Kanalen 1
14 bil & trafik Rekordår för bilregistreringar Da
gens rekord för nyregistrerade bilar sattes redan 1988 och har stått obesegrat i mer än 20 år. Men om BIL Swedens prognoser stämmer kommer det rekordet slås i år. År 1988 registrerades 344 000 nya bilar i Sverige. I år räknar branchorganisationen BIL Sweden med att komma upp i 345 000 nyregistrerade personbilar, vilket alltså är 1000 fler än under 1988. Det är också drygt 45 000 fler än under 2014. Ökade inkomster, låga räntor och en stabil arbetsmarknad är faktorer som bidragit till att marknaden blivit så stark. Det är inte bara försäljningen av nya bilar som ökar. Även begagnade bilar ökade i försäljning, hittills i år med cirka sju procent. Fordonsindustrin står för cirka elva procent av Sveriges totala varuexport och är viktig för Sveriges ekonomi. – Hela samhället kommer att vinna på det här. Fler nya bilar kommer ut på marknaden och ersätter de äldre modellerna som har både sämre miljö- och säkerhetsprestanda, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden. Lina Abrahamsson Praktikant Nyregistrerade personbilar 1985-2015 (prognos 2015) Renée Berecz, projektledare på Trafikverket. Foto: c. lAmbertz Åkersberga får snart en ny cirkulationsplats vid nuvarande korsningen mellan väg 276 och Rallarvägen. Den nya rondellen är en del av arbetet med att öka kapaciteten på väg 276. Men är också en förutsättning för att bygga den nya planskilda korsningen som i framtiden ska bli infart till Kanalstaden och Österskär. Foto: AgnetA JohAnsson Cirkulationsplats mellan väg 276 och Rallarvägen KällA: bilsweden.se, lAndguiden.se Arbetet med den nya cirkulationsplatsen i korsningen mellan väg 276 och Rallarvägen går nu in i slutskedet. Enligt de tidigare planerna skulle arbetet i princip ha varit klart, men byggnationen stod stilla under sommaren efter det att Trafikverket beslutat att ändra en del av grundkonstruktionen. – Marken omkring cirkulationsplatsen består till stor del av gungfly och lös lera. För att stärka upp används då cellplast som man lägger under vägen. Efter att arbetet kom igång i våras såg vi att bredden av de här schakten med cellplasten kunde ändras för att få till en både bättre och billigare lösning. Men då var vi tvungna att även ändra trafikanordningsplanen samt ta fram nya ritningar och det hann vi inte före sommaren. Vi kunde inte heller ta bort avspärrningarna eftersom vi inte var klara bakom dem heller – inga linjer eller toppskikt av asfalt fanns där, säger Renée Berecz, projektledare på Trafikverket på frågan om varför arbetet med cirkulationsplatsen stannade av under sommaren. När arbetet är klart blir det två körfält i varje riktning mellan Svinningerondellen och Statoilrondellen. Cirkulationsplatsen är även en förutsättning för att bygga den nya planskilda korsningen, med en järnvägsbro för Roslagsbanan, som i framtiden ska bli infart till Kanalstaden samt till Österskär. När järnvägsbron är klar är tanken att järnvägsövergången vid Båthamnsvägen då stängs. Detta för att öka trafiksäkerheten samt möjliggöra för sjuminuterstrafik på Roslagsbanan. När planeras arbetet med den nya cirkulationsplatsen att vara klar? – I slutet av november om vi hinner asfaltera innan snön kommer. Om inte, så kommer alla markarbeten utom sista asfalteringen att hinnas med. Samma sak gäller asfalten på breddningen mellan Svinningecirkulationen och cirkulationen vid Stationsvägen. Vi ska göra en utsmyckning av mittencirkeln av cirkulationen och den är jag också osäker på om vi kommer att hinna med innan snön kommer. Planen är att allt ska hinnas men förmodligen kommer vissa arbeten att kvarstå till våren då vi ändå måste så gräs, säger Renée Berecz. Charlotta Lambertz redaktionen@fixmedia.se Åkersberga kanalen nr 45 • vecka 45 • tisdag 3 november • 2015 Från den 1 januari 2016 blir det lättare att ta sig fram i Stockholm Stockholms län växer med 35 000–40 000 invånare varje år. För att alla ska kunna ta sig fram investeras miljarder i ny infrastruktur. Men det räcker inte. Den 1 januari 2016 höjs trängselskatten genom innerstaden och skatt införs på Essingeleden. Då kommer var tionde bilist på Essingeleden att välja andra alternativ i morgonrusningen. Och det blir kortare köer – i hela Stockholm. Avsikten med trängselskatten är att minska trafi ken, förbättra miljön samt fi nansiera utbyggnaden av tunnelbanan och andra trafi ksatsningar. Så att Stockholm fungerar, även i morgon. Dags att byta sommar- mot vinterdäck. Foto: linA AbrAhAmsson Vinterväglaget gör entré De nya beloppen är 11–35 kr/passage och max 105 kronor per dygn och fordon. Läs mer på www.transportstyrelsen.se/trangselskatt Vi befinner oss i slutet av oktober och det har börjat bli halt på vägarna, framförallt under morgontimmarna och nattetid. I och med halkrisken är det hög tid att påminnas om vilka regler som gäller angående vilka däck bilen ska ha. Perioden då det är tillåtet att använda dubbdäck är mellan den 1:a oktober och den 15:e april. Om det är frost, snö eller is på vägarna innebär det att vinterväglag råder. Det här betyder att du som bilförare har rätt att ha dubbdäck på din bil oavsett datum om det är risk för halka. Det är krav på att din bil ska ha vinterdäck mellan den 1:a december och den 31:a mars om vinterväglag råder. Ett vinterdäck kan vara dubbat eller dubbfritt och ska vara märkt med M S. Kör du en bil med dubbade däck och ska köra släp måste även släpvagnen ha dubbdäck om det råder vinterväglag. När du byter till vinterdäck på din bil är det viktigt att kontrollera mönsterdjupet; det ska vara minst 3 millimeter. Se också till att sätta de bästa däcken bak för att minska risken för sladd. Lina Abrahamsson Praktikant VINTERDÄCK 1/10-15/4: Tillåtet att ha dubbdäck. (Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid). 1/12-31/3: Krav på vinterdäck om vinterväglag råder. KällA: trAnsportstyrelsen