Fjärrvärmetidningen nr 3-2015 1
Fjärrkyla Fjärrkylan har nu en marknadsandel på 2
5 procent i Sverige. I övriga Europa är andelen betydligt lägre, men de senaste månaderna har det kommit tydliga signaler från både EU-kommissionen och FN där man pekar ut fjärrkylan som en klimatriktig lösning. – Nu börjar det äntligen hända saker! I Sverige ska vi dra nytta av detta och exportera vårt kunnande till nya marknader, säger Pär Dalin, VD på Devcco. Äntligen dags att börja exportera vårt kunnande F järrkylan i Sverige har sedan starten 1995 haft en stadig tillväxt och nådde 2014 en energivolym på drygt 1 TWh. – Fjärrkylan fortsätter att växa. Stockholm är fortfarande klart störst, men där de expanderade mest i fjol var i Örnsköldsvik, Halmstad och Linköping. Utöver det har två nya företag börjat leverera fjärrkyla, C4 och Linde Energi, säger Sonya Trad, analytiker på Svensk Fjärrvärme. – Det är roligt att fjärrkylan växer både sett till leveranser och i nya städer. En förklaring till ökningen är att allt fler kommersiella fastigheter efterfrågar hållbara värme- och kyllösningar i kombination. För att få eller behålla fjärrvärmeaffären, kan det krävas att energibolaget även kan leverera kyla, säger Sonya Trad vidare. Standardlösning i Mellanöstern Medan fjärrkylan fortsätter att växa i Sverige, så har det under senare år varit låg tillväxt i Europa. Detta med undantag från Norge, Finland och Danmark. – Våra nordiska grannar har en liknande tillväxt som Sverige, men de är ungefär där vi var för tio år sedan, säger Pär Dalin. Den stora tillväxten inom fjärrkyla sker just nu i Mellanöstern, i länder som Qatar, Dubai, Abu Dhabi och Saudiarabien. – I dessa länder är fjärrkyla numera mer eller mindre en standardlösning, säger Pär Dalin och fortsätter: – Men nu börjar det också hända saker på andra marknader, som Europa, Nordamerika och Kina. I Europa gjordes fjärrkyleinvesteringar för tio år i bland annat Amsterdam, Paris och München, sedan har tillväxten varit svag. Orsakerna till detta är flera, men framförallt att många energibolag har haft det tufft ekonomiskt, vilket har hämmat Fjärrvärmetidningen • Nr 3 • Maj 2015 GWh Fjärrkyla, leveranser och nätlängd, 1996–2014, GWh, Km 1000 Leveranser Nätlängd, km 800 300 600 400 400 200 -96 -97 -98 -99 -00 -01 -02 -03 -04 -05 -06 -07 -08 -09 -10 -11 -12 -13 -14 Fjärrkylan fortsätter att växa i Sverige. Nyligen har både EU och FN uppmärksammat fördelarna med fjärrkyla, vilket talar för ett tillväxt även internationellt. viljan till nya investeringar. Nu börjar det dock ljusna. EU-kommissionen ser fjärrkylan som en bra kyllösning som de vill se mer av, vilket de lyfte fram på sin kyl- och värmekonferens i februari. De ser flera fördelar med fjärrkyla: minskad elförbrukning till kylbehovet, en klimatriktig lösning, minskat behov av importerad energi samt att investeringar i denna typ av infrastruktur ger nya arbetstillfällen. Pär Dalin Fjärrkyla till framtidens städer Även FN uppmärksammar fjärrkyla. De gav i februari ut en rapport om fjärrvärme och fjärrkyla, som de ser som hållbara energilösningar för framtidens städer. FN lyfter fram dessa energiformer som de mest effektiva både vad gäller kostnader och sett ur miljösynpunkt. För att få fler att kunna satsa på fjärrkyla och fjärrvärme har FN initierat ett nytt program kring fjärrenergi i städer. Pär Dalin är FN:s rådgivare i detta program. – Initiativ av detta slag kommer att påverka fjärrkylan positivt. Det som ytterligare talar för att det nu kan ske en tillväxt är att det finns ett intresse att investera i infrastruktur av detta slag från pensionsfonder och liknande, det vill säga fonder som behöver stabila avkastningar under lång tid. – Vi ser också allt fler ägandeformer med nya affärsmodeller, som kan bidra till en lönsam tillväxt av både fjärrvärme och fjärrkyla. Dessutom finns det allt fler fastighetsägare som vill ha fjärrkyla i sina fastigheter – så mycket talar för att fjärrkylan kommer att växa nu. I Sverige finns erfarenhet av att bygga, driva och skapa affärer kring fjärrkyla. Vi är duktiga på detta och denna kunskap skulle jag vilja att vi exporterar i högre utsträckning, avslutar Pär Dalin. ANN-SOFIE BORGLUND 11 Km 500 200 100