Utmärkt Örebro 1
text Thomas Helsing bild Tomas Karlsson HJULTIDER
när vi besöker Sportson på Rudbecksgatan i slutet av mars är det ett nästan löjligt svettigt tempo. U nder de här veckorna vänder vi 30-40 cyklar per dag, berättar Jocke Hagström och syftar på reparationer, ser-viceärenden och rena däckbyten. Precis som när det gäller bilar har cyklisterna anam-mat möjligheten - och nyttan - med att ha olika sorters däck på vintern och på sommaren. Och precis som många bilister är det en hel del cyklister som förvarar sina däck på ett däckhotell. Sportson har nånstans uppåt 400 uppsättningar däck i förvar åt kunder. – Direkt när solen tittar fram så ska de ha på sommardäc-ken. Det bara smäller till, berättar Jocke. SMHI är alltså ett bra verktyg för att planera framåt även i cykelbranschen. Den mest stressiga perioden brukar pågå 1-2 veckor innan det lugnar ner sig igen. Det märks att tempot är högt när vi är där. – Kan någon hjälpa kunden som står och väntar, ropar Jocke till kollegorna och syftar på kunden som precis klivit in i butiken. Det är onekligen inga fel på servicen. Han berättar vidare att elcykeln fortfarande är popu-lär. 2017 blev den utsedd till årets julklapp och fram till och med förra året kunde man ansöka om bidrag för att köpa en. Enligt Jocke växer fortfarande intresset för elcyklar men i Örebro ligger man ändå lite efter i den utvecklingen. – Jag tror att det finns kvar en liten stämpel här att det är ”fusk” eller bara för personer som inte orkar trampa. Men jag tror exempelvis att har man en elcykel så tar man den oftare än man tar bilen, säger han. Främst är det barnfamiljer som bor lite i Örebros utkanter som fått upp ögonen för elcykeln. – Gruppen som växer snabbast nu är familjer med små-barn. Örebro börjar bli så stort och så hårt trafikerat att man ser klara fördelar med en elcykel istället. Går vi till-baka 5 år i tiden var den typiska kunden 50 plus. En annan stor trend är den så kallade förmånscykeln. Alltså möjligheten att via arbetsgivaren kunna leasa sin cykel och betala med ett avdrag på lönen. Det var exem-pelvis ett sådant upplägg som gjorde att de svenska hemmen fylldes med datorer i slutet av 1990-talet vilket brukar anges som en framgångsfaktor när man pratar om hur långt framme Sverige ligger på IT-området. Det är dock för tidigt att sia om vilka effekter möjligheten att leasa en cykel kommer att ge, men killgissar vi lite lär nog hälsoeffekterna bli mätbara. – Lokalt i Örebro är det här väldigt stort. Kommunen har säkert 3 000 cyklar ute hos sina anställda och det finns möjligheter för privata företag att erbjuda detta också. Om cykeln är det centrala är hjälmen, så att säga, huvudsaken. Och det är förstås inget att skämta om. Under åren 2007-2012 omkom 153 cyklister och 44 000 skadade sig så illa att de 62 behövde uppsöka akut sjukvård. Medan bättre halkbekämpning och vinterdäck anses kunna göra mest för att minska olycksstatistiken så kommer hjälmen och andra skyddskläder på en god andra plats. För några år sedan introducerades en ny typ av cykelhjälm på marknaden. Mips-hjälmen är ett resul-tat av svensk forskning. Precis som hjärnan skyddas naturligt mot slag genom att glida runt i vätska innanför skallbenet så har Mips-hjälmarna ett rörligt ytterskal i förhållande till hjälmstommen. – Vi kommer snart att gå över till att enbart sälja Mips-hjälmar, avslöjar Jocke och hänvisar till den högre skyddsfaktorn. Jocke avslutar med att ge några tips på vilken vårservice man bör ge sin tvåhju-liga vän. – Börja med att tvätta av och smörja upp cykeln. Spänn kedjan och pumpa upp däcken. Sedan bör du gå igenom cykeln och kolla så att inget sitter löst. Kolla också så att det inte glappar någonstans, låter man det glappa för länge kan det bli ett väldigt dyrt fel till slut, avslutar Jocke Hagström.