Svensk Golf Sida 1
Svensk Golf Sida 2
Svensk Golf Sida 3
Svensk Golf Sida 4
Svensk Golf Sida 5
Svensk Golf Sida 6
Svensk Golf Sida 7
Svensk Golf Sida 8
Svensk Golf Sida 9
Svensk Golf Sida 10
Svensk Golf Sida 11
Svensk Golf Sida 12
Svensk Golf Sida 13
Svensk Golf Sida 14
Svensk Golf Sida 15
Svensk Golf Sida 16
Svensk Golf Sida 17
Svensk Golf Sida 18
Svensk Golf Sida 19
Svensk Golf Sida 20
Svensk Golf Sida 21
Svensk Golf Sida 22
Svensk Golf Sida 23
Svensk Golf Sida 24
Svensk Golf Sida 25
Svensk Golf Sida 26
Svensk Golf Sida 27
Svensk Golf Sida 28
Svensk Golf Sida 29
Svensk Golf Sida 30
Svensk Golf Sida 31
Svensk Golf Sida 32
Svensk Golf Sida 33
Svensk Golf Sida 34
Svensk Golf Sida 35 ningsinstitut. SGF:s uppgift ä
r att medverka till att angelägna projekt på detta sätt kan genomföras. Kan det vara så att det här är ett oppor- tunt förslag och styrelsens pris för att ni ska kunna sälja in förbundsstyrelsens förslag till en ny elit- och tävlingsverksamhet på för- bundsmötet? - Det har inte med den frågan att göra. Förslaget om sänkt avgift hänger helt ihop med det beslut som togs på förbundsmötet i Örebro 1980 och som säger att det ackumu- lerade kapitalet ska vara i storleksordningen en miljon kronor. 1979 hade SGF en budget på cirka fem miljoner kronor, i år är den totalt på 12 mil- joner kronor. Hur förklarar du denna snabba utveckling? - Den långtidsplan som slutade med år 1980 var väl inte speciellt expansiv även om sporten utvecklades i många avseenden. Från att ha varit en ganska isolerad sport har golfen nu klivit fram och alltmer intagit en plats som en idrott bland idrotter. Den verk- samhet som grundlades den gången börjar nu kosta pengar. Hur då menar du? - Därför att pretentionerna hos alla nya medlemmar stiger. Återväxten av nya golf- spelare har på senare år varit mellan fem och nio procent per år. 1982 fick vi 9.000 fler golfspelare i Sverige, en nioprocentig ök- ning alltså, vi hade kalkylerat med tre. Detta ger givetvis nya intäkter men också ökade kostnader. 9.000 fler golfspelare i Sverige motsvarar 10 nya golfklubbar. - Ökningen är relativt sett lika stor i alla åldersgrupper; i antal är ökningen störst bland ungdomarna. Dom har också en an- nan syn och andra krav på sporten än vad man hade förr. Vilken syn då? - Ta tävlingsverksamheten t ex. Ser man på det stora antalet ansökningar om sank- tioner av tävlingar som kommit in till för- bundskansliet eller studerar klubbarnas täv- lingsprogram, är det inte svårt att förstå att efterfrågan på just den verksamheten ökat. Ett annat bevis på denna efterfrågan är väl Riksgolfen med det fantastiska intresse som den rönte. Hur syns det här i budgeten? - Kraven stiger på SGF. Vi måste bli duktigare och mer aktiva på alla möjliga områden. Det kan gälla rådgivning på bansi- dan, elitverksamheten, utbildningsverksam- heten, klubbservicen och inte minst på infor- mationssidan, t ex att göra en ännu bättre tidning av Svensk Golf. Och kraven på oss — Kraven på SGF ökar. SVENSK GOLF • 1/1983 - Elitpengarna håller på att förränta sig. som en av de större golfnationerna i Europa ökar ständigt, det ska vi inte heller glömma. Allt det här tar sig uttryck i form av ökade kostnader. Elitgolfen blir väsentligt mycket dyrare 1983? - Jag skulle vilja lägga lite historiska perspektiv på denna fråga och blicka tillba- ka. I den första långtidsplanen som kom 1976 skrevs bl a in att vi skulle arbeta för att golfen skulle få en större andel av de spon- sor- och reklampengar som mer och mer började strömma in till idrotten. En sådan målsättning får flera konsekvenser. - För att lyckas med detta måste golfen först göras attraktiv för reklamköparna. Ge- nom långsiktiga och målmedvetna satsning- ar lyckades svensk elitgolf via framgångar som guldmedaljer i junior-EM för flickorna och dam-EM, en sensationell silverplats i herrarnas VM, bildandet av ett proffslag - Team Saab - göra sporten intressant. Lyc- kas också den föreslagna nya satsningen på andra professionella kommer Team Saab att få flera efterföljare. - Allt det här har gjort att golfen upp- märksammats bl a av Sveriges Radio och framför allt av TV. Med detta följer ökat intresse från reklamköpare och sponsorer. Därmed strömmar pengarna in. Så du har inte någon större förståelse för de synpunkter som vissa kritiker kan ha på storleken av de pengar som går till elitsi- dan? - Jag skulle vilja svara så här. De pengar vi satsat på eliten är väl satsade pengar. De kommer att förränta sig. - 1982 kostade elitgolfen 1,5 miljoner kronor. 700.000 togs in via sponsorpengar. Resten, 800.000, måste tas från medlemsav- gifterna och från andra inkomster än spon- sorpengar. I år har den siffran sjunkit till 500.000 tack vare ökade sponsorintäkter. - 1986 kommer hela elitverksamheten att kunna bekostas med sponsorpengar. Då har vi räknat upp den med tio procent per år. På sikt får alltså även den enskilde golf- spelaren indirekt del av de satsade pengar- na till elitgolfen? - Just det. En stor del av reklampengarna går naturligtvis till att hålla en bra standard på elitspelarna. Men vi andra får också vår del av kakan, i första hand därför att dessa sponsorintäkter gör det möjligt att sänka medlemsavgifterna till SGF. På sikt också genom att klubbarna själva kan skaffa sig högre sponsorintäkter än nu, då golfen blir mer intressant även för sponsorer på lokal nivå. Styrelsen lägger på förbundsmötet ett förslag om ny elit- och tävlingsverksamhet. I detta ligger att SGF även ska backa upp proffsen ekonomiskt. I budgeten är det upp- taget en kostnad på 8:70 per klubbmed- lem för professionella spelare, totalt cirka 700.000 kronor. Vad ska dessa pengar mer konkret användas till? - De ska fungera som en »sluss» för unga lovande spelare som svarar upp på kvalitetskrav och som har ambitioner att förkovra sig i första hand på Europa-touren, givetvis också på USA-touren. De ska vara en form av startbidrag och alltså inte ett sätt att ekonomiskt hålla spelare under armarna. - Vidare ligger kostnader för ledaren Jan Blomqvist med här. Meningen är att han även ska ha andra sysslor än ledarjobbet för Team Saab, t ex finnas med i SGF:s utbild- ningsverksamhet och finnas till hands även för de svenska proffsspelare ute på touren som inte är med i Team Saab. Över till något helt annat. Svensk Golfs kostnader är ca 4,5 miljoner, mycket pengar kan tyckas, men vad kostar tidningen läsar- na? - Här måste vi tala om nettokostnader. Kostnaderna är 4,5 miljoner. Vi får in 2,6 mil- joner för annonsörer och några andra in- täktsposter. Den verkliga kostnaden är alltså 1,9 miljoner eller ungefär 22 kr per aktiv golfspelare och år. - Ungefär 90.000 läsare betalar cirka 22 kronor för en årsprenumeration. Alla får visserligen inte ett eget exemplar av tidning- en utan måste dela den med någon eller några familjemedlemmar. 2:40 per nummer måste med dagens priser på tidningar ändå anses som ganska billigt för en så fin pro- dukt som Svensk Golf är. - Det ökade intresset från sponsorerna bör också ge effekt på tidningen Svensk Golf på så sätt att annonssidorna blir attraktivare. Med större intäkter kan en bra tidning bli ännu bättre. Halva klubbmedlemmarnas avgift till SGF går åt till att täcka SGF-kansliets kostnader. Många tycker nog att kanslikostnaderna är höga. Vad har du för kommentar till detta? - För att få vår breda verksamhet att fungera måste vi också ha ett fungerande kansli. Det är en enorm massa ärenden som går igenom kansliet. - Jag skulle vilja påstå att kansliet alltid varit underbemannat. Lönekostnaden för kansliet är på 1,7 miljoner av en totalbudget på 12 miljoner. Jag tycker snarare det är en gynnsam relation jämfört med många andra organisationer. • — Kansliet dyrt? Nej, tvärtom tycker jag. 35
Svensk Golf Sida 36
Svensk Golf Sida 37
Svensk Golf Sida 38
Svensk Golf Sida 39
Svensk Golf Sida 40
Svensk Golf Sida 41
Svensk Golf Sida 42
Svensk Golf Sida 43
Svensk Golf Sida 44
Svensk Golf Sida 45
Svensk Golf Sida 46
Svensk Golf Sida 47
Svensk Golf Sida 48
Svensk Golf Sida 49
Svensk Golf Sida 50
Svensk Golf Sida 51
Svensk Golf Sida 52
Svensk Golf Sida 53
Svensk Golf Sida 54
Svensk Golf Sida 55
Svensk Golf Sida 56
Svensk Golf Sida 57
Svensk Golf Sida 58
Svensk Golf Sida 59
Svensk Golf Sida 60
Svensk Golf Sida 61
Svensk Golf Sida 62
Svensk Golf Sida 63
Svensk Golf Sida 64