STT 1
4 STT Vecka 15 onsdag 12 april 2017 SJUHÄRAD Blan
dteknik och fantasi hos Anita SVENLJUNGA Under april månad är det Anita Alexandersson som tagit Lilla galleriet i biblioteket i besittning. Mycket färg, mycket guld, silver och glitter och, ja, väldigt mycket olika. För Anita finns inga omöjliga tekniker eller genrer, hon testar allt. I den här utställningen har hon också bestämt sig för att dela med sig av hur hon jobbat. Under varje målning finns en beskrivning av hennes tillvägagångssätt. – Den här gången avslöjar jag mina hemligheter, dels för att tillföra betraktaren något mera, men också för att ge tips och inspirera andra att våga försöka. Något ganska nytt för strykjärnsmålAnita är ning, där hon fått fram en serie med spännande motiv. Men hon har också en förkärlek för återbruk. Att använda det hon har till hands. En gammal duk, ett dekorationshjärta i trä, plastfolie. – Allt går att använda till någonting och det är roligt att se hur annorlunda sakerna kan bli när de hamnar på ett annat ställe. De två skulpturerna känns också som något nytt för Anita, men visar sig vara utställningens äldsta verk. – Den här är en skulptur av mig själv, som jag gjorde i Den här gången mitt föräldrahem när jag var 20 år. Sen flyttade jag, mamma blev gammal och sålde huset och det har haft fleavslöjar jag mina hemligheter. ANITA ALEXANDERSSON ra ägare sedan dess. Så plötsligt en dag får jag ett telefonsamtal från de som bor där idag. De hade hittat skulpturen på vinden. Tänk, efter 42 år har jag fått den tillbaka! Skulptera är något av det allra roligaste jag vet, men mina händer klarar inte längre av det tunga arbetet. Men i utställningen visar hon att det finns så många andra skaparmöjligheter. ANN-LOUISE KJELLNER redaktion@stthuset.com Anita Alexandersson med skulpturen av sig själv och som hittade tillbaka till henne efter 42 år. FOTO: VIAVINGA Dubbelexponering på biblioteket SVENLJUNGA Två Hillaredsfotografer, Jan-Erik Björkli och Per Gredenius, är april månads utställare i biblioteket. De båda har valt var sitt tema för utställningen. Jan-Erik visar främst svartvita bilder, som har isens förtrollade former som utgångspunkt, medan Per valt att skildra året månad för månad. I tredelade ramar, en tavla för varje månad, får betraktaren följa hela året. – Alla bilderna är från Hillared, så det är liksom närproducerat, säger Per och fortsätter med att beskriva hur han tänker och vad syfte han har med sin fotografering. – Jag vill försöka fånga känslan i det vardagliga. Det där vi ser så ofta, men sällan tänker på. Att lyfta fram och synliggöra det vi annars inte lägger så mycket märke till. Jan-Erik, vars signum främst varit fotografering av blommor i närbild, har den här gången fascinerats av is. – Det finns en kraftstation i Hillared och i närheten av den bildas fantastiska isformationer. Förutom att hitta spännande fotomotiv i isen, tycker Jan-Erik att det är intressant att höra besökarna berätta vad de ser i bilderna. – Det varierar väldigt och jag får ofta kommentarer som jag inte alls tänkt på. Det är roligt när var och en får läsa in vad den vill och känner för. Utställningen i biblioteket pågår till och med den 29 april. ANN-LOUISE KJELLNER redaktion@stthuset.com Per Gredenius och Jan-Erik Björkli visar sina fotografier på Svenljunga bibliotek. FOTO: VIAVINGA ”Mamma vet inte ett skit om Jesus.” BORÅS PATRIC CERNY Ny kyrkoherde i Kinds Pastorat och socialt engagerad medmänniska. Är Jesus inaktuell idag? År 1982 besökte en svensk journalist Albanien, detta lilla land i södra Europa, som gärna stänger dörren för främmande besökare. Han såg och hörde mycket som var intressant, nytt och oväntat. En dag, besökte han ett museum i Tirana med en student för att titta på några berömda konstverk. Studenten visade dem med stor entusiasm och inte utan stolthet, men av en händelse avslöjade han sig. Han hade inte en aning om vad en del konstverk föreställde – de som skildrade händelser ur Jesu liv, till exempel hans födelse i Betlehem och hans korsfästelse. Den svenske journalisten berättade då något om Jesus, vem han var och vad han betydde. Studenten lyssnade och sade sedan: – Det här har vi aldrig fått lära oss något om. Jesus Kristus var med andra ord alldeles utplånad ur hans medvetande. Meningslöst och tomt Vi behöver inte resa så långt för att göra liknande upptäckter. En åttaåring bad någon berätta om Jesus. Jag föres log då att han skulle fråga sin mamma, men han svarade omgående; – Mamma vet inte ett skit om Jesus. Hur många miljoner män ni skor världen över, som tror på honom och påverkas av honom, är omöjligt att säga – vi vet bara att det är många. Många säger att utan tron skulle livet vara meningslöst och tomt. Konstnärer försöker måla bilder av honom, fastän ingen riktigt vet, hur han såg ut. Tonsättare skapar musik om honom och författare skriver. Mycket av vår kultur är genomsyrad av hans tankar. Påskens under Vem är han då? Frågan gäller två ting. Dels vem han var, när han levde i Palestina för över två tusen år sedan. Dels vem han är idag. Välkommen med in i våra kyrkor under stilla veckan som leder fram till Uppståndelens dag på Påskdagen. Graven är tom efter att under några dygn fått ge husrum åt Gud. Den Gud som möter oss på alla sidor. Som finns i vår tomhetskänsla som den törstande. Men Gud är även källan, som släcker all törst. Du och jag får komma med allt som är tecken på tomhet och nöd, men samtidigt sändas ut med uppdraget att förkunna det vi varit med om. Vi är bärare av Påskens under. Livet är starkare än döden. PATRIC CERNY