Kanalen 1
10 bil & trafik veckans tema Bil & trafik www.ake
rsbergakanalen.se privat@fixmedia.se 08-540 883 00 Trängselskatten höjs 1 januari n TRAFIK Från och med den 1:a januari 2016 kommer det bli dyrare att åka in och ut ur stan då trängselskatten ska höjas. Det maxbelopp som tidigare låg på 60 kronor per dag kommer höjas till 105 kronor. Avgiften höjs på grund av att Stockholm ständigt växer och befolkningen ökar. Trängselavgiften bidrar till både minskad trafik och bättre miljö. LA Färre omkomna i trafiken n TRAFIK I september i år skadades 205 personer svårt och 30 personer omkom i trafiken. De flesta av de omkomna personerna, 21 stycken, färdades i personbil vid olyckstillfället. Under det senaste året har totalt 261 personer omkommit i vägtrafikolyckor. Tittar man på antalet dödsolyckor under en fyraårsperiod så har antalet omkomna minskat med åtta procent. LA KällA: trAnsportstyrelsen Arbetet med Åkersbergatunneln går in i slutskedet och när allt är klart kommer det att bli två körfält i varje riktning. Arbetet som påbörjades i början av augusti 2014 förväntas vara klart runt årsskiftet 2015/2016. Anledningen till att tunneln har behövt reparationer är att det läckt in vatten i tunneln som skadat beläggningen. Foto: chArlottA lAmbertz Många viltolyckor med rådjur n TRAFIK Under år 2015 har 135 viltolyckor som skett i Österåker rapporterats in till Nationella Viltolycksrådet. I 85 procent av dessa viltolyckor har rådjur varit inblandade. För att minska risken för att hamna i en viltolycka gäller det att anpassa hastigheten, vara observant på vägkanterna och vara medveten om att vilt kan förekomma även där varningsskyltar inte finns utplacerade. LA KällA: viltolycKsrådet Hög tid att sätta på sig reflex n TRAFIK 40 procent av alla trafikolyckor där gående varit inblandade har skett när det varit mörkt. Genom att bära reflexer är det lättare för bilförarna att upptäcka den gående och risken för att en olycka inträffar minskar betydligt. Med en reflex syns den gående på 125 meters avstånd jämfört med 30 meter om den gående bär mörka kläder. LA KällA: nAtionAlFöreningen För trAFiKsäKerhetens FrämJAnde Transportstyrelsen föreslår färre besiktningar n TRAFIK Transportstyrelsen föreslår att personbilar ska besiktigas vartannat år istället för den nuvarande årliga besiktningen. Detta på grund av att grannländerna Norge och Danmark har längre besiktningsintervaller och ingenting tyder på att trafiksäkerheten blivit lidande. Bilarna idag är betydligt bättre än de som är över 30 år gamla, vilket innebär att fel på nya bilar inte förekommer i samma omfattning som innan. LA KällA: trAnsportstyrelsen Reparationen av tunneln går nu in i slutskedet Åkersbergatunneln är snart klar – men fler åtgärder behövs för att minska köerna på 276:an där det Under rusningstrafik ringlar köerna långa på flera håll på väg 276 genom Åkersberga. Trafikverket och Österåkers kommun har under många år arbetat med åtgärder för att öka framkomligheten och ytterligare förändringar är på gång. Men frågan är om de åtgärderna kommer att räcka? Arbetet med Åkersbergatunneln går in i slutskedet och när allt är klart kommer det att bli två körfält i varje riktning. Arbetet som påbörjades i början av augusti 2014 förväntas vara klart runt årsskiftet 2015/2016. Anledningen till Det att första tunneln tunnelröret har behövt reparationer är att det läckt in vatten i tunneln som skadat beläggningen. är reparerat och arbetet med det andra är inne i slutskedet. – En del har observerat vatten i det reparerade tunnelröret och undrat om det är något fel. Men det vatten som rinner i den lagade delen av tunneln är byggvatten från de arbeten med till exempel vattenbilning, som pågår i det andra tunnelröret som kommer igenom håltagning för fogarna som ska monteras, säger Anna Anderman, väg- och trafikchef på Österåkers kommun. Samtidigt som tunneln repareras i varje riktning från Svingörs arbeten för att åstadkomma två körfält ningerondellen fram till Statoilrondellen. Det byggs också en cirkulationsplats i korsningen mellan väg 276 och Rallarvägen. – Preliminärt kommer asfalteringen av cirkulationsplatsen Rallarvägen vid samt Åkersbergatunneln kunna genomföras i början av november förutsatt att det inte blir för kallt, säger Renée Berecz, projektledare på Trafikverket. Jonas Leandersson, projektledare på Trafikverket. Foto: chArlottA lAmbertz Använd båda körfälten Under rusningstid på eftermiddagen och kvällen bildas ofta en lång kö i det högra körfältet på väg 276 mot Åkersberga. Anna Anderman uppmanar förare att använda båda körfälten fram till att de går ihop efter Svinningerondellen. – En del känner kanske att de tränger sig före om de lägger sig i det vänstra körfältet, men man ska utnyttja den asfalt som finns för tanken är att man ska väva ihop de båda körfälten. Då blir det ett snabbare flöde av bilar genom Åkersberga, säger Anna Anderman. På sikt kommer förhoppningsvis proppen före avfarten till Sockenvägen att lätta då det byggs en cirkulationsplats där istället. – Cirkulationsplatsen ingår i ett större förbättringsarbete, även kommer att gå en lokalgata parallellt med 276:an från Sjöbergsvägen fram till Sockenvägen. Dessutom ska det byggas en gång- och cykelbro över väg 276 ungefär i höjd med Ruddammsvägen, säger Jonas Leandersson, projektledare på Trafikverket. Fortskrider Trafikverkets arbete enligt planerna kan arbetet med cirkulationsplatsen påbörjas under hösten 2016. Fler filer vid Luffarbacken Trafikverket har även diskuterat en breddning av 276:an till fyra filer på sträckan från Söralidsvägen förbi Luffarbacken. Men det är inte helt enkelt. – Sträckan är svår att bredda i och med att det bland annat finns en gång- och cykeltunnel under 276:an som är svår att förlänga. Dessutom skulle man behöva spränga bort en bit berg i närheten av parkeringsgaraget vid Luffarbacken. Så även om det är en relativt kort sträcka så skulle det bli väldigt dyrt, säger Renée Berecz. Under många år har det även varit diskussioner om att bygga en cirkulationsplats i korsningen 276:an/ Söralidsvägen. Stora trafikåtgärder i Åkersberga inom den närmaste framtiden • Utvidgning till dubbla körfält på väg 276 genom Åkersberga centrum – snart klar. • Ny cirkulationsplats vid Rallarvägen – snart klar. • Ny cirkulationsplats vid korsningen Sockenvägen. Preliminär byggstart hösten 2016. • Ny lokalväg, parallellt med väg 276 förbi Säby fram till den nya cirkulationsplatsen. Preliminär byggstart hösten 2016. • Ny gång- och cykelbro över väg 276 vid Hagby. Preliminär byggstart hösten 2016. • Planskild korsning (järnvägsbro) i förlängningen av Rallarvägen då Roslagsbanan får dubbelspår. Preliminär byggstart under 2017. Chans att ställa frågor - Öppet hus om arbeten på väg 276 samt Åkersbergatunneln Söndagen den 22 november klockan 12-14 håller Österåkers kommun och Trafikverket Öppet hus i Folkets Hus för att berätta om arbetena på väg 276 och Åkersbergatunneln. Då finns möjligheter att ställa frågor och följa med på en rundvandring i det tunnelrör som idag är avstängt för reparation. – På sikt kan det bli en cirkulationsplats, men det är inget som finns planerat i något projekt för de närmsta åren. Men åtgärder för att bredda fram till Söralidsvägen är ett prioriterat projekt från kommunens sida. Ett annat prioriterat projekt från kommunens sida är att även förbättra framkomlighet och trafiksäkerhet vid väg 276/Isättravägen vilket vi hoppas kan inledas under 2016, naturligtvis i samAnna Anderman, väg- och trafikchef på Österåkers kommun. verkan med Trafikverket, säger Anna Anderman. Kommer de planerade åtgärderna att räcka för att det inte ska bildas köer i rusningstrafik? – Det kommer att ge ett förbättrat trafikflöde, men vi ser även över andra delar av vägnätet i Österåker. Det kan till exempel bli aktuellt att öppna upp en del återvändsgator. Vi kommer också att arbeta med beteendepåverkan så att fler väljer att åka kollektivt, cykla eller gå, avslutar Anna Anderman. Charlotta Lambertz Åkersberga kanalen nr 45 • vecka 45 • tisdag 3 november • 2015 KällA: trAnsportstyrelsen Foto: ArKiv/Jesper Almén