NG Malmö 1
Film AVGRUNDEN - SVERIGES STÖRSTA KATASTROFFILM Ä
R HÄR Med en av de högsta budgetarna för en svensk film är Avgrunden den största svenska katastroffilmen någonsin. Vad har vi att vänta oss, och vilka andra svenska filmer i genren har gått före? TEXT: REBECCA UNNERUD FOTO: ANSSI LEINO AVGRUNDEN ÄR BERÄTTELSEN om en familj som ställs inför det otänkbara när katastrofen alla fruktade plötsligt är ett faktum. Tuva Novotny spelar huvudrollen Frigga som har ett riskfyllt arbete som säkerhetschef i Kirunavaara-gruvan. När marken plötsligt börjar skaka under deras fötter inleds kampen för att inte dras ner i avgrunden. I övriga roller syns bland andra Edvin Ryding (Young Royals), Kardo Razzaz (Suedi), Peter Franzén (Vikings) och Felicia Maxime (Young Royals). Filmen är regisserad av actionveteranen Richard Holm (Johan Falk-serien och Gåsmamman) som sagt att han tycker premissen till filmen är väldigt fascinerande, det vill säga att man flyttar en hel stad för att marken spricker under den på grund av gruvan. Som historieberättare behöver man bara ett ”tänk om…”. Filmen är inspelad på plats i Kiruna samt i Tammerfors i Finland samt på Kanarieöarna. 54 NÖJESGUIDEN | NR 8, 2023 HOLLYWOOD HAR MED sina enorma budgetar pumpat ut filmer i katatrofgenren vilket inte minst nittiotalet vittnar om. Independence Day, Daylight, Dante’s Peak, Deep Impact och inte minst Armageddon är bara några av de filmer som kom under årtiondet. Katastroferna rörde alltifrån extrema väderförhållanden till utomjordingar. Alive (1993) var en annan katastroffilm som rörde de verklighetsbaserade händelserna om rugbylaget som var med om flygkraschen över Anderna 1972. SVENSKA FILMER FRÅN samma genre är vi däremot inte bortskämda med. En av de första katastroffilmerna Deadline (1971) rör biologiska stridsvapen och ett desperat behov av att nå sina nära och kära. På senare år har Den blomstertid nu kommer och Aniara tillkommit. Den förstnämnda visade att det går att göra genrefilm i Sverige och dessutom med liten budget och den sistnämnda en science fiction-film med bra recensioner. Själv har jag fastnat för en helt annan film – överlevnadsthrillern/katastroffilmen Breaking Surface (2020). En underskattad film som trots helt okej recensioner inte fick den uppmärksamhet och kärlek som den förtjänade. Moa Gammel och Madeleine Martin spelar de svensk/ norska halvsystrarna Tuva och Ida som ger sig ut för att göra sitt traditionsenliga vinterdyk i Nordnorge. Plötsligt sker det som inte får hända, ett stenras får Tuva att fastna 30 meter under vattenytan och begraver all deras utrustning. Allt är borta och systrarna är avskurna från omvärlden. Filmen är skicklig i sin genre genom att ständigt bygga upp nya spänningsmoment och fånga paniken som sker under ytan. Filmen tjänar på att vara kort (85 minuter) med ett koncentrerat fokus på systrarna och deras kamp för överlevnad. Lägg därtill svindlande vackra men olycksbådande miljöer och ett fantastiskt foto. Filmen innehåller några idiotiska beslut och ologiska sekvenser men det hör till för att hålla spänningen vid liv. DET SOM KÄNNETECKNAR en riktigt bra katastroffilm är inte bara effekterna utan också några personer att bry sig om. Karaktärerna och deras vardag ska presenteras för att åskådaren ska få en känsla för dem. Vi ska kunna sätta oss in i hur de känner när katastrofen inträffar, annars är det lätt att såväl personporträtt som filmen i sin helhet blir platt. Det återstår att se om Avgrunden lyckas med både det tekniska och att skapa ett engagemang för sina karaktärer. Avgrunden har biopremiär den 15 september.