Sten Omslag
Sten Innehåll
Sten Ordföranden har ordet: Stabilitet i skuggan a
v turbulens
Sten Kort & gott: Stora torget i Uppsala, coffeeta
ble i sten, Ecert Taubes terras och en stenig Eriksgata
Sten K-sten: Våmbs kyrka
Sten Intervju: Peter Ollén
Sten Stenkonst: Den nya stenvågen
FOTO: ANNA RUT FRIDHOLM STENKONST FOTO: JÉAN-BAPT
ISTE BÉRANGÈR Sara Ekholm Eriksson täljer i sten. Sara Ekholm Erikssons These stairs will flood as the memories of us form into fossils, 2022. S ten har en trollkraft. Det kan låta lite fånigt, men är upp en bart när vi möter den. Sara Ekholm Eriksson hugger på ett stycke Vikamarmor så att stenflisorna sprätter i solen, små snabba stänk med gnistrande, spräckliga yta. – Sten är laddat med tid, minne och historia. Jag försöker jobba med metamorfoser, med stenens former som transformeras. Det är ett samtal med stenen. säger hon. Sara Ekholm Eriksson tillhör den växande skaran av unga, ofta kvinnliga konstnärer som dras till natursten som råmaterial. De är nyfikna och fascineras av stenens geologiska djuptid. De vill lära sig hugga själva och ger stenvärlden ett nytt perspektiv med teman från en mer intim värld av naturfenomen, detaljer och minnen av barndom, människor, platser och stadsmiljöers fyndplatser, teman som kan läsas både poetiskt och politiskt. – Med sten fattar vi varifrån allt kommer. Den finns nära till hands och har varit i ens blickfång sedan uppväxten. Det är nyttigt att förstå att vi tar den direkt från jorden och den är miljövänlig att använda. Sara byter till en diamantslip som med sitt ilande ljud utlöser tandläkartrauman. Skyddsmask och glasögon på. – Det jobbiga är att det dammar så mycket. Hon arbetar också i glas och fogar samman de två ytligt sett oförenliga materialen. Glas krossas mot sten, men i Sara Ekholm Erikssons konst uppstår en poetisk symbios, där glaset i stället tycks gro ur stenen eller rinna över den. År 2022 utsågs hon till Maria Bonnier Dahlin-stipendiat och ställde ut verk på Bonniers konsthall. På avgångsutställningen från Konstakademin förebådade Saras smälta glas och fossiltäta stenblock i akademins trapphall en kommande översvämning och stadens undergång. Hon har arbetat med sten från ett stenbrott på Långholmen i Stockholm, där fångarna förr bröt block till fängelsemurarna. På stenytorna i verket I was here, som 14 visades på det före detta fängelset, syntes fångarnas klotter, tecken från levda, bortglömda liv. Sara jobbar helst utomhus. Luftslangar drar från arbetsborden till ett litet generatorhus. Överallt pallar med diabas, kalksten och granit, och halvfärdiga skulpturer. Vi befinner oss på stengården hos skulptören och konstnären Sam Westerholm, en känd profil i stenkretsar, med många utförda offentliga verk. Hit ut till Stora Vika-trakten flyttade han 1977 och här har arbetat sedan dess. Ateljén är proppad med skulpturer, gipser, utsökt välhuggna reliefer och träskulpturer. Det är Sam som har lärt Sara att hugga, slipa och forma. – Det är mäktigt att få lära sig ett hantverk. Hon är i full färd med ett offentligt verk till det pågående konstprojektet Tänka med jorden vid Nynäs slott, ett uppdrag från Sörmlands museum och Art Lab Gnesta. Hon ska närma sig platsen och utföra installationer, bland annat ska ett stenblock transformeras till en bänk och konstverk där hon ska hugga ut bilder i stenen, inspirerad av de unika hällristningarna i Släbro utanför Nyköping. Kollektiva processer är viktiga för Sara. Hon har bjudit in högstadieelever från Hedebyskolan i Vagnhärad att göra skulpturer i täljsten, som ska installeras i en stenmur vid slottet. – Det var fantastiskt att ge dem en sten som var mjuk. Vi pratade om fossiler och så körde de på. Det är viktigt att bjuda in människor och visa att det är deras plats också. Det är ett mer inkluderande perspektiv, som ofta präglar unga konstnärer. – Vi behöver mera svensk täljsten, säger Sara, där hon står vid en pall med mjuka klumpar. Hon funderar på att ta en tripp uppöver Handöl för att hitta mer av den säregna stenen. Sara har gjort skulpturer i täljsten tidigare: gåtfulla abstrakta varelser, sköna att hålla i handen.
Sten Återbruk: Gravvårdar
Sten Projekt: Hertig Johans torg i Skövde
Sten Projekt: Kyrktorget i Skövde
Sten Projekt: Skogsvillan
Sten Projekt: Residenset i Kristianstad
Sten Stenpriset – De nominerade 2023
Sten Designpriset – de nominerade 2023
Sten Juridik: Nya avfallsregler skapar osäkerhet
Sten Krönika: Niklas Gustafsson
Sten Stenskolan kapitel 5: Murkunskap
Sten Nyhet: Locstone – innovation på kantstensfron
ten
Sten Marknaden: Annonser