Kanalen 1
Åkersberga kanalen nr 45 • vecka 45 • tisdag 3 no
vember • 2015 bil & trafik Flertal olyckor på Svinningevägen Foto: mAriA ehrs Såväl bilister som motorcyklister är dåliga på att hålla gällande hastighetsgränser Trafiksituationen på Svinningevägen Ombyggnad av Täljö vägskäl Vägar, gång- och cykelväg, belysning och en ny cirkulationsplats byggs om vid Täljö vägskäl. För att utföra arbeten med att förbättra Svinningevägen söder om bron och bygga ny gång- och cykelbana kommer ett körfält i taget att behöva stängas av, vilket regleras med trafiksignaler. Trafiksignalerna kommer att flyttas längs med vägen allt eftersom arbetena pågår och vara kvar till 1 december 2015. Markförstärkning för gång- och cykelväg I höjd med Belévägen kommer trafiksignaler att sättas upp från och med 5 oktober och finnas på en sträcka mellan Täljöviksvägen och Belévägen under cirka 2 månader, där man utför markförstärkning för gång- och cykelvägen. Ett körfält i taget stängs av och regleras med trafiksignaler på en sträcka av 75 meter. Trafiksignalerna kommer att flyttas längs med vägen allt eftersom arbetena pågår. Dessa ska samordnas med trafiksignalerna vid Täljö vägskäl. Gång- och cykelväg från Svinninge mot Vaxholm Utbyggnad av vatten, avlopp och gång- och cykelväg utmed Svinningevägen mellan Hästängsuddsvägen och Svavelsövägen kommer att pågå till våren 2016. Även här stängs ett körfält i taget av och regleras med trafiksignaler på en sträcka av 75 meter. Trafiksignalerna kommer att flyttas längs med vägen allt eftersom arbetena pågår. Trafiksignalerna kommer att finnas på plats under större delen av byggtiden. Under ledigheter och perioder med lägre aktivitet kan trafikljusen eventuellt tas bort tillfälligt för bättre framkomlighet. KällA: osterAKer.se Olyckor Svinningevägen Typ av olycka Dödsolycka 2010 1 Allvarliga olyckor Måttliga olyckor Lindriga olyckor Totalt 1 4 6 7 7 2 2 2011 2012 2013 2014 2015 1 2 4 7 4 4 3 6 9 Totalt 2 3 3 27 35 Sedan 2010 har det skett 35 trafikolyckor på Svinningevägen, enligt statistik – Visst från Transportstyrelsen. Av dessa räknades tre stycken som riktigt allvarliga och två olyckor var med dödlig utgång. Den vanligaste typen av olycka (13 stycken från januari 2010- augusti 2015) på Svinningevägen är singelolycka med motorfordon. Två av de olyckor som räknades som allvarliga var singelolyckor. Ofta har motorcykel varit inblandad. Även cykelolyckor visar sig i statistiken, både i incidenter med motorfordon och singelolyckor. Just nu byggs cykelväg parallellt med Svinningevägen ända från Åkersberga till Kulla Vägskäl vid längs här avfarten det säkrare att den mot Vaxholm, vilket kommer att göra vägsträckan. När det gäller motorcykelolyckor var sommaren 2015 en svart sommar sett till olycksstatistik över hela Sverige. Den 25 juli i år inträffade återigen en olycka med en motorcykel som krockade med en personbil i höjd med Svinninge Marina. cykla är Svinningevägen rätt olycksdrabbad. Det förekommer olyckor med motorcykel och vad det beror på kan inte jag sia om. Däremot ser jag att många olyckor med bilar orsakas av påkörningar bakifrån och när bilar kör ut på huvudleden från småvägarna i Svinninge. Olyckstillbuden har också ökat vid vägstoppen där man bygger om, säger Claes Lundström, trafikutredare på Roslagspolisen. Trafikverkets Magnus Lindholm, Trafiksäkerhetsanalytiker på Trafiksäkerhetsenheten, menar att det som är mest avgörande hur olycksdrabbad en väg är handlar om hur många fordon som färdas där och vägens standard. – Det så kallade flödet eller årsdygnstrafik (ÅDT). Flödet i förhållande tillvägens standard och hastighetsgräns är grundläggande parametrar. Trafikverket håller på med en långsiktig översyn av hastighetsgränserna startade för flera ordentliga till 2025 som år sedan. Det verkar vara 70 km/h på denna väg. Mittseparering och sidoområden med få fasta föremål eller sidoräcke möjliggör högre hastighetsgränser, säger Mag” ”Olyckor är väldigt komplexa” ” Dax för nya vinterdäck? Välkommen in till oss så hjälper vi till att hitta rätt däck för din bil! nus Lindholm. Observera att det inträffat en bussolycka på Svinningevägen där väldigt många lindrigt skadade syns i statistiken. Hög hastighet ofta olycksorsaken Magnus Lindholm säger att olyckor är väldigt komplexa och att det inte finns generella svar som förklarar orsakerna bakom olycksstatistiken. – Vägens utformning avgör vilken hastighet man kan ha, det vill säga sett ur ett krockvåldsperspektiv. Sedan är givetvis hastigheten av betydelse för ökad risk till olyckors uppkomst. Vad gäller motorcykel blir hastigheten än mer avgörande genom att förarna sitter helt oskyddade. En motorcykelförare kan till exempel omkomma genom en krock med en liten tunn stolpe eller ett träd, där en bilist kliver ut helt oskadd. Sedan finns en rad kombinationer med avsaknad av bälte, det blir dock långsamt bättre med bältespåminnarsystemen i nyare bilar, och alkohol. Det är mycket svårt att veta hur stor andel som händer på grund av distraktion och trötthet. När det gäller singelolyckor generellt gäller att det är högre hastigheter i singelolyckorna och högre andel alkohol/droger, säger Lindholm. Hur skiljer sig motorcykeloch bilolyckor åt? – Våra hastighetsmätningar visar att så väl bilister som motorcykelförare är väldigt dåliga på att hålla gällande hastighetsgränser. Knappt 50 procent håller gällande hastigheter på statliga vägar. Motorcyklister är något sämre att hålla gällande hastighetsgränser. Med tanke på att de är helt oskyddade jämfört med bil så är det ur ett krockvåldsperspektiv än viktigare att man på motorcykel håller gällande hastighetsgräns, Magnus Lindholm. Maria Ehrs säger 17 Åkersberga SVN Motorservice AB Sågvägen 38 C Tel.08-54027134 Öppettider Mån – Tors. 8.00 – 17.30 Fredagar 8.00 – 15.00