– Om det visar sig fungera smidigt att leverera v
ärmeöverskott från våra butiker till fjärrvärmenätet så kommer detta att få en snabb spridning, tror Åsa Domeij på Axfood. Foto: ELISABETH OHLSON WALLIN Fortum köper överskottsvärme från Axfoods matbutiker ker i Stockholmsområdet ska leverera värmeöverskott till fjärrvärmen. På sikt hoppas Axfood att kunna sälja butikernas värmeöverskott till en rad olika fjärrvärmebolag runt om i landet. Dagligvarujätten Axfood blev först med avtal för Fortums ”Öppen Fjärrvärme”. Minst två, kanske sex buti▶”Öppen fjärrvärme” är ett pilotprojekt där Fortum i Stockholm ska utröna möjligheterna att köpa överskott av kyla och värme från kunder, för att försörja fjärrvärme- respektive fjärrkylenät. – Intresset har varit mycket stort bland våra kunder och vi har skrivit drygt 40 avsiktsförklaringar, uppger Lena Gunnarsson, produktchef fjärrvärme vid Fortum i Stockholm. Fjärrvärmetidningen • Nr 5 • September 2012 Om det verkligen ska bli avtal med köp av kundens värmeöverskott krävs en utredning kring förutsättningarna. När detta skrivs är det endast Axfoods avsiktsförklaring som lett till definitivt avtal. Bland dem som tecknat avsiktsförklaringar finns främst fastighetsbolag och bostadsrättsföreningar, enligt Lena Gunnarsson. Överskott från kylar Hos Axfood kommer värmeöverskottet från butikernas kylanläggningar. Det finns även lägre temperaturer som kan fungera för matning till fjärrkylan, konstaterar Åsa Domeij, som är chef för miljö och socialt ansvar vid Axfood. – Nu kör vi piloten hos Fortum för att lösa tekniska och praktiska problem. Vi har två butiker där vi är riktigt säkra på att det ska fungera, men det kan bli sex i denna pilot. Om Fortums pilot blir lyckad, har Åsa Domeij stora förväntningar på spridning: – Hur piloten går kan påverka många fjärrvärmebolag runt om i landet. Visar det sig fungera smidigt kommer det att bli en snabb spridning, säger hon och berättar att i somras i Almedalen fick hon kontakt med ett annat stort fjärrvärmebolag som antydde intresse att dra igång en liknande tjänst. har inte Axfood kunnat beräkna i förväg. Det får piloten utvisa, men Åsa Domeij är övertygad om att det blir lönsamhet. På de två butiker som är helt klara, blir det relativt små investeringar för att kunna leda värmeöverskottet ut till fjärrvärmenätet. – Det handlar inte bara om Lena Gunnarsson. ekonomi för Axfood, det berör våra attityder. Vi jobbar med att öka intresset för miljöfrågor, säger Åsa Domeij. Då ska man ta tillvara den överskottsenergi som finns. Många hos oss har reagerat över all värme som släppts ut i onödan. Axfood håller på att skapa ett Inte bara ekonomi Exakt vad försäljningen av värmeöverskottet ska ge av ekonomi och minskad energianvändning, system som kan följa butikernas elanvändning. Det ska mäta ner på varje enskild kyl. Bland annat ska man undersöka om försäljningen av överskottsvärmen även leder till mindre elåtgång. BJÖRN ÅSLUND 31