STT 1
10 STT Vecka 15 onsdag 12 april 2017 SVENLJUNGA B
YGDEN Projekt ger fler erfarenheter SVENLJUNGA Ett kostprojekt på Lärcentrum utvecklades när de fick allt fler elever på Språkintroduktion. Genom projektpengar har eleverna kunnat göra studiebesök, som på Volvo i Göteborg och skidåkning på Isaberg. På Lärcentrum i Svenljunga finns utbildningar för unga mellan 15-20 år för att ge ytterligare tid att slutföra grundskoleutbildningen. En stor grupp det senaste året är de som går Språkintroduktion, nyanlända unga, både ensamkommande och de som kommer med familj. – Hösten 2015 fick vi 7080 nya elever nästan över en natt, säger Mats Kopacsi, biträdande rektor. STT får träffa Mustafa Haydari och Farshid Mohamadi, bägge från Afghanistan, och Mi Ha Tran från Vietnam. De är tre av cirka 40 elever på Språkintroduktion. Projektet började för de svenska ungdomarna med fokus på kosten. Lärcentrum har varken skolmatsal eller cafeteria, eleverna får ersättning för att ordna egen lunch. – Men vi märkte att de inte orkade skoldagen och hade svårt att koncentrera sig. De kunde börja dagen med cigarett och energidryck och fortsätta med choklad, säger läraren Martin Berg. Sedan utvecklade skolan konceptet när projektet gick vidare. Eleverna på de program de har här, som inte slutfört grundskolan av olika orsaker, kunde behöva få Ger möjligheter till obehöriga elever Lärcentrum: Gymnasial vuxenutbildning och grundläggande vuxenutbildning, SFI, särvux samt introduktionsprogrammet. Kommunens ansvar: Att ungdomar 16-20 år har en sysselsättning. Den första insatsen ska vara utbildning. Introduktionsprogrammet: Fem introduktionsprogram inom gymnasieskolan ska ge obehöriga elever möjlighet att komma in på ett nationellt program eller leda till arbete. Antal elever: 40 elever på IMspråk och 22 på de andra IMprogrammen. Personal: På IM vid Lärcentrum arbetar fyra legitimerade lärare, två språkstödjare och två timvikarier. Tillgång finns till studie- och yrkesvägledare och elevhälsa med kurator, skolsköterska och specialpedagog. Därför sökte man projektpengar från Folkhälsorådet, och började servera frukost en gång i veckan, tillsammans med information om vad som händer i kroppen när den får olika sorts ”bränsle”. – Vi serverade frukost med fet yoghurt, ägg och grovt bröd. Ekologiskt kaffe istället för energidryck. De tre eleverna som STT pratar med brukar äta stadig frukost med te, yoghurt, ägg och bröd. Men matkulturen är förstås olika i Sverige jämfört med i deras ursprungsländer. Något som är svårare att lära sig äta i Sverige? – Jag är inte så van att äta grönsaker, säger Mustafa, som har särskilt svårt för morötter. Matpaj, svarar Farshid medan Mi Han Tran äter det mesta säger hon. komma utanför den ”bubbla” de normalt lever i. Kanske har de en hemsituation där föräldrarna inte heller har utbildning eller anställning. – Eleverna behövde få göra studiebesök på företag för att få reda på vad som krävs för att bli anställningsbar, säger läraren Åke Karlsson. Och de nyanlända behövde få se vad Sverige har att erbjuda. Nu har man åkt med elever på studiebesök till Volvo och sett hur tillverkningen går till. – Det var häftigt att se robotarna där, säger Mustafa. – Det skulle vara roligt att arbeta där, tycker Farshid. Under Göteborgsresan ingick ett besök på Ester Mosessons restaurangskola, där elever i samma ålder lagar och serverar trerätterslunch. – Det är en upplevelse för eleverna att beställa vid bordet, äta på vita dukar med servetten i knät och många bestick vid tallriken, säger Mats Kopacsi. Eleverna har också provat friluftsliv; fiskat, sett bokskogen i Åkulla och åkt skidor på Isaberg. – Sånt som svenska elever kanske redan har med sig. Eleverna har fått en liten guldkant på livet i Svenljunga, säger Mats Kopacsi. ANN SOFIE WAHLBERG annsofie@stthuset.com ”De har fått en guldkant på livet i Svenljunga.” MATS KOPACSI Mustafa Haydari, Farshid Mohamadi och Mi Ha Tran är elever på Lärcentrum i Svenljunga som deltagit i projektet. Lärarna i bakre ledet är Martin Berg, (SO, matte), Åke Karlsson, (SO, fysik, teknik, slöjd) och Mats Kopacsi (lärare i svenska och biträdande rektor). FOTO: ANN SOFIE WAHLBERG Påskpromenaden är tillbaka ÖVERLIDA Efter ett uppehåll på ett år tar Överlida byalag åter upp traditionen med en påskpromenad för alla åldrar. I år anordnas promenaden på långfredagens eftermiddag. – Tidigare har vi haft promenaden på annandag påsk. I år valde vi att flytta den så vi som är med och anordnar den också kan var lite lediga i påsken, säger Linda Aronsson i kommittén som anordnar promenaden. Tipspromenaden, med frågor för både vuxna och barn, går i natursköna omgivningar vid badplatsen Näset. – Nu har vi gjort i ordning stigarna runt Näset, så det har blivit mycket lättare att ta sig runt med barnvagn. Utmed promenaden kommer det att finnas olika stationer, som korvgrillning, kaffeservering, fiskdamm och bollkastning. Och så återkommer förstås den populära stationen med påskkycklingar som värper kinder ägg till alla barn. Det kommer att lottas ut presentkort och lite annat trevligt på startkorten, och det blir även lotterier för både stora och små. – Nytt för i år är ett helt eget barnlotteri, och vi kommer också att ha ett vårlotteri med bland annat blommor och fröer. Nu kan vi ju också lotta ut lite påsksaker i år, i och med att promenaden ligger före påsk. Många av bygdens företag ställer upp och sponsrar promenaden, något byalaget är mycket tacksamma för, säger Linda. – Det är tack vare sponsringen vi kan genomföra detta. Allt överskott går till byalaget, och pengarna är öronmärkta till aktiviteter som på något vis gynnar barnen i bygden. – Vi har just fått upp en gungställning ute på Näset, den är bekostad med pengar från påskpromenaden, berättar Linda. Förhoppningen är att många ska vilja gå promenaden, och så förstås att det ska bli bra väder på långfredagen. – Det är tråkigt om det regnar, men det löser sig ändå, då tar vi fram tälten! KATARINA JOHANSSON katarina@stthuset.com Simona Mohamsson, Madelene Gabrielsson och Sheriin Mohamsson skötte vårlotteriet vid en tidigare påskpromenad. ARKIVFOTO: KATARINA JOHANSSON