Teknik Smart fjärrvärme innebär en ny plattform f
ör energitjänster och kommunikation med värmekunden. Powel är först ut med ett heltäckande informationssystem. ministrativa kostnader. – Därför måste branschen se över sin inforför smart värme Ö Kunden i fokus ppna fjärrvärmenät innebär ökade kundkrav på insyn, prisunderlag och nyckeltal. Samtidigt kommer nya regelverk att medföra ökade admationshantering, enligt Mats Ekelund, VD på systemleverantören Powel. Idag använder fjärrvärmeföretagen ofta olika IT-system kombinerade med en djungel av manuella rutiner. Detta oöversiktliga informationsflöde kan förenklas av smart teknik, menar Powel som utvecklar IT-stöd för fjärrvärmebranschen. Konkretisera visionerna Tidigare i år efterlyste IT- och energiminister Anna-Karin Hatt en dialog med olika intressenter om vad som behöver göras ”för att modernisera fjärrvärmemarknaden och säkerställa att kundernas ställning stärks”. En grupp kommunala fjärrvärmeaktörer hakade på debatten. – Ideologiska diskussioner om öppna nät kan tappa fokus på den faktiska nyttan för konsumenten, menade bland andra VD:arna på Sundsvall Energi, Borlänge Energi och Tekniska Verken i Linköping. Tillsammans med sju andra energibolag initierade de Moderna fjärrvärmenät – ”nätlösningar för ökat kundinflytande”. Powels uppgift är att konkretisera visionerna, menar Mats Ekelund. Hantera hela processen Nu lanseras Powel Bill, ett integrerat kundinformationssystem (KIS) med en rad smarta funktioner Mats Ekelund 18 från mätvärden till ekonomi. Enligt Mats Ekelund har systemet huvudsakligen utPower Bill kan hantera hela processen från insamling till fakturering och rapportering. vecklats för små och medel-stora fjärrvärmeföretag. – Det här kan hjälpa företagen att bli mer lättrörliga och att snabbt ställa om mellan olika kundkrav, produktionskrav eller regelkrav, säger han. Powel Bill kan hantera hela processen, från insamling till fakturering och rapportering. Produkten upprättar en egen mätdatabas för validering och estimering, och har en lång rad avancerade funktioner för exempelvis prissättning, leverantörsbyten, inköp, hantering av kundanläggning, energiportal och prognoser. Och för att värmekunden ska må bra måste också fjärrvärmeföretaget skötas effektivt. Powel Bill är uppbyggt av Microsoft-verktyg och använder Microsoft SQL Server databas. Sätter ny standard Slutprodukten höjer fjärrvärmeleverantörens effektivitet både på kontoret och i fält, lovar leverantören. Utvecklingen av Powel Bill sätter en helt ny standard för hantering av kundinformation i fjärrvärmebranschen. Fast smart fjärrvärme handlar mer om vardagslogik än rymdteknik, enligt Mats Ekelund. – I slutändan handlar det smarta om ett antal användbara funktioner som stärker företaget och ger värmekunden ökad nytta. MORTEN VALESTRAND Fjärrvärmetidningen • Nr 5 • September 2012