Fjärrvärmetidningen nr 3-2015 1
Nytt från Svensk Fjärrvärme Fem frågor till Nytt
från Fjärrsyn Annika Johannesson Kommunikationschef på Svensk Fjärrvärme 1 Vid Svensk Fjärrvärmes årsmöte i höstas togs beslut om en fortsatt branschsatsning på kommunikation på ett år, det vill säga under 2015. Hur går det med denna satsning? – Vi har hittills framförallt arbetat med att utvärdera tidigare satsning och att förankra arbetet med kommande kommunikationssatsning. Genom dialog och workshops med viktiga grupper, som Svensk Fjärrvärmes råd och kansli, den utsedda referensgruppen, kampanjansvariga i medlemsföretagen, styrelsen och deltagarna vid årets regionala möten, har vi fått värdefull kunskap om branschens utmaningar och vad som krävs för att möta dem. – Alltihop ska landa i en kommunikationsplattform, med en gemensam berättelse och budskap. Vi har nyligen skrivit avtal med kommunikationsbyrån Hemma, som bland annat ska bistå oss i detta arbete. 2 Vad händer då konkret just nu? – Vi arbetar just nu med att ta fram kommunikationsplattformen med budskap, hur vi ska förmedla detta, förslag på aktivitetet med mera. Parallellt med detta har vi fortsatt att sprida bra material från vår tidigare kampanj, bland annat filmer, Vi värmer varandra på Facebook, Värmekartan och Värmerapporten. 3 När kommer arbetet med den nya kommunikationsplattformen att vara klar? – Den ska vara klar för godkännande av styrelsen i slutet av maj och vi kommer sedan att ar26 beta utifrån den under resten av 2015. Kommunikationsplattformen har naturligtvis ett längre perspektiv än så. Budskapen ska leva länge och jag hoppas att vi ska få ett beslut även om fortsatta aktiviteter för att fortsatt sprida kännedom om fjärrvärme vid årsmötet i november. 4 Hur har ert kampanjarbete för att öka kännedom och kunskap om fjärrvärme tagits emot hittills? – Utvärderingar visar att många delar av vår kommunikation och reklam har nått ut, bland annat genom att den har stuckit ut på ett positivt sätt. Vi var i år nominerade till Dagens Samhälle reklampris Columbi Ägg för bästa annonskampanj riktad till offentliga sektorn och till Guldägget för vår reklamfilm. 5 Slutligen, vad ser du mest fram emot just nu? – Mer vår! Nu närmar vi oss min favoritperiod på året, försommaren – med allt vad det innebär av ljus och värme. Då är det inte bara naturen som lever upp igen! ANN-SOFIE BORGLUND Minska förlusten – välj rätt rör Energiförluster i fjärrkylanät är hittills relativt outforskad terräng. Jan Henrik Sällström håller i ett Fjärrsynprojekt på att täppa till den kunskapsluckan. Genom att aktivt anpassa rörval, isolering och läggningsdjup till markförhållandena stärks fjärrkylans konkurrenskraft. ▶Sommarens varmaste dagar innebär en extra tuff utmaning för leverantörerna av fjärrkyla. I bästa fall är framledningsrören isolerade eller ligger så djupt att den gassande solen inte förorsakar alltför stora kylförluster. Fast säkert är det inte. Fjärrkyla är ett för svenska förhållanden relativt nytt affärsområde och en rad olika rörtyper har kommit till användning i näten. – Hittills har marknadens aktörer utformat sina system efter eget huvud och med tillgängliga produkter, säger Jan Henrik Sällström, forskare vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, som med stöd från Fjärrsyn är i full färd med att bygga en grund för framtida standardiseringsarbete. Samlad bild Fjärrsynprojektet, som är färdigt att redovisas våren 2016, ska ge en samlad bild av dagens kunskapsläge. Målsättningen är att kasta ljus över hur man på bästa sätt konstruerar och dimensionerar nätet samt väljer rör och andra komponenter. Jan Henrik Sällström misstänker exempelvis att de schablonvärden för marktemperaturer som idag används i energiförlustberäkningar är för låga. Det gäller i synnerhet om rören ligger under soluppvärmda, hårdgjorda ytor. – Sommartid har vi noterat marktemperaturer som på ett djup av 0,6 meter ligger över 20 plusgrader, säger han. Onlineuppkopplade sensorer förser forskarna med rådata för studien. Den ena fältmätplatsen driftsattes redan sommaren 2014 och finns i Göteborg Energis nät. I Göteborg används polyetenrör med isolerad framledning och vid den andra mätstationen, placerad i Fortum Värmes nät i Kista, har istället nätet byggts med traditionella fjärrvärmerör. Varierar över året Av hittills insamlade mätuppgifter framgår tydligt hur marktemperaturen varierar över året. På sommaren är, inte oväntat, de översta marklagren varmast. In i oktober är det tvärtom varmare på djupet i och med att värmen stannar kvar i marken. Det visar sig också att en oisolerad ledning påtagligt kyler omgivande mark. Temperaturskillnader på 6–7 grader har uppmätts på 0,3 meters djup ovanför och bredvid ledning. – Inom ramen för projektet tar vi fram en beräkningsmetod där olika distributionslösningar för fjärrkyla kan modelleras och studeras. Telge Näts fjärrkylanät kommer att vara en utgångspunkt i dessa studier där modelleringar och simuleringar görs av SP och Vitec. PER ERIKSSON Forskning och ny kunskap om fjärrvärmens roll i klimatarbetet och för ett hållbart samhälle. Programmet drivs av Energiforsk AB och finansieras av fjärrvärmeföretagen genom Svensk Fjärrvärme tillsammans med Energimyndigheten. Fjärrsyn – forskning som stärker konkurrenskraften fö genom ökad kunskap om fjärrvärmens roll i klimatarb samhälle, till exempel genom att bana väg för affärsmä teknik. Programmet drivs av Svensk Fjärrvärme med s Mer information fi nns på www.svenskfjarrvarme/fjarrs Fjärrvärmetidningen • Nr 3 • Maj 2015