Bygdegården 1
VÄLKOMMEN Bygdegården är den självklara motorn fö
r lokal utveckling D et är ingen överraskning att de mest intressanta och innovativa lösningarna för landsbygdsutveckling kommer från människor och företag som själva bor och verkar på landsbygder runt om i landet. Bygdeägt AB i Oxsätra, Uppland, vann nyligen pris – en Ullbagge under Landsbygdsnätverkets Ullbaggegala och nätverksträff i Åre där jag själv hade glädjen att delta. Genom ett gemensamt aktiebolag, som ägs av byborna, har de räddat den lokala mataffären som är ombud för både systembolaget och apoteket. Dessutom har de startat en tankstation och lett förhandlingen av fiberdragning till byn. Åkerlänna bygdegårdsförening och en lokal idrottsförening gick in med aktiekapitalet på 50 000 kronor som krävdes för att dra igång hela utvecklingsprojektet. Bygdegården är den självklara motorn för lokal utveckling. Det kan handla om lokalen som mötesplats där idéer väcks och bearbetas, det kan handla om att använda lokalen som resurs och plats för nya verksamheter, det kan handla om nätverket av människor och den samlande roll som bygdegården innebär för bygden, det kan handla om ekonomi och projektansökningar. En stabil och snabb uppkoppling är en förutsättning för att många hushåll och företag ska kunna fortsätta bo och bedriva verksamhet på landsbygder. Ofta är det bygdegårdsföreningen som driver på för fiberutbyggnadsarTidskriften Bygdegården utges av Bygdegårdarnas Riksförbund Stadshagsvägen 6 112 50 Stockholm Tel: 08-440 51 90 www.bygdegardarna.se info@bygdegardarna.se 2 BYGDEGÅRDEN betet. Möjligheterna för vad en bygdegård kan göra är oändliga. Dygnets 24 timmar sätter såklart sina begränsningar, alla kan inte göra allt på en gång, men det som också begränsar landsbygders utvecklingsmöjligheter är nationella lagar och andra typer av offentliga riktlinjer och regleringar. Det mesta är utformat för att passa stora företag, inte ideella organisationer eller små näringsverksamheter som har som mål att utveckla sin bygd. En trend jag ser är att fler diverseverksamheter bildas för att tillgodose service och utveckling på mindre orter. Många olika intressenter går ihop för att erbjuda många olika saker, ofta organiserat på otraditionella sätt och med inslag av både ideell och privat drift där exempelvis skatteregler sätter käppar i hjulet. Delningsekonomin blir också allt viktigare och ger nya möjligheter till samverkan. Icke vinstutdelande aktiebolag, såsom Bygdeägt AB, kan vara en form för att lösa detta men ibland saknas helt enkelt regelverk för att fullt ut tillåta goda initiativ. En översyn med målet att ta till vara på människors kreativitet, vilja och handlingskraft för lokal utveckling vore på sin plats. Karin Fälldin Ansvarig utgivare INNEHÅL L STOR HANTVERKSMÄSSA SID 12–13 SÅ SKYDDAR DU BYGDEGÅRDEN I VINTER FORSKNING PÅ OAXEN SID 23 SID 10 ”LÅT OSS I DIALOG TILLSAMMANS UTVECKLA DEN REGIONALA OCH LOKALA KULTURVERKSAMHETEN” KULTURDEBATT SID 9 LANDLOTTENS ÖVER - SKOTT HAR DELATS UT SID 16 ISSN: 0283-4758 Ansvarig utgivare: Karin Fälldin Redaktör: Jenny Dahlerus Redaktion: Bygdegårdarnas Riksförbunds kansli Annonser: Helsida Halvsida Kvartsida Kulturannons, 41 x 64 mm 8 000 kronor 5 000 kronor 3 500 kronor 700 kronor Tryck: AB Danagård LiTHO, Ödeshög, 2019. Tryckt på miljövänligt papper. Manusstopp för nr 1/2020: 3 februari 2020 Grafisk produktion: Tidningar i Norr AB Upplaga: 5 500 exemplar Prenumeration: 4 nummer (1 år), för 120 kronor. Bg 201-5428 Adde Malmberg. Foto: Håkan Larsson