verkar det som en väldigt god idé att klättra upp i ett 600 meter högt radiotorn mitt ute i ingenstans. Det är det inte. För naturligtvis går allting gradvis åt helvete och de är fast där uppe på toppen, utan möjlighet att kontakta omvärlden. Om man som jag är sjukt höjdrädd är skrämselfaktorn på topp redan från början, men filmen håller otroligt nog hela vägen. Se den på egen risk. 52 | nöjesnytt TV-SERIER THE OLD MAN (DISNEY+) Jösses, vad vi har bråkat om den här serien hemmavid. Frugan menar att det är en patetisk smörja, enbart konstruerad för att visa att Jeff Bridges minsann fortfarande är manlig och cool trots sin ålder, och ett taffligt hopkok av actionfilmer från 1990-talet och John Grishams sämsta stunder. Jag å andra sidan menar att det är ett förträffligt porträtt av hur man kan behålla sin manliga värdighet på ålderns höst och ett snyggt destillat av det som var bra med 1990-talets actionfilmer och John Grisham när han är som bäst. Vilket naturligtvis måste innebära att jag har rätt. Väl? Eller: se den och bedöm själva, vet jag. UNDER THE BANNER OF HEAVEN (DISNEY+) PR-människorna på Disney+ måste sannerligen steppa upp sitt game en smula. Så här står det om Under the Banner of Heaven på appen: ”När detektiv Jeb Pyre utreder mordet på Brenda Wright Lafferty och hennes dotter i en förort i Salt Lake Valley, avslöjar han begravda sanningar om ursprunget till LSDreligionen och de våldsamma konsekvenserna av orubblig tro”. Låter ungefär lika upphetsande som valfri Hallmark-film. Hade de inte varit för att Jan Gradvall – vars omdöme jag nästan alltid litar på – rekommenderade den hade jag missat att detta är en tät, intensiv thriller som på ett snyggt sätt gräver ner sig i kombinationen fundamentalistisk religion och våld. Andrew Garfield får också visa att han är så mycket mer än SpiderMan. THE PLAYLIST (NETFLIX) Netflix nya drama The Playlist har sannerligen varit en vattendelare. Vem som är hjälten och vem som är skurken i framgångssagan om Spotifys resa till att bli världens största musikstreamingtjänst är av naturliga skäl inte helt lätt att reda ut, och mycket av kritiken mot serien har handlat om hur de olika huvudpersonerna porträtteras. Som vanlig – om än ovanligt musikintresserad – tittare är det dock inte det som är det intressanta. Det intressanta är istället ramhistorien, om hur några svenska visionärer och tekniska genier faktiskt lyckades revolutionera och kanske på sätt och vis rädda en hel bransch. Greppet med att låta sex olika personer berätta historien ur lika många perspektiv är måhända inte unikt, men ger en extra krydda till anrättningen. Dessutom är skådespeleri och manus av absolut högsta internationella klass. HEADHUNTERS (CMORE) Filmen Headhunters, som byggde på Jo Nesbøs mästerliga roman var en av 2011 års bästa filmer alla kategorier. Tv-serien med samma namn har visserligen också boken som utgångspunkt, men tar sig fler friheter än filmen. Kronologiskt utspelar den sig före filmen och vi får följa headhuntern Roger Brown som ljuger och manipulerar sin väg till framgång. Till slut blir det dock en lögn för mycket vilket får till följd att han själv får svårt att hålla reda på vad som är sanning – eller rättare sagt vilken lögn som hör ihop med vilken. Otroligt skickligt berättat, med många snillrika vändningar som gör att man helt enkelt inte kan slita sig. RIKET: EXODUS (VIAPLAY) En av årets mest förhandshajpade serier har varit Lars von Triers avslutande del i trilogin om Riket. Lyckligtvis är hajpen den här gången helt i sin ordning. Jag ska lämna det osagt huruvida von Trier är ett geni eller en galning, men som Salvador Dalí sa en gång: ”den enda skillnaden mellan mig och en galning är att jag inte är galen”. Nåvål, Riket: Exodus är minst lika skruvad, spännande och galet rolig som sina föregångare och naturligtvis får Mikael Persbrandt, som spelar sonen till ErnstHugo Järegårds klassiska rollfigur från tidigare delar, även utbrista den likaledes klassiska repliken ”danskjävlar!”. TEXT: OLA KARLSSON